به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، مسوول واحد تغذیه دانشگاه شیراز گفت: كودكان 9 تا 12 ساله و نوجوانان 13 تا 18 ساله در سنین فعالیت های جسمی ، روحی و رشد و نمو قرار دارند در صورت دریافت ناكافی مواد مغذی و انرژی در هنگام روزه داری ، ممكن است در معرض لطمه های جبران ناپذیری قرار گیرند.

وی بیان داشت: سحری نسبت به دو وعده افطار و شام باید وعده اصلی را تشكیل دهد و باید شامل مواد متنوع غذایی باشد، افراد و به ویژه نوجوانان باید از غذاهای گرم و تازه در وعده سحری استفاده نمایند. مصرف نان های سبوس دار، غلات سبوس دار و ... میوه جات در هنگام سحر توصیه می شود و پیشنهاد می شود كه از خوردن غذاهای پرچرب، شور و سبزیجات كه موجبات تشنگی را در روز فراهم می كند اجتناب شود.

وكیلی درباره افطاری نوجوانان نیز گفت: افطاری نوجوانان باید بسیار سبك و كم چرب باشد و از مصرف غذاهای آماده به ویژه فست فودها خودداری نمایند. همچنین به دلیل اینكه حجم معده در این سنین كمتر از حجم معده بزرگسالان می باشد نوجوانان حتما باید وعده شام را حداقل با فاصله 3 ساعت پس از افطار میل کنند.
 
روزه داری برخلاف معنای لغوی آن، تنها به معنای كم خوردن نیست بلكه در دین مبین اسلام واژه روزه داری دارای معنایی فراتر بوده و پرهیز از خوردن، آشامیدن، مصرف دخانیات و همچنین لب فرو بستن از اعمال نكوهیده ای همچون دروغگویی، رشك، غیبت و ... را شامل می شود.

بنابراین روزه داری (fasting) ، اجرای یك برنامه كامل و منظم بهداشتی است كه در آن بهداشت جسم و روان هر دو مد نظر هستند.

در این میان انجام فریضه دینی روزه داری برای نوجوانان با توجه به شرایط جسمی و روحی دارای اهمیت بوده و توجه ویژه ای را در زمینه سلامت تغذیه می طلبد.