به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، بسیاری از مردم از کمبود این ماده اساسی در بدن شان بی خبر هستند و از مشکلات عدیده کمبود منیزیم در بدن رنج می برند.

منیزیم فعال کننده سیستم اعصاب و عضلات است.

به عنوان یک پیش ماده برای ساخت سرتونین در بدن می باشد و فعال کننده ATP و در نهایت تولید کننده انرژی است.

متاسفانه بسیاری از افراد به وجود کلسیم در بدن اهمیت می دهند و حتی ممکن است در مصرف کلسیم افراط کنند.

اما باید بدانیم که حفظ تعادل در مقادیر کلسیم و منیزیم در بدن بسیار ضروری است.

اگر از جمله افرادی هستید که به مصرف منیزیم اهمیت نمی دهید باید منتظر بروز مشکلات جدی برای سلامتی تان باشید.

اهمیت منیزیم در بدن

عدم تعادل منیزیم و کلسیم در بدن، یعنی کمبود منیزیم و مصرف زیاد کلسیم باعث اسپاسم عضلانی و کاهش عملکرد عضلات و سیستم اعصاب می شود.

منیزیم یک عنصر اساسی برای سیستم قلب و عروق است که عدو وجود مقادیر کافی از این ماده معدنی می تواند منجر به حملات قلبی گردد.

قلب به مقادیر فراوانی منیزیم برای کارکرد صحیح نیاز دارد که در صورت نبودن این ماده عملکرد قلب با مشکل مواجه می شود.

بسیاری از پزشکان برای جلوگیری از پوکی استخوان در زنان مکمل های کلسیم تجویز می کنند.

اما جالب است بدانید که پوکی استخوان در زنانی که مکمل های کلسیم زیادی مصرف می کنند بیشتر از سایر زنان است!

علت این امر اعتقاد بسیاری از پزشکان بر مصرف دو برابری کلسیم نسبت به منیزیم است.

در صورتی که این نسبت باید کاملا مساوی باشد تا فرد را از مشکلات ناشی از عدم تعادل این دو ماده معدنی حیاتی مصون بدارد.

ویتامین D3 و K2 دو واسطه ی مهم برای برقراری این تعادل در بدن هستند که البته ضوابط خاصی برای مصرف آن ها نیز وجود دارد.

به طوری که مقادیر بالای ویتامین D موجب پرکاری منیزیم و در نتیجه کمبود آن در بدن خواهد شد.

علاوه بر آن فرد در معرض خطر مسمومیت ویتامین D نیز قرار دارد.

بنابراین حفظ تعادل میان این ویتامین ها و مواد معدنی برای کارکرد صحیح بدن کاملا ضروری است.

منیزیم در مقابل افسردگی، اضطراب و شل شدن عضلات مقاومت می کند.

یکی از وظایف منیزیم کنترل کلسترول خون است.

منابع غذایی حاوی منیزیم

منابع غذایی حاوی منیزیم

آووکادو، سبزیجات برگ سبز مانند برگ چغندر و اسفناج، و دانه هایی مانند دانه کنجد، تخمه آفتابگردان و تخمه کدو و همچنین آجیل ها منابع خوبی برای منیزیم به شمار می آیند.

علائم کمبود منیزیم در بدن

اگر این علائم را در خود مشاهده می کنید می تواند هشداری برای کمبود آن در بدن تان باشد.

خستگی، اسپاسم های عضلانی، حالت تهوع، سردرد، کم اشتهایی و احساس سوزن سوزن شدن، تشنج و ریتم غیر طبیعی قلب می تواند از جمله این علائم باشد.

البته تصور نکنید که همه ی علائم در همه ی افراد بروز می کند اما ممکن است اینطور هم باشد.

می توانید برای برطرف شدن کمبود این ماده معدنی بسیار حیاتی در بدن با مشورت با پزشک تان برای مدتی مکمل های منیزیم دریافت کنید.

استرس یکی از شرایطی است که منیزیم بدن را از بین می برد.

بنابراین اگر در شرایط پر تنش قرار دارید احتمال کمبود منیزیم و در نتیجه افزایش فشار خون در شما بالا است.

همچنی بیماران دیابتی به علت مصرف داروهای حاوی استاتین بیشتر از سایر افراد کمبود منیزیم را تجربه می کنند.

یکی از علل کمبود منیزیم استفاده از غذاهای غیر ارگانیک است!

این بدان معنا است که با صنعتی شدن کشاورزی مواد معدنی موجود در خاک ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و همین امر موجب کاهش منیزیم در رژیم های غذایی شده است.

استفاده از غذاهای ارگانیکی که در خاک های مرغوب به عمل امده می تواند جبران این کمبود باشد.

 

منبع:نت نوشت