شهرام ملکی، مدیر کل راه و شهرسازی استان کردستان درگفت‌وگو با برنا با اشاره به اینکه باشماق، سومین مرز ترانزیتی رسمی کشور است و تردد در این مرز بالاست، عنوان کرد: اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و نیز استانداری پیگیر تامین زیرساخت‌ها و اعتبار برای استانداردسازی و دوبانده کردن جاده ترانزیتی باشماق-سلیمانیه است و یکی از برنامه‌های ما درسال آتی پرداختن به این جاده خواهد بود.

ملکی با بیان اینکه سالانه دو میلیون تن کالا در جاده باشماق-سلیمانیه جابجا می‌شود، افزود: این محور جایگاه ترانزیتی مهمی درکشور دارد و امیدواریم اعتبار مناسبی به آن اختصاص یابد.

وی همچنین با اشاره به اینکه کردستان  دارای 178 کیلومتر شبکه بزرگراهی، 281 کیلومتر راه اصلی و یک هزار و 360 کیلومتر راه فرعی است، گفت: این استان فاقد شبکه آزادراهی است و از نظر بزرگراه نسبت به میانگین کشوری در سطح بسیارپایینی قرار دارد. برای رسیدن به استاندارد کشوری باید با اختصاص 540 میلیارد تومان  180کیلومتر بزرگراه جدید در استان احداث شود.

وی اعتبار موردنیاز برای اجرای این میزان بزرگراه در سطح استان را 540 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: در حال حاضر کل اعتبارات ملی موجود در استان برای اجرای پروژه‌های راه‌سازی در 9 محور، 55 میلیارد تومان است.

ملکی افزود: برای رسیدن به میانگین کشوری باید 350 کیلومتر راه اصلی در استان ساخته شود که مستلزم اختصاص  550 میلیارد تومان اعتبار است.

وی همچنین گفت: از پروژه‌های کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان به طول کلی 320 کیلومتر، تاکنون 110 کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و 70 کیلومتر در دست اجراست.

مدیر کل راه و شهرسازی کردستان تاکید کرد: تسریع در روند احداث بزرگراه شمال-جنوب و تکمیل جاده‌های مریوان-سنندج و مریوان –سقز ازاولویت‌های حوزه حمل ونقل استان است.