به گزارش خبرنگار تئاتر برنا، مهرداد کوروش‌نیا کارگردان نمایش "آخرین‌نامه" در نشست خبری این نمایش که صبح امروز دوشنبه 6 دی در اداره تئاتر برگزار شد، گفت: نمایش ما به صورت پرتابل طراحی شده تا قابلیت اجرا در هر مکانی را داشته باشد. یعنی ما حاضریم در هر سالنی از استان‌های کشور نمایش خود را روی صحنه ببریم.

وی افزود: این که گروه‌ها چند ماه تمرین کنند تا در نهایت یک ماه اجرا داشته باشند و پرونده کار بسته شود، ظلم بزرگی است. باید نمایش‌ها در شهرهای مختلف به صورت دوره‌ای اجرا شوند چون تئاتر فقط مخصوص تهران نیست. مخصوصا مرکز هنرهای نمایشی باید از اجراهای پرتابل و در عین حال با کیفیت حمایت کند.

کوروش‌نیا درباره نیاز شهرستان‌ها به تئاتر و نادیده گرفته شدن آن‌ها گفت: یک اشکال در قرارداد تیپ وجود داشت و آن این بود که زحمات تئاتری‌های شهرستان نادیده گرفته می‌شد در حالی که نباید این گونه می‌بود. نام نهاد تئاتری ما مرکز هنرهای نمایشی ایران است نه تهران. چرا بدین شکل به تئاتر شهرستان نگاه می‌شود که حتی رزومه اجرایی آن‌ها در شهرستان به رسمیت شناخته نمی‌شود، در حالی که تمام نخبه‌های تئاتر ما متعلق به شهرستان هستند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: وقتی اجرا در شهرستان رسمیت نداشته باشد ما به جایی می‌رسیم که امروز در آن هستیم که متاسفانه عمر تئاترهای ما به اندازه عمر پروانه‌ شده و به سرعت می‌میرند چون اجرای گسترده ندارند. در حالی که پیش‌تر برخی تئاترها 270 اجرا داشتند. ما به امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی پیشنهاد دادیم که شرایط اجرای ما در شهرستان‌ها را فراهم کند چون نمایش ما ویژگی‌هایی دارد که مطمئن هستم مخاطبان از آن استقبال می‌کنند.

کوروش‌نیا با انتقاد از عدم همکاری تالار مولوی با این نمایش خاطر نشان کرد: کاری که تولید بنیاد شهید است و در جشنواره ایثار پذیرفته شده در بازبینی تالار مولوی می‌گویند که این نمایش ارزشی نیست. البته آنها به این صراحت نگفتند و اعلام کردند مناسب اجرا در تالار مولوی نیست و بعدها ما فهمیدیم که به این علت کار ما پذیرفته نشده است.

وی بیان کرد: نمایش ما به صورتی طراحی شده که کاملاً پرتابل است و به هر نقطه‌ای که بخواهیم می‌توانیم برویم و دکور خود را در ظرف مدت یک ساعت نصب کنیم و نمایش را اجرا کنیم.


در ادامه نشست آروند دشت آرای، طراح صحنه نمایش درباره دکور نمایش "آخرین‌نامه" گفت: مهرداد کوروش‌نیا از من خواست که روی فضاسازی نمایشی که از قبل کار کرده بود فکر کنم، برای همین از بافت، نور، ریتم و ... باید استفاده می‌شد تا فضا به شکل ایده‌ال نمایش برسد.

وی افزود: از ابتدا به این فکر می‌کردم که چگونه می‌شود به راحتی با کمترین هزینه یک فضای جذاب ساخت که دکور آن قابل حمل باشد. این فضاسازی باید تخیل تماشاگر را فعال می‌کرد برای همین از  استامبولی استفاده کردیم. این دکور در کنار بازی واقع گرایانه برای تخیل تماشاگر بسیار کارساز است.

دشت‌آرای ادامه داد: کوروش‌نیا جسارت بالایی دارد که از بازیگران ناشناخته و غیرچهره استفاده کرد که واقعاً بسیار عالی بازی می‌کنند و در طول تمرینات نیز بسیار با انگیزه بودند و در نهایت کار را به نتیجه رسانده‌اند. ولی متاسفم که هر شب فقط 40 نفر می‌توانند این اجرا را ببینند.

موضوع نمایش "آخرین‌نامه" درباره سه نفر است که در منطقه کوهستانی در یک سنگر حضور دارند و در انتها یکی از آن‌ها شهید می‌شود.