اصغر کفشچیان مقدم، هنرمند و مدرس هنر دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار تجسمی برنا درباره حضور هنر خیالی‌نگاری در سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عنوان کرد: وجود نقاشی قهوه‌خانه‌ای در جشنواره فجر تنها نزدیک شدن به یک ارجاع تاریخی است بدون اینکه برنامه‌ریزی روی این قضیه داشته یا تحقیق و پژوهشی انجام داده باشیم. 

وی در این‌باره تصریح کرد: پرداختن به این رشته در بخش پژوهش مناسب‌تر به نظر می‌رسید. موضوع به عنوان محور تحقیقاتی قرار می‌گرفت تا دریابیم قابلیت‌های این هنر در زمان حال چیست و سیاستگذاران چگونه می‌توانند آن را مورد حمایت قرار دهند. 

این هنرمند با بیان اینکه در ابتدای هر حرکت قرار است ایده‌ای تبدیل به پدیده شود، افزود: جشنواره تجسمی ظاهر یک ایده است که به یک پدیده تبدیل شده اما عموما در کشور ما فاصله بین ایده و پدیده مطالعه نمی‌شود و ظاهر برنامه‌ای برای تبدیل ایده به پدیده وجود ندارد و پژوهش لازم انجام نشده است؛ سیاست‌گذاری مشخص که بگوید اهداف این ایده چیست و مسیری که باید در 5 سال اول و دوم و سوم طی شود، چگونه خواهد بود. 

وی تصریح کرد: ظاهرا این موارد برای کسی روشن نیست و از همین رو می‌بینیم امسال دبیرهای گرایش‌ها حذف شده و علت آن هم معلوم نیست. 

این استاد دانشگاه افزود: حذف دبیران گرایش‌ها ممکن است نقطه ضعف یا قوت باشد اما چون برنامه میانی و کار پژوهشی وجود ندارد ظاهرا شرکت‌کنندگان و سیاست‌گذاران و مخاطبان نمی‌دانند که چرا این اتفاق افتاده و سال بعد چگونه خواهد بود. 

کفشچیان مقدم همچنین با اشاره به حذف رشته مجسمه از سومین جشنوراه فجر گفت: معتقدم اگر یک جشنواره می‌خواهد مسیر درستی را طی کند نباید گرایش عمده‌ای مانند مجسمه را حذف کند و باید بستری فراهم باشد که تحولات و گزارشی از روند کار هنرمندان در گرایش‌های مختلف در یک سال ارائه شود.