به گزارش خبرگزاری برنا از اردبیل، حاجیلو معاون پشتیبانی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در جریان بازدید از تعدادی از مراکز دانشگاهی جامع علمی ـ کاربردی در اردبیل اظهار داشت: ما در نظام مهارت فناوری سعی می‌کنیم بر اساس ضوابط نظارت و ارزیابی و به همت شورای گسترش که در استان‌های مختلف نیز پیش‌بینی شده و همکاری استانداران رشته‌هایی را گسترش دهیم که سنخیتی با قابلیت هر استان داشته باشد.

حاجیلو دیگر اصول را به‌روز رسانی محتوای آموزشی توصیف کرد و گفت: ما معتقدیم هر رشته دانشگاهی ما می‌تواند یک شغل محسوب شود و اگر امروز کارخانه ذوب‌آهن اردبیل در 10 رشته دانشجو پذیرش می‌کند قابلیت آن را دارد که با افزودن 10 رشته جدید در مجموع در 20 رشته پذیرش دانشجو و علاقمند داشته باشد.

وی بیان کرد: برای تحقق شعار هر ایرانی یک مهارت و یک شغل کار تیمی و گروهی خود را انجام دادیم و امیدواریم با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها کار را به جایی برسانیم که هر واحد تولیدی ما به یک دانشکده ارزشمند تربیت و پرورش انسان‌های توانمند و کارآزموده تبدیل شود.

او ابراز داشت: بر اساس این سیاست 900 مرکز دانشگاهی ما می‌تواند یک محیط کار و کسب مهارت باشد به طوریکه ما در استان‌های مختلف شاهد استقبال کارخانجاتی همچون ماشین‌سازی تبریز، ماشین‌سازی اراک، کارخانه روی زنجان، مینودشت، گز عتیق اصفهان و زر ماکارون شاهد جذب دانشجو برای مهارت‌آموزی و علم‌آموزی در رشته‌های مرتبط هستیم.

وی بیان کرد: ما آمادگی داریم با همکاری چنین مجموعه‌های تولیدی و کارخانجات فضای کسب و کار را با آموزش‌های مهارتی رونق دهیم و معتقدیم در چنین رشته‌های متنوع با آموزش و مهارت‌های ارائه شده می‌توان بهترین فضای کار را نیز فراهم آورد.

او ابراز داشت: ‌با تدوین نظام مهارت فناوری به عنوان یک نظامنامه منسجم آموزشی کار حمایت و بارور شدن استعداد نیروی انسانی فراهم می‌آید.

حاجیلو خاطرنشان شد: ما این نظام را در سه سطح شامل نظام جامع مهارتی، نظام صلاحیت حرفه‌ای و نظام شرایط احراز اشتغال را تدارک دیدیم که بعد از تصویب هیات دولت در آبان ماه سال گذشته به عنوان نقشه راه در اختیار مراکز علمی و دانشگاهی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: آیین‌نامه اجرایی آن نیز از اسفند سال گذشته به مراکز دانشگاهی ابلاغ شده تا با استفاده از این نظامنامه جامع بتوانند حرکت‌ها و اقدامات خود را انجام دهند.
 
حاجیلو در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما از تهیه و تدوین این برنامه جامع ارتقای سطح کار و دانش، به‌روز رسانی مهارت‌های شغلی، ‌افزایش مستمر توانمندی افراد، توجه به فرآیند بهره‌وری بیشتر در قالب آموزش‌های رسمی است.

این مسئول اضافه کرد: ما در این نظام جدید سعی می‌کنیم آموزش‌های تکمیلی و بین سطوح را ارتقا دهیم تا بتوانیم با رعایت مسایل اخلاق حرفه‌ای زمینه مستعدی را برای احراز شغل افراد فراهم آوریم.

وی به ویژگی‌های نظام جامع مهارت و فناوری اشاره کرد و ادامه داد: جامع بودن آن از شاخصه‌های آن است به طوریکه ما در تمام سطوح تحصیلی اعم از رسمی و غیررسمی سعی داریم با تکیه بر این نظام جامع و کامل اهدافمان را به پیش ببریم.

معاون پشتیبانی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی بیان کرد: انعطاف و پویایی و توجه به آموزش‌های بومی از دیگر برجستگی‌های نظامنامه مهارتی، فناوری است که سعی شده بر اساس آمایش سرزمینی و متناسب با نیاز استان‌ها این کار صورت بگیرد.

حاجیلو گفت: ‌به عنوان نمونه در استان اردبیل ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی و صنعت احصا شده و ما امروز به خوبی می‌دانیم که در سرعین صنعت گردشگری، منطقه مغان صنعت کشاورزی به شکل مدرن و جدید و در بخش دیگری از استان نیز قابلیت صنعتی وجود دارد.

وی تاكید كرد: ما بر اساس همین دیدگاه و سند چشم‌انداز برنامه پنجم توسعه سیاست‌گذاری‌های خود را در این حوزه انجام دادیم و در چهار بخش صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر و مدیریت اجتماعی سعی داریم ضعف‌ها و کاستی‌های احتمالی را برطرف کنیم.