به گزارش خبرگزاری برنا در کرمانشاه، توصیه‌های مکرر به شهروندان در مورد استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی برای ترددهای داخل شهر نیازمند الزاماتی چون حفظ آرامش و امنیت و راحتی شهروندان است. بارها بوده است که شهروندی دقایق زیادی را در انتظار یک تاکسی کنار خیابان منتظر ایستاده است. همچنین نو سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و نظارت بر عملکرد تاکسی داران از مواردی است که باید سازمان‌های ذی‌ربط توجه جدی به آن‌ها داشه باشند.

با توجه به این موارد، خبرگزاری برنا در کرمانشاه گزارشی از وضعیت تاکسی رانی در این شهر تهیه کرده است که در ادامه می‌آید.

*شهرک مسکن ساعت8صبح:

خانم جوانی که منتظر تاکسی ایستاده است می‌گوید: تقریباً10دقیقه است که منتظر تاکسی ایستاده‌ام حداقل 7-6 تاکسی رد شده‌اند ومن به هریک از آنها مسیر میدان آزادی را می‌گویم نمی‌ایستد چراکه مبلغ نرخ را نگفته‌ام خودتان چند لحظه بایستید و امتحان کنید!!!

فردی که به قول خودش برای رسیدن به محل کار عجله دارد، می‌گوید: برای هر تاکسی که رد می‌شود مبلغ را بالاتر می‌برم اما ظاهراً به صرفه نیست چون نمی‌ایستند، البته این بدان معنا نیست که تعداد تاکسی‌ها کم است بلکه قانع نیستند و ظاهراً ازهیچ ارگانی تبعیت نمی‌کنند!!

*ساعت10صبح:

میدان آزادی یکی از اصلی‌ترین میادین شهر است که تعداد بسیاری از همشهریان برای جابه‌جایی منتظر تاکسی هستند خانمی می‌گوید: مسیر من مسکن است حداقل 15 دقیقه است که اینجا منتظر هستم اما به هر تاکسی که می‌گویم نمی‌ایستد، ظاهراً به نفعشان هست که مسیر به مسیر مسافرین را جابه‌جا کنند که در این صورت اگر بخواهم مسیربه مسیر سوار شوم بسیاری از وقتم هدر می‌رود و البته کرایه‌ای که باید بپردازم بسیار بیشتر از آنست که جهت میدان آزادی تا مسکن تعیین شده است حال شما بگویید تکلیف چیست؟

فرد دیگری ادامه می‌دهد: آیا بهتر نیست مثل اتوبوس‌ها مسیر تاکسی همراه با نرخ‌شان مشخص گردد تا از این معضل جلوگیری شود یا اینجا برای رسیدن به مقصد نهایی باید مبلغ را بالاترین انتخاب کنی و یا این که به قول قدیمی‌ها این قد باید تا زیر پایت علف سبز شود...

خانم میانسالی که خود را فرهنگی معرفی می‌کند، می‌گوید: ظاهراً تاکسی‌ها زیرنظر ارگان خاصی جهت ایجاد امنیت مسافران و ارایه خدمت به همشهریان در نظر گرفته شده‌اند که در صورت عملکرد خوب آن‌ها بسیاری از مشکلات موجود در شهر حداقل نظیر ترافیک و... حل خواهد شد، اما از هر10 تاکسی که سوار می‌شوی حداقل در5 مورد آنها جنگ اعصاب بین راننده و مسافر را شاهد هستیم یا مشکل سرپول خرد است که راننده تاکسی نمی تواند مابقی را کامل پس بدهد یا براثر نرخ بالایی است که سرخود تعیین می‌کنند و یا این که این قدر مسافر مسیر به مسیر سوار می‌کنند که باید10 بار پیاده سوارشوی حال با این تفاسیر فکر کنید مسافری که عجله رسیدن به مقصد را هم داشته باشد چه راهکاری باید در نظر بگیرد و چه کسی پاسخگوی چنین معضلاتی است؟؟

خانم دیگری معتقد است که ای کاش تدابیری صورت می‌گرفت تا رانندگان تاکسی‌ها علیرغم زدن برچسب نرخ قیمت‌ها، قیمت را سرخود تعیین نکنند من که هر روز مجبور هستم جهت رفتن به محل کارم سوار تاکسی شوم می‌بینم که بنابر اخبار شب گذشته فردا صبح نرخ تاکسی تغییر می‌کند و همین امر از همان اوایل ساعت روز ذهن انسان را آشفته می‌کند...

آقایی که خود را دانشجو معرفی می‌کند می‌ گوید: اگرچه گشت‌های سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی درسطح شهر دیده می‌شوند اما متأسفانه همشهریانی که از تاکسی جهت جابه‌جایی استفاده می‌کنند اغلب دلخور پیاده می‌شوند. بنابراین برخی از جمله خود من ترجیح می‌دهند از ماشین‌های شخصی استفاده کنند، در حالی که این نیز به‌خودی خود مشکلی است که باید رفع شود!!!

دانش آموز نوجوانی که منتظر تاکسی ایستاده است می‌گوید: رنگ تاکسی‌ها زرد تعیین شده است اما هنوز هم دیده می‌شود که تاکسی‌های قدیمی نظیر پیکان‌های نارنجی و به عبارتی از رده خارج شده در شهر مسافر جابه‌جا می‌کنند آیا دیگر وقت آن نرسیده است که تاکسی‌های کرمانشاه هم منظم شوند...

