خبرگزاری برنا یاسوج؛گلیم بافی در استان کهگیلویه وبویراحمد و بیشتر توسط زنان و دختران عشایر و روستایی ودر بیشتر مناطق استان بافته می شود . سابقه گلیم بافی در این استان بسیار طولانی وشباهت زیادی به گلیم بافی در استان فارس دارد.

از مراکز مهم گلیم بافی می توان موردراز علیا ، موردراز سفلی ، گنجه کان ، یوسف آباد ، سپیدار و تنگ سرخ در نزدیک یاسوج و منطقه سادات محمودی در ۱۰۵ کیلومتری یاسوج را نام برد.

نطقه مهم دیگر تولید گلیم منطقه “بهمنی” سردسیر ازتوابع دهدشت واقع در ۲۵۰ کیلومتری یاسوج را میتوان نام برد.

منطقه مهم دیگر تولید گلیم منطقه  دوگنبدان است و نیز در نقاطی مانند : سربیشه ،بید زرد ، دره پلنگی و … بافت گلیم رواج دارد. در بی بی حکیمه در ۸۵ کیلومتری دو گنبدان که منطقه ای عشایری است ، بافت گلیم ازرونق ویژه ای برخوردار است.

نقوش به کار رفته در گلیم های عشایری استان کهگیلویه وبویراحمدبسیار متنوع است که از میان آنها می توان به نقش شانه یا شونه اشاره کرد . این نقش در اکثر نقاط استان در بافت گلیم به کار می رود ولی در هر منطقه با منطقه دیگرمتفاوت است.

نقش لوزی: نقشایه دیگری است که در گلیمهای عشایر استان دیده می شود . تنوع رنگ آمیزی و تنوع نقش لوزی در مناطق تولیدگلیم ، به ویژه در مناطق سادات محمودی بسیار چشم گیر است.

نقش آغاجری:یکی دیگر از نقوش رایج در گلیم این استان است که همیشه در ترکیب بندی افقی به کار می رود احتمال دارد به دلیل مجاورت عشایر این استان با عشایر قشقایی این نقش از گلیم های آنهااقتباس شده باشد.

نقش چهارپر: از نقوش بسیار جالب گلیمهای این منطقه است که معمولاً بصورت تک گل های مجزا از یکدیگر در ترکیب بندی هایافقی و لوزی دیده می شود.

نقش خراسانی :این نقش که معمولاًدر ترکیب بندی افقی گلیم های عشایری به کار می رود به دو شکل متفاوت مشاهده شدهاست.

نقش چنگ:نقش زیبایی است که زینت بخش بسیاری از گلیم های منطقه است و اغلب درترکیب بندی لوزی مشاهده می شود.

دیگر نقوش به کار رفته در گلیم های این خطه عبارتند از: نقش پرنده ، نقش دانه بیگی ، نقش گل تهرانی ، نقش فی البداهه.

حاشیه گلیم های استان کهگیلویه وبویراحمدبسیار ساده است و تنوع کمتری در آن دیده می شود . معروف ترین حاشیه ها عبارتند از : حاشیه خراسانی، حاشیه هفت و هشت ، حاشیه کتابی و حاشیه بندروی.