یک فعال فرهنگی در این باره به خبرگزاری برنا، گفت: نواهای کهن موسیقی بومی از ابزارها و لوازم پیرامونی هر قوم که در طول تاریخ برای رفع نیازهای خود استفاده می‌کردند، ساخته شده است که با آن نجواهای درونی خود را به صورت بی‌کلام بیان می‌کردند تا شادی و اندوه خود را به اشتراکی جمعی بگذارند.

محمد عظیمی افزود:نوای موسیقی نواحی ایران امسال فرصت پیدا کرده است تا با حضور هنرمندان ارزشمند خود، آواهای بومی را در کنسرواتوار موسیقی چایکوفسکی در مسکو اجرا کند و مازندران با نواهای ماندگار و اصیل خود میهمان این برنامه است.

وی ضمن تبریک به گروه «آیین‌های زندگی سوادکوه» اظهار کرد: خانم‌ها «جهان حیدری» و «حرمت یوسفی» هنرمندان برگزیده‌ای هستند که قرار است در این رویداد هنرنمایی کنند و به لگن‌زنی می‌پردازد.

یکی دیگر از فعالان موسیقی مازندران ضمن خرسندی از این رویداد گفت: نقش و تاثیر بانوان در اعتلای فرهنگ و هنر موسیقی بر کسی پوشیده نیست و قرن‌هاست که ما ایرانیان با صدای لالایی‌های مادرانه و آواهای نجیب بانوان غیور پای دار قالی و مزرعه‌ها مهمان هستیم و این بخشی از فرهنگ این مرز و بوم است.

سیده نرگس محمدی افزود: حضور افتخارآفرین دو بانوی پیشکسوت هنر مازندران یعنی جهان حیدری و حرمت یوسفی از گروه «آیین زندگی سوادکوه» در کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو مایه‌ی سربلندی و خشنودی جامعه‌ی هنر بانوان است.

همچنین یک پژوهشگر فرهنگ عامه و میراث فرهنگی با اشاره به اینکه موسیقی زبان گویای ملت‌ها و سفیر دوستی اقوام و ملل و نشانه‌ی فرهنگ و تمدن بشر است، به ایسنا گفت: در مازندران از آن هنگام که مادر بر گهواره‌ی کودکش می‌نشیند و با آهنگ خوش لالایی روح خود و کودکش را با نوای موسیقی لطیف می‌کند، نوای موسیقی جان می‌گیرد.

فریده یوسفی افزود: موسیقی بخش اعظمی از زندگی اقوام ایرانی است و زنان و مردان شالیکار در شالیزارها با نوایی خوش آواهای دلنشینی در زمین های کشاورزی برای کاهش خستگی‌ها زمزمه می‌کنند.

او ضمن قدردانی از گروه «آیین زندگی سوادکوه» بیان کرد: موسیقی در همه‌ی شئونات زندگی مردم مازندران جایگاه ویژه دارد و حتی در عروسی‌ها با «امیری‌خوانی» و در مرگ نزدیکان با آوایی جانسوز این آهنگ‌ها را زنده می‌کنند.