در این رابطه مدیریت سازمان تاکسیرانی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با برنا با اشاره به این که بیش از50 درصد سهم جابه‌جایی مسافرین با تاکسی صورت می‌گیرد، گفت: دراستان کرمانشاه تعداد تاکسی‌های موجود در حد استاندارد است و ما مشکلی به لحاظ کمیت نداریم.

وی افزود: درچند سال گذشته ساماندهی خودروهای شخصی مسیری صورت پذیرفت وتعداد بسیاری از آن‌ها طبق طرح فرسوده جایگزین و از دور خارج شدند، هم اکنون مقدار اندکی از آن‌ها باقی مانده که جزو لیست هستند و در طرح فرسوده مرحله دوم جایگزین خواهند شد و در طرح جدید پراید از دور خارج خواهد شد و سمند و پژو 405را که استحکام کافی دارند جایگزین نمی‌شوند.

قاسمی فر با بیان این مطلب که عمر ناوگان تاکسیرانی در استان 5/9 سال است گفت: برهمین اساس عمر خودروهای مسیری 9 سال و آژانس‌ها 13 سال است که نسبت به میانگین کشوری از وضعیت مناسبی برخوردار هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: نرخ تاکسی‌ها هر سال یک بار افزایش می‌یابد و امسال نرخ تاکسی‌ها در اواخر شهریور ماه ابلاغ شد که به طور میانگین 18 درصد افزایش یافت و در شیشه جلوی تاکسی‌ها نصب شده است و البته هر راننده‌ای که بیش از نرخ تعیین شده مبلغ دریافت کند، قطعاً برخورد خواهد شد کافیست همشهریان مورد تخلف را با شماره تماس8246565-8228484 به ما گزارش کنند که پس از تشکیل پرونده یا توسط کمیته انضباطی ویا تعزیرات برخورد قانونی صورت پذیرد همچنین نرخ تاکسی‌ها مسیری نیز بغل درب آن‌ها نصب شده که همشهریان در جریان نرخ قیمت‌ها قرار گیرند.

قاسمی فر با اشاره به امر نظارت سازمان تاکسیرانی کرمانشاه تاکید کرد: علاوه بر نظارتی که از سوی سازمان تاکسیرانی درطی روز صورت می‌پذیرد در هفته سه شب نیز تا12شب این امر ادامه می‌یابد تا از بروز تخلف در زمینه‌های متعددی از جمله نداشتن کارت شهری، نداشتن تعیین صلاحیت، اخذ تابلو از سوی کسانی که تابلوهای تاکسی را یدک می‌کشند و... جلوگیری به عمل آید. از سوی دیگر6 دستگاه در گشت بازرسی مجهز به GPSهستند و بازرس‌های ما مجهز به لب تاب بوده و تخلف رانندگان را لحظه به لحظه کنترل می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآورشد: جهت رفاه حال رانندگان تمهیداتی درنظر گرفته شده از جمله این که رانندگان ما از این پس مرخصی‌های خود را اینترنتی انجام می‌دهند و در این راستا در6ماهه اول سال جاری از45 هزار مراجعه به سازمان جلوگیری ‌کرده‌ام. در فرودگاه گیشه‌های ویژه تاکسیرانی بود و ما جهت رفاه حال رانندگان جایگاهی برای استراحت آن‌ها در نظر گرفتیم برگزاری کلاس‌های آموزشی و از سوی دیگر ورزش جهت رانندگان تاکسی نیز تدبیر دیگری بود تا انگیزه ورزش با برگزاری تیم‌های فوتسال و شطرنج در آن‌ها تشدید گردد.

مدیریت سازمان تاکسیرانی کرمانشاه عملکرد سازمان را در بخش ساماندهی سرویس مدارس بسیار حایز اهمیت دانست و گفت: طبق هماهنگی‌های صورت پذیرفته با فرمانداری و آموزش و پرورش تمامی مدارس باید الزاماً سرویس‌هایشان را از سازمان تاکسیرانی تهیه کنند که آن‌ها نیز دارای کارت شهری بوده و تعیین صلاحیت شده باشند و این امر تاکنون در کشور بدین گستردگی انجام نپذیرفته است.

وی افزود: کرمانشاه به عنوان شهر برتر در ساماندهی وانت بار مطرح شده است؛ چرا که طبق ماده9 قانون وانت بار تحت نظارت سازمان تاکسیرانی است و در این رابطه بیش از 9هزار سامانه ثبت نام شده و 3500 کارت شهری صادر کردیم به عبارت دیگر وانت بارها شناسنامه دار شدند ودر همین راستا فعالیت ما در بین تمام شهرهای کشور نمونه شناخته شد و در این زمینه مدیریت تاکسیرانی به عنوان عضو اصلی کارگروه فرهنگی آموزشی کشور معرفی شد.

قاسمی فر خاطرنشان کرد: تا کنون3 شرکت به ثبت رسیده و وانت بارهای ساماندهی شده می‌توانند در قالب این شرکت‌ها با نرخ‌های تعیین شده به فعالیت بپردازند.

وی در پایان اظهارات خود یادآور شد: دور میدان فردوسی ایستگاه‌های تاکسی مشخص و خط ویژه آن‌ها جدا شده البته چند محل دیگر در صورت شناسایی مسیرها این امر با تعیین مصوبات انجام خواهد شد.