به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، حمید پارسایی با اشاره به اینکه در طول 90سال گذشته مدرک هویتی به اشکال مختلف از جمله شناسنامه وکارت ملی در اختیار مردم قرار گرفته است، افزود: با ورود دنیا به فضای الکترونیک لازم است مدرک هویتی متناسب با این فضا را در اختیار مردم قرار دهیم.

معاون انفورماتیک سازمان ثبت احوال بابیان این مطلب که یکی از ماموریت های مهم این سازمان ارائه مدارک هویتی است، ادامه داد: برای ورود به فضای الکترونیک ناگزیر هستیم تا کارت ملی هوشمند را طراحی و صادر کنیم.

وی اظهار داشت: در چند سال گذشته مطالعاتی درباره صدور کارت ملی هوشمند آغاز شده است که این طرح هم اکنون به مراحل نهایی خود رسیده و در شهر قم به صورت آزمایشی تاپایان سال به اجرا در خواهد آمد.

معاون انفورماتیک سازمان ثبت احوال با بیان اینکه طبق دستور العمل برنامه پنجم توسعه باید 70درصد مبادلات و ارتباطات در فضای الکترونیک انجام شود، تصریح کرد: کارت ملی هوشمندبه عنوان سند هویتی قابل اثبات در فضای الکترونیک است که امضا و اثر انگشت الکترونیک امکان هر گونه سوء استفاده از هویت را از بین می برد.

به گفته پارسایی طرح صدور کارت هوشمند ملی در دولت نهم کلید خورده است وهم اکنون با مطالعات گسترده ای که انجام شده به مراحل عملیاتی خود نزدیک می شود.

وی درباره خدمات کارت هوشمند ملی تشریح کرد: این کارت خدماتی از قبیل سلامت، انتخابات، پول الکترونیک و یارانه را در بر می گیرد، این بدان معناست که فرصت ارائه خدمات از طریق این کارت در اختیار نهادها و سازمان های دولتی قرار می گیرد.

معاون انفورماتیک سازمان ثبت احوال در پایان خاطر نشان کرد: با پایان طرح پایلوت در قم بلافاصله این طرح برای آحاد مردم اجرا خواهد شد و مردم می توانند برای دریافت این کارت پس از اعلام سازمان ثبت احوال پیش ثبت نام کنند.