به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر در همایش تغذیه سالم در خانواده با حضور بانوان دستگاه های اجرایی شهرستان ملایر افزود: امروز فرهنگ رفاه زدگی در بین خانواده ها رو به افزایش است و این امر تغذیه سالم در بین اعضای خانواده ها را مورد تهدید قرار داده است.

وی بر لزوم به کارگیری از ظرفیت بانوان در انتقال تغذیه سالم در بین خانواده ها تاکید و اظهار کرد: هر نوع آموزش عمومی در راستای فرهنگ سازی در بین اقشار مختلف و با محوریت خانواده ها و مادران را باید به سمت مساجد هدایت کنیم.

وی خطاب به بانوان شاغل در ادارات تاکید کرد: کارگاه های آموزشی را ابتدا از سطح نهادهای اجرایی آغاز کرده و به تناسب هر گروه، اطلاعات مربوط به تغذیه سالم و یا سایر موارد را در بین خانواده های کارکنان و سایر افراد عمومیت ببخشید تا افکار عمومی در این زمینه کمک دهنده باشد.

عبدلی تغذیه سالم را یکی از محورهای جسم سالم دانست و افزود: مادران باید بیش از گذشته نیازهای غذایی سالم، نوع پخت غذا، فرهنگ استفاده از غذاهای سنتی و تحرک بالا در بین فرزندان خود را تبیین کرده و تا جایی که می توانند برای سلامت جسم فرزندان خود برنامه ریزی کنند.

وی خواستار همکاری بیشتر نهادهای اجرایی چون آموزش و پرورش و بهداشت و درمان در برنامه ریزی مناسب برای دانش آموزان و تهیه بسته های آموزشی متناسب با سطح درآمد مردم در خصوص تغذیه سالم شد و بیان کرد: لازم است از ظرفیت وحدت فرهنگی موجود در شهرستان نهایت استفاده را برای ترویج تغذیه سالم داشته باشیم.

معاون فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی و گیرنده های ماهواره ای سلامت خانواده ها را نیز بسیار مورد تهدید قرار داده، گفت: امروز هر آنچه که ما به عنوان ارزش داریم، از سوی دنیای استکبار مورد تهدید واقع شده که باید هوشیارانه در مقابل آنها بایستیم.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت و درمان ملایر نیز تغذیه سالم را عامل اساسی سلامت جسم و روح دانست و افزود: همه افراد جامعه باید چهار گروه اصلی غذایی شامل نانو غلات، شیر و لبنیات، گوشت و پروتئین و میوه ها و سبزیجات را در مصرف غذایی روزانه خود بگنجانند.

'معصومه افضحی' اظهار کرد: شیر و لبنیات تامین کننده کلسیم است که نباید از لبنیات پرچرب به دلیل اضافه کردن روغن پالم، استفاده کرد و مصرف لبنیات با فاصله زمانی سه تا شش ساعت توصیه می شود.

وی همچنین مصرف میوه جات و سبزیجات را در کم کردن چربی، تنظیم کلسترول خون، عدم تجمع چربی ها و مسیر حرکت روده ای به دلیل وجود سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر غذایی را تاکید کرد و گفت: هر فرد باید روزانه پنج واحد میوه و سبزیجات مصرف کند تا از بروز سرطان جلوگیری شود.

وی خواستار جلوگیری از مصرف فست فودها، عدم فریز کردن غذاها برای مدت طولانی، استفاده از حرارت ملایم برای پخت غذاها، مصرف غذاهای سنتی و ارگانیک و استفاده از روغن های مخصوص سرخ کردنی به مقدار کم شد.

افضحی در عین حال نخوردن صبحانه، پرخوری، غذا خوردن پیش از خواب، باشتاب خوردن غذا، خوردن تنقلات هنگام گرسنگی، آب نخوردن به اندازه کافی و تماشای تلویزیون یا هر کار دیگری در هنگام غذا خوردن را از عوامل موثر در چاقی افراد عنوان کرد.

وی همچنین فعالیت بالا را عامل موثری در تراکم بیشتر استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان دانست و بیان کرد: نیمی از خانم های بالای 40 سال مبتلا به پوکی استخوان هستند که باید از خوردن نمک زیاد و قهوه در روز جلوگیری کرده و فشار خون را کاهش دهند.