به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، مجید قدمی در مراسم افتتاح سالن ورزشی گرجستانی و مراسم تکریم از معلمان منتخب، نمونه و پیشکسوت آموزش ‌و پرورش استثنایی، اظهار کرد: به‌ موجب راه‌اندازی بیمه‌ درمانی دانش‌آموزان استثنایی، تمام هزینه‌های درمانی و دارویی آنان پرداخت خواهد شد و دانش‌آموزانی که در مدارس استثنایی ثبت‌نام می‌کنند از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

وی اضافه کرد: همچنین برای مناطقی که نیروی توان‌بخشی مانند کار درمانگر، فیزیوتراپ و گفتاردرمان وجود ندارد از طریق بیمه درمانی به دانش‌آموزان استثنایی ارائه خدمت می‌شود.

قدمی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در سال جاری برای دانش‌آموزان استثنایی در نظر گرفته شده، حل مشکل سرویس ایاب و ذهاب است، ادامه داد: سرویس ایاب و ذهاب برای دانش‌آموزان استثنایی مناطق محروم رایگان خواهد بود و در مناطق شهری حدود 80 درصد هزینه توسط دولت پرداخت خواهد شد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: استفاده از تبلت برای دانش‌آموزان کم‌بینا جایگزین کتاب‌ها‌ی حروف درشت نظر گرفته شده که آنان می‌توانند با توجه به قدرت بینایی خود از آن بهره ببرند و این امر موجب شود که محتوای غیر درسی را نیز مطالعه کنند.

قدمی افزود: کتاب‌های خاصی برای افراد کم توان‌ذهنی که توسط خود سازمان تالیف و برای نابینایان در نظر گرفته شده که برنامه‌ریزی شده تا شهریور ماه به آنان ارائه شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی تدارک دیده شده طوری است که رضایت خانواده‌ها و دانش‌آموزان استثنایی را به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: برنامه‌های مختلف ورزشی طی تابستان به ‌صورت کشوری انجام می‌شود که با هماهنگی کمیته پاراالمپیک بهترین‌ها انتخاب شده و به میادین داخلی و خارجی اعزام می‌شوند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اعلام اینکه 72 هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس خاص حضور داشته و حدود 49 هزار نفر در سیستم آموزشی فراگیر قرار دارند، عنوان کرد: 1508 مدرسه استثنایی در هفت گروه از دانش‌آموزان با معلولیت‌های مختلف تحت پوشش قرار داشته که بیشتر آنان را دانش‌آموزان کم‌توان تشکیل می‌دهند.

قدمی اظهار کرد: بخشی از برنامه‌های دانش‌آموزان استثنایی تقریبا الگوبرداری از دانش‌آموزان عادی را دارد و برای ناشنوایان، نابینابان طرح آموزشی فراگیر و برای دانش‌آموزان کم‌توان‌ ذهنی، چندمعلولیتی و اوتیسم برنامه‌های خاص، کتاب و معلم‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در مجموع می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران در جهت اعتلای نظام تعلیم و تربیت و تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان با نیاز ویژه، گام‌های خوبی برداشته و با استانداردهای جهانی همخوانی دارد.

قدمی اضافه کرد: با توجه به اینکه رویکرد سازمان استثنایی کیفیت‌بخشی به نظام آموزشی و به‌روز کردن معلمان است، کسب رتبه‌های زیر 100 در کنکور در گروه نابینابان بیانگر کیفیت بالای آموزشی مدارس است که بدون داشتن هیچ سهمیه‌ای توان رقابت با دانش‌آموزان سالم را در کنکور دارند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی دانش‌آموزان استثنایی، سالن‌های ورزشی ویژه آنان است زیرا چنین سالن‌هایی هزینه‌های سنگینی دارد که همیاری خیران را می‌طلبد

به گفته رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور براساس آمار ثبت‌نام ورودی‌های کشوری مقطع اول ابتدایی،‌ 70 تا 100 هزار از دانش‌آموزان در مراکز آموزشی حضور ندارند، بخشی از آنان افرادی هستند که ضریب سطح هوشی زیر 50 بوده و توانایی تحصیل نداشته بنابراین به بهزیستی معرفی شده‌اند و برخی دیگر نیز به دلایل فرهنگی مراجعه نکرده‌اند.