به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در این مراسم که ۲۴ آذرماه در دانشکده ادبیات و زبان فارسی دانشگاه تهران برگزار شد جایزه نخستین دوره در بخش ادبیات کودکان به نوش‌آفرین انصاری و در بخش هنر کودکان به احمد رویایی تعلق گرفت.

احمد رویایی نقاش و دبیر این همایش در سخنانی اعلام کرد: جایزه توران میرهادی از این پس آبان‌ماه هر سال به دو نفر برتر در حوزه ادبیات ادبیات کودکان و هنر کودکان تعلق خواهد گرفت.

او همچنین گفت: امروز ما به پاسداشت فردی آمده‌ایم که در تاریخ ثمرات او ماندگار است و در ارتقای فرهنگ و هنر ایران نقش پرباری داشته است. امروز در نکوداشت بانویی هستیم که مربی خلاق و استاد شکستن مدل های نادرست پیشین در حوزه آموزش به ویژه آموزش هنر به کودکان بوده است.  

نوش‌آفرین انصاری دبیر شواری کتاب کودک نیز اظهار کرد:  در گذشته دانشگاه افرادی چون توران میرهادی را بر روی چشم خود دعوت می‌کردند و ایشان استاد بسیاری از استادان است و مقامشان بالاست.

او با اشاره به فعالیت ۵۰ ساله  شورای کتاب کودک در حوزه ادبیات کودک، فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و خانه کتابدار و ترویج خواندن گفت: اگر بخواهیم از فعالیت های توران میرهادی سخن بگوییم مهمترین آن‌ها فعالیت این شخصیت درحوزه آموزش و پروش، سازمان های مردم نهاد و دانشنامه نگاری است. باید سرنخ های نگاه این شخصیت را در خلاقیت ها دنبال کرد. بر ماست که ایشان را بیشتر بشناسیم و راهشان را که ما را نه تنها در ایران بلکه در جهان سربلند می کرد، ادامه دهیم.

همچنین محمدابراهیم جعفری نقاش و شاعر اظهار کرد: من در دانشکده هنر بنای تدریس درسی را به عنوان هنر در دنیای کودک گذاشتم، بر اساس کتابی که کاری از اصغر محمدی و غلامحسین نامی بود. این کتاب بسیار تاثیر گذار بود و در تدریس این درس از دانشجویان می خواستیم تا با کودکان وارد گفت وگو شوند و بتوانند دنیا را از چشم آن‌ها ببیند و برای اینکار ناگزیر به ایجاد ارتباط با آن‌ها بودند.

وی افزود: کودکان تا پنج سالگی هنرمندند. مهم این است که ما بتوانیم ۱۵ سال بعد هم این هنرمندان را داشته باشیم. بچه ها خلاق به دنیا می آیند و باید خلاقیت وجودی آن‌ها را حفظ کرد و به کار گرفت.

زهرا فرمانی عضو هیات مدیره موسسه پژوهشی کودکان دنیا نیز در این همایش با اشاره به همکاری ۴۰ ساله خود در کنار توران میرهادی گفت: رویکرد ما با آموزش و پرورش می تواند با هدف تعالی به منظور رسیدن به جامعه ای سالم باشد. توران میرهادی نزد پدری هنر شناس و مادری هنرمند پرورش یافته بود. او تعلیم یافته رشته تعلیم و تربیت کودکان بود. تجربه کاری خود را در ایران در زمانی شروع کرد که موضوعی مثل نقاشی کودکان در الگوبرداری که کمترین ارزش را در تخیل و خلاقیت بچه ها دارد رواج داشت.

وی گفت: میرهادی در مدرسه فرهاد، بنا را برآموزش خلاق کودکان گذاشته بود و بر این باور بود که خلاقیت اساس کار اموزش است بر همین اساس از دانشجویان هنر در مسیر آموزش خود استفاده می کرد تا بتوانند با کودکان به داد و ستد خلاقیت بپردازند. تجربیات ایشان در شیوه آموزش متوجه استفاده از تکنیک ها تاکید بر هنر اصیل ملی بود و در اموزشش موسیقی نقش برجسته ای داشت و در نهایت به آرشیو و طبقه بندی و بررسی آموزش هنر در مدرسه تاکید داشت.

او افزود: رویکرد میرهادی رویکرد انسانی بود که در آن توجه ویژه ای به توانایی ها و استعدادهای هر فرد می شد رویکرد دیگر او رویکرد اجتماعی در آموزش هنر بود استفاده از نیروهای منحصر به فرد تاثیر گذار و انتقال آموخته‌ها به مجریان برنامه های کودک از دیگر برنامه های او بود.

فرمانی گفت: این واقعیتی است که حکومت ها دنبال انسان های فرمان‌بردارند. این باوری بود که میرهادی بر آن تاکید داشت. شاید همین باور باعث شده است که کتاب جست و جو در روش های تعلیم و تربیت که ۲۰ سال پیش نوشته شده و تجارت ۴۰ ساله آموزشی را در بر دارد، همچنان ناشناخته است و نظام آموزش و پرورش ما به آن بی توجه.

در ادامه این برنامه  هدایی همکار قدیمی شورای کتاب کودک و از شاگردان توران میرهادی به بخشی از آشفتگی های موضوع آموزش هنر به ویژه هنر نقاشی به کودکان اشاره کرد و گفت: در کتاب میرهادی تاکید شده است که بگذارید بچه ها خودشان ببیند و بازی بازی آنچه را که می بینند تصویر کنند. وسایل مختلف نقاشی را به آنان بدهید و لازم است معلمان هنر دوشادوش بچه ها کار کنند و همچنین در این کتاب به برخی بازدارنده ها توجه شده است از جمله اینکه نباید به بچه ها الگو و مدلی جهت نقاشی داده شود و راهنمایی باید در حداقل باشد و... .

همچنین پهلوان مدیر نشر ویستا با اشاره به نقش توران میرهادی در مدرسه فرهاد، گفت: در سال ۱۳۳۰ که جامعه دچار تحولات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی زیادی شده بود و نظرات مدرنیستی در جامعه شکل می گرفت توران میرهادی به ایران بازگشت و با نوگرائی و نوباوری مدرسه فرهاد را بنیان گذاشت.

وی گفت: میرهادی کودکان را می شناخت و توانست با بهره گیری از کارشناسان هنری آموزش دیگری را بارور کند که در آن فرصت برابر مشاهده به ویژه مشاهده طبیعی، احساس آزادی  بیان و احساسات سرلوحه عمل بود. احساس آرامش و امنیت در مدرسه فرهاد موج میزد و به همین لحاظ توانسته است دانش آموختگان هنری زیادی را به جامعه امروز تحویل دهد.

در بخشی از این همایش تابلو میرهادی ازسوی هنرستان هنرهای پسران به پندار خمارلو (دختر توران میرهادی) و نشان میرهادی از سوی پندار خمارلو به نوش‌آفرین انصاری اهدا شد. نمایش چند فیلم با موضوعیت توران میرهادی بخش دیگری از این همایش بود.