به گزارش سرویس فرهنگ وهنر برنا، در این نشست، محمدجعفر محمدزاده معاون امور مطبوعاتی با یادآوری دشواری‌های فعالیت فرهنگی و سختی‌هایی كه پیامبران(ص)، ائمه معصوم (ع) و پیشوایان دینی در راه ابلاغ وحی و تهذیب جوامع متحمل شدند، گفت: از مشكلات نباید هراسید و با تأسی به انبیاء و اولیاء باید سعی كرد تا در عرصه روزنامه‌نگاری به الگوهای مترقی و تعالی بخش پیام‌رسانی دست یافت.

وی هم‌چنین دلیل شروع نشست‌های هم‌اندیشی با مدیران مسؤول را از نشریات دینی، اولویت دغدغه‌های دینی در مهندسی فرهنگی كشور دانست و اظهار كرد: با نشریات دینی احساس همزبانی می‌كنیم و به رشد آن‌ها به عنوان بخشی مهم از نظام اطلاع‌رسانی كشور امید بسته‌ایم. 


معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین با اشاره به ضرورت ساماندهی توزیع نشریات دینی گفت: نظام توزیع نشریات كشور هم‌چنان سنتی است و لازم است به نوسازی و توسعه شیوه‌های كنونی توزیع بیندیشیم؛ ضمن آن كه لازم نیست همه نشریات با الگوی واحد توزیع شوند و بلكه می‌توان برای نشریات تخصصی به ویژه نشریات دینی، سامانه‌های توزیع اختصاصی و هم‌چنین سامانه حمایتی اشتراك را طراحی كرد تا سطح دسترسی مخاطبان به آنها افزایش یابد.

محمدزاده بر ضرورت تجدید ساختار نمایشگاه و بازنگری در روند برگزاری جشنواره مطبوعات تأكید كرد و افزود: نمایشگاه باید از كلوپ دیدار اشخاص به محلی برای نمایاندن ظرفیت‌های واقعی، دستاوردهای كیفی و نوآوری‌های مطبوعات تبدیل شود و جشنواره مطبوعات نیز جهت‌گیری خود را از داوری‌های مقطعی به ارزیابی‌های فرآیندی تغییر دهد؛ به طوری كه خروجی جشنواره، نماینده بضاعت واقعی مطبوعات كشور در طول یك سال یا فصل از سال باشد و كارنامه‌ای معتبر برای اصحاب رسانه كشور رقم بزند.

وی تصریح كرد: نمی‌توان جشنواره برگزار کرد وگفت كه جشنواره، نماینده بضاعت واقعی مطبوعات كشور نیست؛ هم‌چنان كه نمی‌توان در رشته‌ای ورزشی، تیم ملی تشكیل داد و آن را حاكی از توان ورزش كشور ندانست.

محمدزاده هم‌چنین افزود: تشكیل تعاونی‌های تخصصی در حوزه‌های گوناگون از جمله حوزه نشریات دینی، زمینه‌ای برای هم افزایی این نشریات و تمركز امكاناتی چون چاپ، توزیع، تبلیغات و جذب آگهی در قالب تعاونی‌ها فراهم می‌سازد كه در صورت تشكیل، معاونت مطبوعاتی،‌ از آن حمایت خواهد كرد