معاون گردشگری اداره‌كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در گفتگو با خبرگزاری برنا : در همدان از برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه کد اخلاق جهانگردی در همدان خبر داد و گفت: در راستای آموزش‌ راهکارهای جهانگردی در حوزه گردشگری اقدام به برگزاری این کارگاه شده است
وی تصریح کرد: این کارگاه 13 اردیبهشت ماه در محل مرکز آموزش علمی کاربردی میراث فرهنگی و با همکاری انجمن صنفی راهنمایان گردشگری و اداره‌كل میراث فرهنگی همدان برگزار می‌شود
ناصرالمعمار یادآور شد: با توجه به اینکه اخلاق جهانگردی یکی از مهمترین مسائلی است که در توسعه گردشگری و تعاملات این حوزه نقش‌آفرین است، این سازمان اقدام به برگزاری این کارگاه کرده است
وی در خصوص اساتید این کارگاه نیز گفت: مدیرکل میراث فرهنگی به عنوان مدرس این کارگاه در نظر گرفته شده تا متدهایی را در زمینه گردشگری به راهنمایان آموزش دهد
ناصرالمعمار اضافه کرد: در این کارگاه آموزشی پیش‌بینی می‌شود 50 نفر از راهنمایان گردشگری در حوزه جهانگردی و گردشگری شرکت كنند و از آموزش‌های آن بهره‌مند شوند
وی در پایان یکی از راهکارهای توسعه گردشگری را توجه همه‌جانبه به این صنعت عنوان کرد و افزود: آموزش سرلوحه رشد و توسعه هر امری است که در حوزه گردشگری و جهانگردی نیز با برگزاری چنین کارگاه‌های آموزشی می‌توان گام‌های مثبتی برداشت
لازم به ذکر است؛ کد جهانی اخلاق گردشگری به دنبال آن است تا اصولی را که هم در جوامع میزبان و هم در بین میهمانان می‌تواند منجر به ایجاد رفتارهای بهینه شود معرفی و آنها را بسط و گسترش دهد
فراخوان رسمی برای تصویب یک نظامنامه اخلاقی در قطعنامه نشست سازمان جهانی گردشگری در استانبول مورد تصویب قرار گرفت. پس از گذشت دو سال کمیته ویژه‌ای برای نظامنامه جهانی اخلاق تشکیل شد و سند پیش‌نویسی توسط دبیرکل با مشاوره کارشناسان حقوقی و شورای تجاری سازمان تهیه شد
نشست توسعه پایدار کمیسیون ملل متحد نیز در سال 1999 در نیویورک مفهوم کدها را مورد تأیید قرار داد و در آن از سازمان جهانی گردشگری خواست تا اطلاعات بیشتری از تشکل‌های غیردولتی، سازمان‌های کارگری و بخش خصوصی به دست آورد. به دنبال آن، نظرات مکتوب بالغ بر 70 کشور عضو UNWTO به این سازمان ارسال شد و از دل آن موارد 10گانه کد جهانی اخلاق گردشگری فعلی استخراج شد
کدهای جهانی اخلاق گردشگری در 10 ماده به تصویب رسیده است که 9 ماده از آن حکایت از «قوانین بازی» برای مقصدها، دولت‌ها، متصدیان تور، برنامه‌ریزان، کارگزاران مسافرتی، کارکنان و مسافران دارد و ماده دهم به نکات اجرایی مورد توجه در آن تأکید دارد
مواد این کدهای 10گانه به صورت فهرست‌وار عبارتند از
ماده اول: شناخت متقابل و احترام بین مردم و جوامع
ماده دوم: گردشگری به عنوان وسیله‌ای برای شکوفایی انفرادی و اجتماعی
ماده سوم: گردشگری به عنوان یکی از عوامل توسعه پایدار
ماده چهارم: جایگاه میراث فرهنگی در گردشگری و نکات مورد توجه در بهبود آن
ماده پنجم: گردشگری به عنوان یک فعالیت سودمند برای کشورهای میزبان و جوامع محلی
ماده ششم: تعهدات گروه‌های ذینفع در توسعه گردشگری
ماده هفتم: حقوق گردشگران
ماده هشتم: آزادی گردشگران در جابه‌جایی
ماده نهم: حقوق کارکنان و کارآفرینان در صنعت گردشگری
ماده دهم: اجرای اصول قوانین اخلاقی جهانی برای گردشگری