به گزارش سرویس سیاسی برنا، مهدی علیخانی صدر در سلسله نشستهای تخصصی بررسی و تبیین حماسه 9 دی در وزارت كشور با بیان اینكه روز 9دی یك رفراندوم در تأیید ولایت فقیه بود،افزود: روز همبستگی امام و مردم بود و یك عملیات ملّی بود ،زیرا نقطه عطفی بود تا اصول اولیه انقلاب را تثبیت بكند. فلذا نهم دی فرزند عاشورا بود و مادر 22 بهمن 88. چرا كه از جنس عاشورا بود.اینجاست كه براستی تأكیدی است بر فرمایش حضرت آقا كه فرمودند رویشهای انقلاب دو برابر شد، 9 دی واقعاً سند گویایی بر رویشهای دوبرابری انقلاب بود و حباب توهم را تركاند.

وی با تاكید بر اینكه برای بررسی و تبیین حادثه عظیم 9دی88، باید ابتدا نگاهی هرچند گذرا به واقعه جانگداز و درس آموز عاشورای سال 61هجری داشته باشیم گفت: سلسله حوادثی ظرف نیم قرن از رحلت پیامبر(ص) ما را به حادثه عاشورا می‌رساند كه در فرآیندی نرم و آرام به وقوع می پیوند.

همانهایی كه در روز غدیر بخٍ بخٍ یاعلی می‌گویند بعدها سقیفه را رقم زدند و این در یك پارادایم نرم بدون كاربرد خشونت صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: معاویه و امویان نیز در سیاست های اسلام نمای خود، بر ‌نماز، قرآن و شرعیات به ظاهر تاكید می كردند اما در واقع سدّ آگاهی مردم شدند و با شایعه پراكنی، جعل احادیث و ... تا سطوح بالایی جامعه را از تعالیم اصولی و اولیه اسلام استحاله كردند .

معاون اداره كل سیاسی وزارت كشور در ادامه شاخصه اصلی شهدای كربلا را فرمایش عظمای امام علی(ع)؛ كه "یارانی میخواهم كه بصیرتشان را بر شمشیرهایشان حمل كنند " دانست كه در مواجهه با همان كسانی كه امیرالمونین علی(ع) خطاب به‌ آنها اعلام كرده بود: یا اشباح الرّجال و لا رجال.

وی افزود: معتقدم آنچه در این هشت ماه تا 9 دی گذشت شبیه همان حوادث پنجاه واندی سال بعد از رحلت پیامبر(ص) بود، منتهی با سرعت بسیار بیشتر .

مشاور وزیر كشور افزود: معتقدم كه عاشورا محك است، معیار است، فانوس است، همه جا خطش واضح و روشن است، حق و باطل در آن معلوم و آشكار است. همچنین در كربلا ما قشر خاكستری نداریم، یا این‌طرف خط هستند یا آن‌طرف. همانطور كه قرآن می‌فرماید: یا ایها الذین آمنوا... یا ایها الذین كفروا...؛ یا ایها الذین وسطوا نداریم، یا این‌طرف ماجرا قرار دارند یا آن‌طرف.

این كارشناس مسائل سیاسی گفت: نكته مهمی كه نباید از آن غافل شد این است كه چرا ما یك 9دی بعد از روز قدس نداشتیم؟! بعد از13 آبان نداشتیم؟! و یا بعد از 16 آذر نداشتیم؟! اما بعد از عاشورا داشتیم؟! و رمز حضور مردم در نُه دی چه بود؟ وی ادامه داد : بی شك رمز حماسه بی نظیر "هل من ناصر ینصرنی " بود.

علیخانی صدر در ادامه نشست تخصصی بررسی و تبیین حماسه 9 دی در وزارت كشور به بررسی حوادث محرم سال گذشته پرداخت و گفت : ما با پروژه‌ایی مواجهه بودم با عنوان "محرم سبز " كه انگاره‌ها و اِلمان هایش هم كاملاً مشهود است. چراكه جریان فتنه پس از شكستهای پی در پی كه در شعارهای انحرافی روز قدس و به خیابان كشیدن هوادارانشان در 13 آبان داشتند و یا در ناكامی در تسخیر دانشگاهها در 16 آذر با آن مواجه شدند و برنامه ای كه برای هتك حرمت حضرت امام(ره) داشتند نهایتاً به این نتیجه رسیدند كه محافل و هیئت های عزاداری در ماه محرم و صفر بهترین فرصت است .

وی افزود: در این برهه اوپوزیسیون خارج نشین و مشخصاً محسن سازگارا تلاش ویژه‌ای برای ترقیب فتنه گران به تجمع و حضور سبز در محرم كردند و آنرا "آكسیون بزرگ مردم در محرم " و "آكسیون شام غریبان " نامیدند !

