به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ فخری الله‌توکلی در نشست روسای کمیته‌ها و کارگروه‌های کمیسیون قالی و صنایع دستی اتاق کرمان افزود: در هشتمین دوره فعالیت هیات نمایندگان اتاق، تنها رفع موانع و مشکلات صنعت فرش مد نظر نیست بلکه قصد داریم اقدامات مهمی در زمینه‌های مختلف رنگرزی، طراحی، آموزش و مشاوره انجام دهیم.

وی به بحران آب و خشکسالی‌های اخیر استان اشاره کرد و گفت: همین موضوع باعث شده عده‌ای به صنعت فرش ورود کنند که امیدواریم شاهد رونق فرش بیش از گذشته باشیم. الله‌توکلی تصریح کرد: شرکت فرش کرمان‌ به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار شده و قرار است به باغ موزه فرش جنوب شرق کشور ‌تبدیل ‌شود، که بخش خصوصی برای در اختیار گرفتن آن باید طرح توجیهی کامل و جامعی را با کمک مشاوران پیشنهاد دهد تا مورد بررسی قرار گیرد. وی خواستار همراهی یکی از اعضای کمیسیون قالی و صنایع دستی اتاق با هیات‌های تجاری که به استان می آیند شد و گفت: در صورت رقم خوردن این مهم، می‌توان توضیحات لازم در خصوص آثار استان را ارایه و به معرفی بیشتر فرش پرداخت.

در ادامه دبیرکل اتاق کرمان با تاکید بر ایجاد تحول در صنعت فرش و صنایع دستی استان، بیان کرد: باید فرش دستباف و صنایع دستی کرمان احیا، صادرات و تغییر الگو در آن اتفاق بیفتد و منطبق با سلیقه و ذائقه امروز مشتریان تولید شود. مسعود رشیدی‌نژاد تصریح کرد: برنامه اتاق در دوره هشتم فعالیت هیات نمایندگان تهیه و بر تولید محصولات بر اساس نیاز مشتری و تقاضای بازار تاکید شده است که اگر در این موارد نقشه راه داشته باشیم می توان از تجربیات گذشته نیز برای رسیدن به آنچه مد نظر است استفاده کرد. وی افزود: بخشی از صنعت فرش کرمان تکنولوژی و دانش بومی است و کپی سازی در این صنعت به راحتی امکان‌پذیر نیست همانطور که فرش دستباف تولید شده توسط چین، ترکیه و اروپای شرقی به راحتی نمی‌تواند به فرش کرمان و ایران برسد. رشیدی نژاد اظهار داشت: کمیسیون قالی و صنایع دستی اتاق کرمان از ظرفیت علمی بالایی برخوردار است که می‌توان با ایجاد ظرفیت اقتصادی در کنار ظرفیت علمی به رشد اقتصادی با حفظ هویت فرش رسید.

دبیرکل اتاق کرمان در ادامه پیشنهاد تدوین فرآیند زنجیره تامین فرش، شامل خدمات، بازاریابی، مواد اولیه، واردات و تجارت مواد اولیه و... را مطرح کرد و گفت: در حال حاضر زنجیره تامین از بازار تهیه می‌شود. وی با بیان اینکه برند شناخته شده یک مزیت محسوب می شود، خاطرنشان کرد: برندهای فرش کرمان در دنیا شناخته شده هستند و فقط باید احیا شوند هرچند که در رقابت به جز برند، مزیت رقابتی نیز مهم و قیمت تمام شده در مزیت رقابتی بسیار تاثیرگذار است. وی در پایان صدور شناسنامه برای فرش‌های صادراتی را برای شفاف شدن میزان و نوع صادرات این کالا لازم عنوان کرد.

تقویت برگزاری نمایشگاه‌های داخلی، استفاده از مواد اولیه درجه یک، ارزیابی فرش کرمان و برگزاری دوره‌های آموزشی برای معرفی بیشتر ویژگی های فرش کرمان از موارد مورد تاکید در این نشست بود.