جمعی از اساتید دانشگاه‌های البرز در دیداری صمیمانه با سیدحمیدطهایی، استاندار البرز، به هم‌اندیشی و تبادل نظر در زمینه‌های علمی، دانشگاهی، فرهنگی، اجتماعی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری برنا از البرز؛ در ابتدای این نشست که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید، تعدادی از استادان دانشگاه‌ها، دیدگاه‌های مختلف خود را بیان کردند. سپس استاندار البرز نیز  با تأکید بر اهمیت «تداوم جدی، پر شتاب و همه جانبه‌ی نهضت علمی» تحقق این هدف مهم را نیازمند مدیریت دانشمندان علمی دانست.

طهایی در بخشی از این دیدار وضعیت فارغ التحصیلان جویای شغل را از مجرای سیاست گذاری های آموزشی  تبیین کرد و با ارائه دیدگاه خود در این زمینه بیان کرد: باید برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها تدبیری شود تا بعد اتمام تحصیل، این قشر سرگردان در جامعه نباشند. این یک ایده است که آیا دانشگاه ها می توانند به فکر اشتغال نیز باشند؟ بدان معنا که نیازمندی ها و نیازسنجی هایی در جامعه صورت گیرد و پیش بینی شود در روند رشد و توسعه و ادامه برنامه 5 ساله دولت، به مشاغلی در کشور نیاز است.

طهایی در ادامه با انتقاد از اینکه به اقتصاد در آموزش عالی توجهی نشده است؛ افزود: نیاز جامعه ما یک چیز است و خروجی فارغ التحصیلان دانشگاهی به گونه ای دیگر، بنابراین دست اندرکاران حوزه آموزش باید با احصاء نیازهای جامعه نسبت به ایجاد رشته های جدید دانشگاهی متناسب با مطالبات مشاغل اقدام کنند.

استاندار البرز در این رابطه با اشاره به شوک اقتصادی برخی از کشورهای توسعه یافته در سال 1920 و کنار رفتن ماشین آلات و جایگزین ساختن نیروی انسانی با ایجاد اشتغال مصنوعی خاطرنشان کرد: در تاریخ برخی کشورها شاهد آن هستیم که وقتی نیاز مردم در جامعه شغل باشد ماشین هایی که کار نیروی انسانی را انجام می دهند کنار می رود و برای اینکه نیاز افراد جویای شغل برطرف شود، مشاغل مصنوعی ایجاد می شود این امر علاوه بر کاهش هزینه های ارزی برای ورود ماشین آلات، بخشی از نیازهای داخلی مردم یک کشور که همان داشتن شغل پایدار است را  نیز تأمین می کند.

وی افزود: دانشگاه ها باید فکر و ایده دهند که چگونه دانشجویان ما می توانند بعد از فارغ التحصیلی سرگردان نباشد و کارآفرین باشند.

طهایی با این دیدگاه از اساتید دانشگاهی خواست تا ایده های خود را برای ایجاد اشتغال پایدار در استان ارائه دهند. طهایی گفت: این آمادگی در استان وجود دارد که از حضور اساتید دانشگاهی و نظرات و دیدگاه های آنها در کنار مدیران دستگاه های اجرایی استفاده شود و استادان نیز با تعریف پروژه های علمی در این زمینه مسئولان را کمک نمایند.

استاندار البرز با تأکید بر اینکه تحقیق نباید فقط برای تحقیق باشد، تصریح کرد: هر ایده و فکری که ارائه می شود باید قابلیت اجرایی نیز داشته باشد نباید تحقیق برای تحقیق و علم برای علم باشد.

بخشی از محورهای این نشست به ضرورت آموزش مدیران و کارشناسان استان اختصاص پیدا کرد. طهایی با اشاره به وجود نیروهای مازاد در دستگاه های اجرایی فراتر از چارت سازمانی، خاطرنشان کرد: البرز استانی تازه تأسیس است و بخشی از نیروهای این استان نیز بیش از نیازموجود در دستگاه ها بکار گرفته شده اند و از سویی آموزش حلقه مفقوده ای شده است که تناسب کمی و کیفی نیازهای استان در بخش نیروی انسانی برهم می زند.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از تجارب اساتید دانشگاهی در دفتر آموزش و پژوهش استانداری گفت: باید ظرفیت استادان در دانشگاه های استان به منظور ارتقاء سطح آگاهی و به روز رسانی دانش مدیران و کارمندان دستگاه های اجرایی بهره مند شد؛ چرا که یکی از مولفه های موفقیت مسئولان افزایش سطح تحصیلات آکادمیک آنها است.

طهایی با اشاره به تجربه استفاده از حضور مشاوران در کنار کارشناسان و ارزیابی از عملکرد آنها گفت: هیچ گاه ارزشیابی جامعی از عملکرد مدیران و کارشناسان و بازخواست آنها برای کارنکردن و یا امتیاز دهی برای کاری که انجام می شود کار شاخصی صورت نگرفته است که می توان پایه های این ایده را بنا نهاد.

وی  افزود: با سازماندهی ادارات و تدوین برنامه ای جامع می توان نظارت های لازم را در فرایند اجرا و بهینه سازی کار و بهبود فرایند گردش کاری کارکنان و پرسنل بکار گرفت.