به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، عباس آخوندی، امروز شنبه در بازدید معاون اول رئیس جمهوری از آزاد راه تهران- شمال گفت: در منطقه یک همه کارگاه‌ها به صورت پرتلاش فعالند و تلاش می‌کنیم قطعه نخست در کمتر از ۴۰ کیلومتر برای استفاده مردم آماده شود.

وی عنوان کرد: در منطقه دو نیز کار آغاز شده و منتظر نمانده‌ایم عملیات اجرایی منطقه یک این آزادراه به پایان برسد و اکنون پیشرفت فیزیکی تونل شرقی البرز به بیش از ۴۷ درصد رسیده است.

آخوندی با بیان اینکه وجود تونل‌های بزرگ اصلی‌ترین بحث در منطقه ۲ آزاد راه است، ادامه داد: بزرگترین تونل ایران به طول ۶۴۰۰ متر در این قطعه قرار دارد و برای آماده سازی تونل‌های این آزادراه ۱۰ برابر بیش از حد متوسط عملیات لاینینگ انجام می‌شود.

وی گفت: همزمان با منطقه ۲ کار خود را در منطقه ۳ نیز آغاز خواهیم کرد، اما کار در این منطقه بسیار سخت بوده و پیچیدگی‌های زیادی دارد و برای بررسی‌های مسائل مهندسی و تامین مالی و اجرای عملیات آن با یک شرکت کره‌ای و سه شرکت چینی در حال مذاکره هستیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه زیادی که در آزاد راه تهران- شمال انجام می‌شود، مقوله معماری آن از اهمیت زیادی برخوردار است و برای نخستین بار معماری مسیر و ایمنی بسیار بالای آن مورد توجه قرار گرفته است.

آخوندی تاکید کرد: استفاده از فناوری‌های جدید به‌ویژه پوشش بتنی در این آزادراه مورد توجه قرار گرفته است که هزینه‌های نگهداری راه را بسیار پایین می‌آورد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در آزادراه تهران- شما ل کف‌سازی بتنی درنظر گرفته شده است. لذا زیراساس با کف‌سازی بتنی متناسب شده که در واقع یک فناوری جدید در کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته مباحث ایمنی و معماری نیز مدنظر قرار گرفته است.

آخوندی در ادامه گفت: این نکته مهمی است به طور مثال درتونلی به طول ۴۹۰۰ متر ما کل سطح تونل را به صورت دو پوشه اجرا کردیم تا در زمان آتش سوری و حریق بتوانیم از این طریق مردم را از داخل تونل نجات دهیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی اجرای تونل دوپوشه برای اولین بار درکشور در آزادراه تهران - شمال انجام می‌شود.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه برخی از اقدامات در ارتفاعات و همسطح جاده درحال انجام است، گفت: با توجه به انجام عملیات حفاری و تونلینگ همچنین وجود چند روستا درمیانه راه باید مراقب باشیم مشکلی برای ساکنین در زمان انفجار پیش نیاید لذا با تمام سختی‌ها کار مهندسی بزرگی درحال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: درحالی که پیش از این پروژه دراختیار پیمانکاران خارجی‌ بود اما اکنون شاهد فعالیت پیمانکاران ایرانی در آزادراه تهران - شمال هستیم و تنها برای برخی فعالیت‌های مهندسی و نظارتی از مشاوران خارجی استفاده می‌کنیم.

قطعه یک آزاد راه تهران - شمال به طول ۳۲ کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد.

با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه می‌شود و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و شرکت آزاد‌راه تهران - شمال در صدد است این قطعه تا اوایل تا بستان ۱۳۹۶ زیر بار ترافیک برود. این قطعه ۳۲ کیلومتری دارای ۱۶ پل و ۳۲ هزار متر تونل رفت و برگشت است.

آزادراه تهران - شمال طراحی و معماری آن به گونه‌ای انجام شده است که هموطنان هنگام رانندگی در تمام مسیر آن از زیبایی های این آزادراه لذت خواهند برد.

برای آماده سازی این آزادراه ۱۲۳ کیلومتری در مجموع باید ۱۴۵ تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر ساخته شود و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز ۹۷ پل به طول حدود ۱۳ کیلومتر است و با شیب ۶ درصدی جاده، تردد در این محور بیش از ۳۵ درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.

برای ساخت این آزاد راه به‌خصوص در قطعه یک آن مشکلات زیادی در خصوص زمین‌های معارض وجود داشت که خوشبختانه با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مشکلات مربوط به زمین‌های معارض این منطقه حل شد و شرکت آزادراه تهران - شمال که وابسته به بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد با احداث قطعات دو و سه در نهایت این آزادراه در سال ۹۹ به بهره برداری کامل برسد.