به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت‌الاسلام مجتبی زارعی استاد حوزه علمیه قم در مراسم اختتامیه دوره اول برنامه «شکوفایی استعداد پژوهشگران طلاب جوان» با بیان اینكه استعداد یک قابلیت و ویژگی به شمار می‌رود، گفت: استعداد مساله‌ای است كه درون شخص بروز و ظهور داشته و این امكان را دارد كه پس از شناسایی، رشد و تربیت یابد.

وی با اشاره به مصداق‌های استعداد تصریح کرد: دارا بودن شاخصه‌هایی نظیر قدرت تفکر، ثبات شخصیت، علاقه به مطالعه و دانش، آزاداندیشی و... می‌تواند دلایل روشنی برای مستعد بودن فرد باشد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت مهیا شدن زمینه‌های شكوفایی استعداد تاكید كرد: اگر استعداد به مرحله ظهور و بروز رسیده و شكوفا شود، فرد می‌تواند به درجات عالی دست یابد.

وی شناسایی استعدادها برای دستیابی به موفقیت و پیشرفت را ضروری دانست و بیان داشت: اگر استعداد شناخته شود، شاهد این خواهیم بود كه فرد در مسیر درست گام بر می‌دارد.

زارعی با بیان اینكه پژوهشگری نیز نیازمند استعداد است، تصریح كرد: پژوهشگری در حوزه علمیه معنای ویژه‌ای دارد و از پژوهشگری به اجتهاد تعبیر می‌كنند، چون با تولید علم و دانش همراه است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به تعلیم و تربیت صحیح برای شكوفا شدن استعدادها خاطرنشان كرد: البته ما در نهضت نرم‌افزاری و تولید دانش باخلأ نیروی انسانی مواجه هستیم.

استاد حوزه علمیه قم اهمیت سرمایه‌گذاری برای شکوفایی استعدادها را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: باید مسوولان حوزوی به این مهم اهتمام کنند.

وی با اشاره به روحیه پژوهشگری میان طلاب جوان گفت: باید مقدمات اولیه برای کشف استعدادها میان طلاب جوان حوزه‌های علمیه را فراهم كنیم و سپس در فرصت زمانی مشخص شاهد حرکت طلاب به سمت پژوهش‌محوری و اجتهاد باشیم.