به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، محمدعلی ضیغمی امروز در نشست خبری با بیان اینکه در سالجاری برگزاری نمایشگاه ها 13 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: 325 نمایشگاه در شهریور و مهرماه به عنوان نمایشگاه پاییزه برگزار شد.

وی در ارتباط با قیمت مواد پروتئینی به ویژه گوشت قرمز، اظهار داشت: هر ساله ایام عید قربان زمان تغییر پله ای قیمت و افزایش قیمت آن روبرو بوده ایم اما در سالجاری علارغم مشکلاتی که در تامین مواد پروتئینی مواجه بودیم توانستیم با مدیریت این موضوع از افزایش قیمت جلوگیری و حتی با کاهش نیز روبرو بوده ایم.

معاون وزیر بازرگانی یکی از اقدامات مهم را امضا تفاهم نامه سه جانبه بین وزارت خانه های بازرگانی، جهاد و تشکل های تولیدی مرغ، عنوان کرد و گفت: این امر موجب شد تولیدکنندگان با حداکثر ظرفیت خود برای تولید استفاده کنند و همچنین بر این اساس در زمانی که قیمت ها از قیمت تمام شده تولید کنندگان کمتر است وزارت بازرگانی مرغ های مازاد را از آنان خریداری کرده تا متضرر نشوند.

ضیغمی با بیان اینکه در نیمه دوم سال متناسب با شرایط کالابرگ اعلام شد، عنوان کرد: کالابرگ شکر از هفته گذشته آغاز شده و همچنین در اسفند ماه، کالابرگ برنج به ازای هر نفر 3 کیلو گرم در دستور کار قرار دارد.

وی به برگزاری نمایشگاه بهاره در آستانه سال نو اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه ریزی های در این زمینه صورت گرفته و به استانها ابلاغ شده است و همه بخش های وزارت بازرگانی، شورای اصناف کشور و مجامع امور صنفی تلاش می کنند این نمایشگاه ها به بهترین نحو برگزار شود.

معاون وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: همچنین عرضه لوازم خانگی در نمایشگاه ها از طریق اتحادیه لوازم خانگی و وزارت صنایع برنامه ریزی می شود.

ضیغمی از امضای تفاهمنامه با تشکل های تولیدی و توزیعی برای تامین 110 هزار تن میوه و مرکبات برای پایان سال خبر داد و گفت: برنامه ریزی تنظیم بازار شب عید از ابتدا سال شروع شده و بخش قابل توجهی از آن نیز انجام شده است.

این مقام مسوول به برگزاری جشنواره فروش نیز اشاره کرد و افزود: این جشنواره ها علاوه بر نمایشگاه ها در دستور کار قرار دارد که واحدهای صنفی با هماهنگی و نظارت اتحادیه های مربوطه اقدام به فروش خواهند کرد.

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها، اظهار داشت: سیاست وزارت بازرگانی استفاده از حداکثر توان بخش خصوصی است و به همین دلیل تفاهمنامه هایی را با تشکل های تولیدی و توزیعی در رابطه با تامین و تسریع در توزیع کالا و همچنین برای افزایش هرگونه قیمت کالا و ارائه اطلاعات مستمر از بازار برای اتخاذ تصمیمات به روز و صحیح برای تنظیم بازار امضا شد.

وی افزود: شورای نظارت و کنترل با حضور نمایندگان ادارات جهاد، صنایع، فرمانداری ها و اتحادیه ها و اصناف هر روز در شهر ستانها برگزار و اوضاع بازار مورد بررسی و پایش قرار می گیرد و این اطلاعات به منظور اتخاذ تصمیمات صحیح و به روز مورد استفاده قرار می گیرد.

ضیغمی با بیان اینکه موجودی کالا در انبارها، کارخانجات و سردخانه ها از شهریور هر 15 روز به سازمان های بازرگانی اعلام می شود، تصریح کرد: تا کنون 13 هزار و 500 انبار، 1000سردخانه در حال ارائه منظم موجودی و گردش کالایی خود هستند که این موضوع در راستا مدیریت اطلاعات تامین بازار انجام می شود.

معاون وزیر بازرگانی درباره بودجه برای تامین و توزیع کالاهای یارانه ای در سال 90، اظهار داشت: یکی از بندهای لایحه بودجه ای پشتیبانی از برنامه های تنظیم بازار است و رقم پیش بینی شده برای سال 90 همانند سال امسال رقم 150 میلیارد تومان است.