به گزارش خبرنگار سینمایی برنا، بهروز افخمی کارگردان فیلم سینمایی "فرزند صبح" در نامه‌ای خطاب به مدیر عامل خانه سینما از وضعیت پیش آمده برای فیلم "فرزند صبح" شکایت کرد.

متن نامه به شرح زیر است.

مدیر عامل محترم خانه سینمای ایران

برادر گرامی  جناب آقای عسگرپور

با سلام و احترام

در خبرها خواندم که آقای محمد رضا شرف الدین فرم درخواست شرکت در جشنواره فیلم فجر را برای فیلم فرزند صبح پر کرده است. ایشان در ضمن وانمود کرده اند که دارند دنبال من می گردند در حالی که می دانند اختراعی به نام تلفن از 100 و اندی سال پیش به میان آمده و مردم به واسطه آن با هم حرف می زنند و می دانند که من از حدود دو سال پیش از داخل و خارج کشور تلاش کردم تا با ایشان گفتگو کنم و جلوی ضایع شدن زحمات خودم و گروهی از تواناترین هنرمندان ایران را بگیرم اما موفق نشدم و ایشان حاضر به شنیدن صدای من نشد . من نمی‌خواهم حوصله شما را سر ببرم و بنابراین داستانی طولانی را کوتاه می کنم.

اکنون از پایان فیلمبرداری فیلم "فرزند صبح" بیش از سه سال می گذرد. در دو سال اول این سه سال تهیه کننده به کلی ناپدید شده بود و دستمزد گروه سازنده را در ماه آخر فیلمبرداری هم پرداخت نکرده بود. در آن دوسال فیلم در دفتر کار من به وسیله سیف الله داد تدوین شد و سیف الله تا پایان کارش هیچ دستمزدی دریافت نکرد. هزینه های دفتری و کرایه میز تدوین هم پرداخت نشد اما آقایان تهیه کننده که تا آن زمان ناپدید بودند بلافاصله بعد از خروج من از ایران مشغول تدوین مجدد، دوبلاژ، صداگذاری و ساخت موسیقی متن شدند و فیلمی را که می پسندیدند ساختند.

من حضرت خمینی را عزیز می دارم و سالها است که لاف چاکری او را می زنم به همین دلیل به هیچ صورت حاضر نیستم نام خود را پای فیلمی از شکل افتاده ای بگذارم که تهیه کنندگان روی ویرانه تصاویر ما ساخته اند. فیلم "فرزند صبح" فیلمی بود که بر بنیان صدا و سکوت و موسیقی طراحی شده و بنا بود تصاویر آن پایه ایجاد یک فضای صوتی و موسیقایی مخصوص و متناسب با داستان باشد. گذشته از این فیلمبرداری با تکنیک سوپر سی و پنج میلی متری و قاب کامل انجام شده که لازم است بعد از تدوین به صورت دیجیتال درآید تا در هر نما قاب درست انتخاب شود. به عبارت دیگر مراحل لابراتواری این فیلم در ایران قابل انجام نیست مگر آن که هر نما بخشی از قاب کامل به طور اتفاقی چاپ شود و همان بلایی که بر سر صدا آمده بر تصویر هم نازل شود.

همه این‌ها در شرایطی است که تمام مخارج فیلم خیلی کمتر از دو میلیارد تومان بوده و مجموع اموالی که با همین بودجه خریداری شد از جمله زمین بیست هزار متری عرصه دکور، چهارده کامیون نظامی مدل 1910، هشتصد دست لباس، مقداری فرش و اشیا قیمتی و مجموعه ای از ابزارهای فنی نور پردازی و فیلمبرداری که به تدریج در طول فیلمبرداری خریداری شد و هم اکنون در اختیار تهیه کنندگان است بیش از دو میلیارد تومان قیمت پیدا کرده است. این از برکت وجود خمینی نازنین است که فیلم او بیش از آنچه که از بودجه عمومی مصرف کرده به اموال عمومی برگردانده است.

اما تقاضای من از شما به عنوان مسئول حقوق صنفی و حرفه ای دست اندرکاران سینما این است که جلوی سو استفاده از نامم را به عنوان کارگردان در آنچه از "فرزند صبح" به نمایش در خواهد آمد بگیرید. من فیلم فعلی را کارگردانی نکرده ام صدای هر فیلم نیمی از تاثیر آن را می سازد اما در مورد فرزند صبح که صدابرداری مستقیم ندارد تمام تاثیرات صوتی حتی نحوه و لحن اجرای گفتگو ها می بایست بعد از فیلمبرداری و طی دوبلاژ کارگردانی می شد. من هیچ نقشی در انتخاب سازنده موسیقی، صداگذاری، و طراحی صوتی نداشته ام و مسئولیت تصاویر فیلم را هم به دلیل دستکاری در تدوین و قاب بندی نمی پذیرم. لطف بفرماید و آقایان تهیه کننده را ملزم نمایید تا مسئولیت کارگردانی این فیلم را بر عهده بگیرند یا چنان که آداب و سنت های سینما اقتضا می کند در مقابل عنوان کارگردان از یک نام مستعار استفاده کنند.

با تشکر و احترام – بهروز افخمی 27 دی ماه 89