به گزارش خبرگزاری برنا از قم، مسعود نجابتی، در مراسم افتتاحیه کارگاه جشنواره ملی پوستر وحدت که با حضور 90 طراح مطرح کشوری در سالن آفتاب مسجد مقدس جمکران برگزار شد در سخنانی اظهار داشت:امروز شاهد گردهمایی طراحان جوان وخوب کشور در قم هستیم و در واقع یک اردوی جهادی فرهنگی با حضور هنرمندان و طراحان شکل گرفته است تا بتوانند در مدت سه روز برای مهمترین موضوع جهان اسلام که همانا وحدت است راه حل های بصری پیدا کنند.

دبیر هنری کارگاه ملی پوستر وحدت (حبل الله) بیان داشت: امروز از این کارگاه ملی پوستر وحدت انتظارات زیادی وجود دارد و جامعه منتظر است تا پوسترهایی با مفاهیم وحدت اسلامی را به نظاره بنشیند.

نجابتی با بیان اینکه تعریف و نگاه ما از پوستر در حقیقت  به عنوان یک رسانه است افزود: پوستر تنها یک اثر هنری صرف همانند یک تابلوی نقاشی  نیست بلکه یک رسانه است و رسالتی را به دوش می کشد و قرار است مفاهیمی را به دیگران منتقل کند.

دبیر هنری کارگاه ملی پوستر وحدت (حبل الله)  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از ویژگی های یک پوستر خوب اظهار داشت: پوستری خوب است که در آن شاهد ابهام تصویری نباشیم چرا که چنین پوستری نمی تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.

وی افزود: ممکن است یک ایده در ذهن یک هنرمند شکل بگیرد اما نتواند آن را در یک اثر شفاف پرورش دهد و به مخاطب ارائه کند.

نجابتی گفت: ابهام بصری در پوستر در حقیقت بدان معنی است که هنرمند نتوانسته با استفاده از ترکیب بندی و فنون بصری و تکنیک های رایج مفهوم مورد نظر خود را به مخاطب ارائه دهد و در واقع هنرمند در پرداخت کار با مشکل مواجه شده است.

دبیر هنری کارگاه ملی پوستر وحدت (حبل الله) با بیان اینکه به اعتقاد کارشناسان ترکیب بندی نامناسب در یک اثر مهمترین و بزرگترین مانع در جهت برقراری ارتباط موثر هنرمند با مخاطب است افزود: ترکیب بندی نامناسب امروز از جمله آفاتی است که هنرمندان با آن روبه رو هستند به خصوص در فضای کاری امروز که هنرمند روش های خلاقانه را دنبال می کند.

نجابتی با بیان اینکه وضوح تصویر از ویژگی های یک پوستر خوب است ادامه داد: پیام در یک پوستر می بایست به خوبی و با وضوح نسبی ارائه شود و در حقیقت آن مفهوم برای مخاطب قابل شناسایی باشد.

وی گفت: یکی از دلایلی که برخی از پوستر نتوانسته اند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کنند دلیلش آن است که قصد و هدف تولید آن اثر برای توزیع انبوه و نمایش گسترده نبوده است و تنها برای ارائه به جشنوراه بوده و گاها دیده می شود برخی از پوسترها نتوانسته اند با بهره گیری از عناصر بصری و نوشتاری  ، رعایت ترکیب بندی مناسب و استفاده از تصاویر تاثیرگذار با مخاطب ارتباط برقرار کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز در غرب جریانی موسوم به موج نو در عرصه طراحی راه افتاده است که البته غالب نیست و جریان ضعیفی به شمار می رود افزود: دنیای غرب توانسته از این فضا در جنگ نرم به خوبی بهره ببرد و با بهره گیری از عرصه گرافیک مفاهیم نادرست خود را در جامعه منتشر کند.

دبیر هنری کارگاه ملی پوستر وحدت (حبل الله) بیان داشت: هدف طراحان انقلابی  و مذهبی در عرصه گرافیک یک هدف  مقدس است تا بتوانند مفاهیم ارزشی ، اسلامی و انسانی را در جامعه ترویج کنند که متاسفانه از سوی برخی متهم به ارتجاع می شوند.

نجابتی اضافه کرد:موثرترین روش برای برقراری ارتباط با مخاطب وضوح تصویر است و در یک پوستر تا تصویر واضح نباشد ارتباط موثر با مخاطب برقرار نمی شود.

وی ابراز داشت: یکی از مهمترین عواملی که بعد از ترکیب بندی در وضوح کار تاثیرگذار است بحث تضاد است که تضاد نیز ممکت است در زمینه های مختلفی از جمله اندازه ، بافت ، جهتو رنگ خود را در پوستر نشان دهد.

دبیر هنری کارگاه ملی پوستر وحدت (حبل الله) تاکید کرد: طراحان باید توجه داشته باشند در طراحی یک پوستر بدون استفاده از تضادها ، کارها یکنواخت و ملال آور خواهد شد و مخاطب نمی تواند با آن پوستر ارتباط خوبی برقرار کند.