به گزارش سرویس ورزشی برنا، ایران در حالی نخستین میزبانی رسمی خود را دررالی خاورمیانه از فردا روز چهارشنبه تجربه می کند که این رشته جذاب ورزشی می تواند فرصتی برای توسعه سطح مناسبات ورزشی ، فرهنگی و حتی اقتصادی برای کشورمان باشد.

رالی باقدمت خاورمیانه در حالی نخستین میزبانی خود را در شیراز تجربه می کند که این پایتخت فرهنگی ایران به خاطرداشتن جاذبه های گردشگری ودیدنی های طبیعی مانند تخت جمشید، قصرابونصر، کاخ شاپور، نقش رستم، ارگ کریم خانی، حمام و بازار وکیل،بارگاه حضرت شاهچراغ، دروازه قرآن، حافظیه، بهشت گمشده، آبشار مارگون و... همیشه یکی از بهترین مکان ها برای میزبانی هر رویداد بین المللی مورد توجه قرار گرفته است.

نایب رییس فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی( FIA ) نیز که سال گذشته برای میزبانی ایران در مرحله کاندیداتوری به این استان سفر کرده بود و ازجاذبه های گردشگری و دیدنی آن نیز لذت برد ، گفته بود اعتقاد داریم این کشور و این استان ظرفیت برگزاری رقابت های رالی خاورمیانه را دارد.

درکناراین همه زیبایی حال یکی از مهم ترین شرایط برای برگزاری رقابت های رالی خاورمیانه طراحی مسیرمسابقه به طول حداقل 250 کیلومتراست که شیراز با توجه به وسعتی حدود 124 هزار کیلومترمربع و داشتن مسیرهای جاده ای و کوهستانی بر این ویژگی ها افزوده است.

میزبانی رالی خاورمیانه می تواند فضای جدیدی را در این رشته به عنوان یکی از رشته های جذاب اتومبیلرانی در کشور باز کند و در بعد درآمدزایی و جذب توریسم و گردشگری به این استان کمک کند که این نیز به انگیزه های اصلی برای میزبانی این نوع رقابت ها می افزاید. ایران که سال گذشته میزبان مرحله کاندیداتوری این رقابت ها بود توانست با جلب نظر مسوولان برگزاری میزبانی هر ساله این رقابت ها را در تقویم جهانی فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی به ثبت برساند وسومین رالی خاورمیانه ونخستین میزبانی رسمی خود را طی هفته جاری (روزهای 16تا18اردیبهشت ماه) دراستان فارس وبا حضور بیش از 12 شرکت کننده خارجی و حضور دوبانوی اتومبیلران از ایران و قطر تجربه کند.

دور های اول و دوم این رالی که بصورت دوره ای هرسال در کشورهای لبنان، کویت، قطر، عمان ، ایران و امارات برگزار می شود، در روز نخست به ترتیب از دروازه قرآن شیرازآغازو با عبور از شهرهای مرودشت، تخت جمشید، اسماعیل آباد، دریاچه آباده طشک، ارسنجـان، ولی آباد، روستای میج در پارکینگ تخت جمشید به پایان می رسد. خودروهای شرکت کننده خارجی در این رقابت ها سیتروئن، سوبارو و میتسوبیشی هستند که شرکت کنندگان ایرانی نیز با خودوری میتسوبیشی منقش به یوزپلنگ ایرانی در رالی خاورمیانه می تازد.

میزبانی این رقابت که به گفته محمود صیدانلو سرپرست فدراسیون اتومبیلرانی در نوع خود ازنظر فنی، میزبانی و پشتیبانی و دیگر موارد حائزاهمیت بوده یک فرصت تلقی می شود و باید دید که آیا کشورمان از این فرصت و با بهره گیری از دپیلماسی عمومی چگونه می تواند در توسعه مناسبات خود در عرصه های ورزشی و فرهنگی و اقتصادی نهایت استفاده را داشته باشد.