مشاور وزیر كشور در ادامه به بررسی دلایل عدم موفقیت فتنه گران در دهه اول محرم پرداخت و گفت: مشكل فتنه گران این بود كه تقلید ناشیانه و به قول مقام معظم رهبری "كاریكاتوری " از تحولات انقلاب اسلامی سال 57 را در دستور كار خود قرار داده بودند. چراكه اگر در پیروزی انقلاب اسلامی مناسبت‌های مذهبی برای ایجاد انقلاب فرصت‌سازی می‌كرد، از این جهت بود كه رهبری انقلاب، فعالان انقلابی و عموم مردم انقلابی به باورهای مذهبی و دینی ایمان قلبی داشتند و از سر تظاهر و صحنه‌آرایی نبود. در حالیكمه كسانی مثل مهاجرانی و سازگارا كه در زمان اینها روزنامه هایشان در قبال حادثه عظیم عاشورا و شهادت ابا عبدالله الحسین(ع)، آوردند كه ماجرای عاشورا و كشته شدن حسین(ع) و یاران و خانواده‌اش شبیه تراژدی "آنتیگون " و "توماس مور " و "جان پراكتر " و اینهاست.

معاون اداره كل سیاسی وزارت كشور در ادامه با اشاره به بیانیه های رضا پهلوی، موسوی، كروبی و مجمع روحانیون گفت: متأسفانه سران فتنه پس از حوادث عاشورا نیز به خود نیامدند و سعی كردند با مقایسه نیروی انتظامی با گارد شاهنشاهی و آدرس های غلط در كنار سران خارج نشین و سلطنت طلبان از هتاكان حمایت كنند .جالب است حتی موسوی اغتشاشگران را مردم خداجو معرفی می كند كه انسان را به یاد این جمله عمر سعد در بعد از ظهر عاشورا خطاب به لشكریانش می اندازد كه گفت؛ لشكریان خدا سوار بر اسبانتان شوید و حمله كنید كه حمله بر حسین بن علی(ع) بشارت بهشت است!!

علیخانی صدر در ادامه با اشاره به ویژگی های حماسه 9دی گفت: مهمترین وجه 9دی خودجوشی و تكلیف محوری این حركت عظیم است كه به آن ویژگی خاصی بخشیده است .

وی افزود: برای راهپیمایی هایی در این سطح معمولاً باید قبلش هماهنگی زیادی بشود. سازمان تبلیغات و مجموعه های دیگر بیایند برنامه ریزی و اعلام كنند و هیچ تداركی برای 9دی كسی ندیده بود. نه آمبولانس بود نه اتوبوس، مردم حتی بعد از راهپیمایی ساعت ها پیاده روی كردند تا به خانه هایشان برسند .از طرفی راهپیمایی9 دی بعد از ظهر یك روز كاری انجام شد در حالیكه راهپیمایی های كلان ما معمولاً قبل از ظهر یك روز تعطیل انجام می شود. نكته دیگر قابل توجه شعارهای خود جوش و محفلی بود كه مردم می دادند، هرگروهی یك هیأتی راه انداخته بود و عزاداری می كرد و شعار می داد.

وی یكی دیگر از دستاوردهای 9دی را "برملا كردن چهره منافقین و ریشه فتنه " دانست و تأكید كرد: تا قبل از این نمی شد برای همه جا انداخت كه مساله انتخابات و دولت و احمدی نژاد نیست و هدف دین شماست. شما مراجعه كنید به تاریخ صدر اسلام ابوسفیان تا وقتی اسلام نیاورده بود وضعیت مسلمانها روشن بود از زمانی كه اسلام آورد مشكل شروع شد و دشمنی ها و كارشكنی ها رفت پشت پرده. اما 9 دی باعث شد اینها پرده ها را بدرند و بیایند چهرشان را نشان بدهند.

علیخانی صدر ادامه داد: "شناخت دوست و دشمن خارجی " یكی دیگر از دستاوردهای حماسه مردمی 9دی است و شما بعد از این بود كه دیدید چه نقشی ایفا كرد سفارتخانه انگلیس و برخی دیگر از سفارتخانه‌ها چه روزنامه هایی چه كشورهایی آمدند پای این كار اینها تا قبل از این كاملاً واضح نبود.

وی همچنین یكی دیگر از دستاوردهای مهم 9دی را "كاهش اثرگذاری خواص بی بصیرت " دانسته و گفت: خواص و نخبگان برای خودشان یك تعبیری ایجاد كرده بودند، كه ما نخبه ایم، ولی نخبه ایی كه تبدیل شده بود به خفته! واینجا معلوم شد نخبه چه تعبیری دارد؟ نخبه كسی است كه توان تحلیل واقعی مسائل را دارد، پیش یابی می كند و برای مردم ارائه تحلیل می كند. نخبه یعنی توان تصمیم گیرندگی موضع گیرندگی و مسئولیت پذیری. چه كسی باید واكسینه می كرد كه حضرت آقا فرمودند، نخبه باید می آمد در عرصه در برابر فشارهای اجتماعی و سیاسی، از جهت شكل و محتوا مردم را واكسینه می كرد. خیلی‌ها كه این‌جا ماندند دیگر نخبه نبودند و خفته ماندند!