به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب زاده، در همایش "نقش بسته بندی در بازارهای بین المللی" با حضور دبیرکل سازمان جهانی بسته بندی و دبیر شورای سیاستگذاری صنعت بسته بندی کشور، به نقش تعیین کننده بسته بندی در صادرات کشور اشاره کرد و افزود: عضویت در سازمان جهانی بسته بندی و همچنین تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت بسته بندی نشان از درک موضوع و برداشتن گام هایی مثبت در این رابطه است اما این موضوع نباید دولتی شود و مانند سایر فعالیت های دولتی پیش رود.

وی ادامه داد: در گذشته بی رقیب بودن برخی محصولات ما باعث شده بود که به صنعت بسته‌بندی نگاه فنی نشود اما در حال حاضر به دلیل رقابت شدید در بازارهای جهانی، توجه به صنعت بسته بندی برای بازارهای هدف صادراتی بسیار مهم است. وی بیان کرد: اتاق کرمان آمادگی حمایت از هر گونه فعالیت در راستای توسعه صنعت بسته بندی را دارد و باید بیش از گذشته به این صنعت اهمیت داده شود.

55 درصد بازارها با بسته بندی مناسب به دست می آید

در ادامه رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان نیز بسته بندی را یکی از حلقه های مفقوده کسب و کار در رسیدن به بازارهای جهانی دانست و گفت: حدود 55 درصد بازارها با توجه به بسته بندی مناسب به دست می آید که پرداختن به این صنعت می تواند به ایجاد اشتغال، توسعه پایدار و رونق اقتصادی بیشتر منجر شود. محمدعلی محمدمیرزاییان، با اشاره به اینکه پس از برجام فرصت خوبی برای جهش صادرات و توسعه صنعت بسته بندی کشور فراهم شده است، افزود: یکی از اهداف اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، برون گرایی اقتصاد است که پرداختن به صنعت بسته بندی می تواند باعث تحقق این مهم شود. وی خاطرنشان کرد: با بسته بندی کالاها ارزش افزوده بالایی ایجاد می شود که پیشرفت در این زمینه می تواند به افزایش توان صادراتی کشور کمک کند.

بسته بندی فروشنده خاموش است

در ادامه این همایش، دبیر شورای سیاستگذاری صنعت بسته بندی کشور با اشاره به فعالیت این صنعت در سطوح بین المللی، ملی و بنگاه‌های اقتصادی، گفت: بسته بندی یک علم بین رشته‌ای است که از سال 1970 میلادی تاکنون دوره‌های تحصیلی و آموزشی بسیاری در کشورهای مختلف در این زمینه برگزار شده است. افشین فخر، با تاکید بر اینکه صنعت بسته بندی یک فروشنده خاموش است، افزود: بسته بندی به محیط زیست و اقتصاد وابسته است و کالاهای مختلف با بسته بندی مناسب ارزش افزوده بالایی پیدا می کنند به طوری که بین 30 تا 50 درصد ارزش افزوده کالا با بسته بندی به وجود می آید.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی دغدغه اصلی ما بسته بندی محصولات است، اظهار کرد: عدم بسته بندی و همچنین بسته بندی نامناسب این محصولات موجب تلفات بخشی از آنها می شود. فخر بیان کرد: بخش خصوصی متولی اصلی حوزه بسته بندی است و از این رو فعالان اقتصادی باید برای نهادینه کردن این مهم ورود کنند. وی طراحی را یکی از حوزه های بسیار مهم در بسته بندی کشور عنوان کرد و گفت: باید در طراحی ها، ایده جدید و نوآوری وجود داشته باشد تا ضمن تامین ایمنی و سلامت محصولات غذایی، بتوان ارزش افزوده بیشتری را نیز به دست آورد.

به آینده صنعت بسته بندی ایران خوش بین هستیم

در پایان این همایش، دبیرکل سازمان جهانی بسته بندی نیز با بیان اینکه 50 کشور دنیا در این سازمان عضو هستند، گفت: بالارفتن کیفیت زندگی ماموریت اصلی ماست که منجر به یک بسته‌بندی بهینه خواهد شد. کیث آلفرد پیرسون، به عضویت سه ساله ایران در سازمان جهانی بسته بندی (WPO)  اشاره و تصریح کرد: صنعت بسته بندی ارتباط بسیار نزدیکی با ساختار یک کشور دارد و نمی توان محصولات را صادر کرد بدون اینکه بسته بندی مناسب برای آنها در نظر گرفت.

وی یکی از دغدغه های این سازمان را وجود بسته بندی مناسب در تمام دنیا دانست و بیان کرد: یکی از مزایای عضویت در سازمان جهانی بسته بندی مشارکت با تجار و بازرگانان سراسر دنیاست. پیرسون اظهار کرد: شورای سیاستگذاری بسته بندی ایران توانسته از طریق شبکه سازی با 50 کشور دنیا ارتباط برقرار کند و اهداف خود را پیش ببرد که ما به آینده صنعت بسته بندی ایران خوش بین هستیم. وی افزود: در ایران نیاز به حضور سرمایه گذاران بسیاری وجود دارد تا از این پتانسیل و مزیت در بسته بندی به بهترین شکل استفاده شود و همچنین فراهم کردن زیرساخت ها مانند جاده، آب و... برای توسعه صنعت بسته بندی ضروری است.

گفتنی است همایش نقش بسته بندی در بازارهای بین المللی توسط کمیسیون بازرگانی و با حضور رئیس اتاق کرمان، جمعی از اعضای هیات نمایندگان، دبیرکل سازمان جهانی بسته بندی و دبیر شورای سیاستگذاری صنعت بسته بندی کشور در سالن زنده یاد کامیابی اتاق کرمان برگزار شد.