به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، جعفر قزوینیان مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی قزوین با اعلام این خبر گفت: در انجام پروژه های راهسازی از فناوری های نوین استفاده می شود تا راه های ارتباطی استان قزوین از کیفیت لازم برای تردد خودروها برخوردار باشند.

قزوینیان تصریح کرد: بهسازی محور آبترش- ضیاآباد به طول 18کیلومتر با اعتباری بالغ بر 35میلیارد ریال آغاز شده که در آن از سیستم نوین بازیافت آسفالت استفاده می شود.

وی با اشاره به اهمیت موقعیت جغرافیایی این مسیر در کوتاه کردن مسیر آزادراه های قزوین– رشت، قزوین– زنجان و در نهایت قزوین– همدان، اضافه کرد: در روش بازیافت آسفالت ابتدا سطح آسفالت موجود تراشیده شده و پس از آن با استفاده از طرح اختلاط محاسبه شده و دستگاه های مخصوص، ترکیبی از آهک، مصالح موجود و کف قیر بر روی بستر تثبیت و در پایان هم یک لایه روکش آسفالت اجرا می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه آسفالت این مسیر فرعی به دلیل بارهای ترافیکی غیرمجاز و عمر بالای آن تخریب شده و نیازمند بهسازی بود، عنوان کرد: استفاده از روش معمولی عملیات بهسازی و روکش آسفالت هم زمان بیشتری می خواهد و هم هزینه هایی بیشتری را به همراه دارد.

قزوینیان ابراز کرد: این روش نوین برای بکارگیری در راه های فرعی مناسب بوده و می توان در زمانی نسبتا کوتاه و با هزینه ای کمتر به نتیجه مطلوبی دست یافت.

وی ادامه داد: علاوه بر این مدت زمان انسداد مسیر جهت انجام عملیات راهسازی نیز کوتاهتر می شود که حائز اهمیت است.

مدیر ساخت و توسعه راه های استان قزوین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مزایای استفاده از این روش این است که دیگر برای اجرای لایه های زیرین آسفالت، نیاز به مصالح جدیدی که باید از سایر محل ها استخراج شود نمی باشد و بدین ترتیب دست خوردگی هم در محیط زیست انجام نمی شود.

وی ادامه داد: قبل از این نیز محور ورسج به خرمدشت با استفاده از فناوری بتن غلطکی بهسازی و مناسب سازی شده بود که این اقدام نیز برای نخستین بار در استان انجام شده است.

قزوینیان با اشاره به فناوری بتن غلطکی، اضافه کرد: استفاده از این فناوری به علت عبور و مرور و توقف خودروهای سنگین در این مسیر بوده که مقاومت و کیفیت بهتر آسفالت اجرایی را در برابر آسیب دیدگی به دنبال دارد.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی قزوین افزود: بتن غلطکی یا بتن متراکم شده با غلطک، بتنی با اسلامپ صفر است که با ارتعاش توسط غلطک ها محکم و سفت می شود.

وی همچنین بیان کرد: این مسیر با مشخصات راه فرعی همواره بستر تردد حجم قابل توجهی از  خودروهای عبوری سنگین می باشد.