به گزارش خبرنگار تجسمی برنا، صبح امروز نشست خبری نخستین نمایشگاه "سفال در فضای شهری" با حضور مسوولان انجمن سفال و سرامیک ایران در نگارخانه برگ برگزار شد.

بهزاد اژدری رئیس انجمن سفالگران ایران با بیان اینکه در گذشته هنر سفال و سرامیک پدیده نامشخصی بین صنایع دستی و هنرهای تجسمی بود، عنوان کرد: در حال حاضر وزن این هنر به سمت هنرهای تجسمی بوده و این نگاه ناقص کم کم در حال اصلاح است.

وی افزود: در ابتدای سال انجمن تصمیم داشت سه نمایشگاه در حوزه سفال و سرامیک با رویکردهای متفاوتی برگزار کند که تاکنون دو نمایشگاه آن برگزار شده است.

اژدری سفال را دارای رویکردهای متفاوتی در زمینه هنری، کاربردی، علمی و تکنولوژی دانست و گفت: اولین نمایشگاه ما در موزه امام علی(ع) برپا شد که بازخورد خوبی داشت؛ ضرورت برپایی خانه سفال احساس می‌شد که معاونت فرهنگی شهرداری و تشکیل این خانه را تقبل کرد و به انجمن سپرد تا مکانی مناسب در سطح شهر تهران پیشنهاد کند.

رئیس انجمن سفالگران ایران با اشاره به برگزاری این نمایشگاه به عنوان دومین نمایشگاه سفال و سرامیک در سال جاری اظهار کرد: این نمایشگاه با عنوان کاربرد سفال و سرامیک در فضای شهری اولین نمایشگاه در تاریخ هنر ایران با این موضوع است و گرچه منکر نقایص آن نیستیم اما نباید نقاط مثبت برپایی چنین نمایشگاهی را در نظر نگرفت.


وی درباره ضرورت برگزاری نمایشگاه سفال و سرامیک در حوزه شهری گفت: ما تمدنی خوش سابقه در کاربرد سفال و سرامیک به ویژه سفال و سرامیک محیطی داریم اما این احساس خطر را کردیم که بعد از هزاران سال این هنر در کشور ما از بین برود. چراکه هم اکنون در حوزه استفاده سفال و سرامیک در فضای شهری جزء آخرین کشورها هستیم.

اژدری افزود: عقب ماندن از استفاده سفال و سرامیک در حوزه شهری در حالی اتفاق افتاده است که ما شاهد آثاری سفالی در کاخ‌ها و اماکن مقدس و سایر مکان‌ها هستیم و حتی اشیاء سفالی از 8 هزار سال پیش به جا مانده و اقسام نقش برجسته‌هایی که متعلق به دو هزار و 500 سال پیش هستند سالم مانده‌اند و در موزه‌های دنیا وجود دارند.

رئیس انجمن سفالگران ایران تصریح کرد: سفال‌های به جا مانده از هزاره‌های پیش گواه این مطلب است که ما تمدنی پرسابقه در استفاده از سفال و سرامیک داریم و مواد اولیه سفال و سرامیک یکی از مقاوم‌ترین مواد در خلق آثار هنری است.

وی تاکید کرد: در حالی سفال و سرامیک‌هایی از 8 هزار سال پیش در زیر گل و لای سالم مانده است که امکان ندارد یک مجسمه برنزی یا مرمری در محیط باز با این قدمت سالم بماند.

اژدری همچنین اظهار کرد: از نظر روحی و روانی نیز شایسته‌ترین مواد برای ارتباط برقرار کردن با انسان سفال است و همانطور که می‌بینید حس ما زمانیکه با لیوانی سفالی آب می‌خوریم با زمانی که لیوان فلزی است کاملا متفاوت خواهد بود. در حوزه تزئینات و مبلمان شهری نیز مجسمه‌های سفالی به مراتب ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار می‌کنند.

وی همچنین به استفاده از سرامیک و سفال در سردر خانه‌ها در 60 سال پیش اشاره و پیشنهاد کرد: اگر شهرداری برای اماکن اقدام به استفاده از پلاک‌های سفالی و تزئینی کند اتفاق بسیار زیبا و شایسته‌ای رخ داده خواهد داد.

این هنرمند سفالگر افزود: در گذشته سفال و سرامیک در تاریخ معماری فضاهای شهری نقش آفرین بوده است و همچنین هنرمندان ما در تمام زمینه‌های هنری شان و اعتبار خود را روی سفال و سرامیک می‌آزمودند. حتی هنرمندان همکاری جانبی با هم داشتند و فرضا نقاش روی سفال نقاشی می‌کرده و رنگ او لعاب بوده و چیز به عنوان بوم نداشته است.

وی ادامه داد: به عنوان اولین قدم انجمن سفال و سرامیک تصمیم گرفت تهران را به عنوان الگویی برای سایر شهرها قرار دهد تا دیگر شهرها جای خالی سفال و سرامیک را در شهرهای خود احساس کنند.

اژدری از استقبال خوب معاون فرهنگ و هنری زیباسازی شهرداری تهران خبر داد و گفت: همچنین زیباسازی مترو نیز با دیدن این آثار قول داد سفال و سرامیکی که قرار است در مترو نصب شود از کانال کارشناسی انجمن سفال رد و گزینش شود و اگر تنها برگزاری این نمایشگاه یک فایده و بازخورد مثبت داشته باشد ایجاد تعامل انجمن با زیباسازی مترو است. 

همچنین بهزاد اژدری در ادامه نشست درباره روند پیشرفت یادگیری هنرمندان سفالگر از فنون این هنر گفت: از بینال هشتم ورک‌شاپ‌ها و همایش‌های علمی برگزار شد و اولین انفجار همان جا رخ داد و استادان این عرصه به آموزش تجربیات خود به دیگر هنرمندان پرداختند و در این مدت تمام فنون سفالگری ارائه شده است.

وی تصریح کرد: از تکنیک‌هایی مانند زرین فام تا شیوه‌های دم دستی برخی استادان که از توضیح سرباز می‌زدند ارائه شده است و امروز حتی با پیشنهادات و پیشی گرفتن جوانان هنرمند سفالگر برای ارائه اطلاعات و تجربیات شخصی‌ آنها مواجه هستیم.

وی از اهمیت اختصاص مکانی به عنوان خانه هنرمندان سفالگر سخن گفت و اظهار کرد: امیدواریم با داشتن امکاناتی چون خانه سفالگران بتوانیم کلاس‌های آموزشی را در سطحی گسترده‌تر برگزار کنیم.

این هنرمند ادامه داد: با برپایی این خانه بازخوردهای اجتماعی بیشتر می‌شود، چراکه برگزاری هفتگی و ماهانه ورک‌شاپ‌ها و بازارها و نمایشگاه‌های کوچک به آشنایی عموم و همچنین جذب بیشتر هنرمندان و حتی توریست کمک می‌کند.

وی درباره جذب توریست توضیح داد: سفال سرامیک به عنوان هنری که به شدت به فرهنگ وابسته است، می‌تواند عاملی تاثیرگذار در جذب توریست به کشور باشد چرا که آنها برای دیدن هنر ایرانی می‌آیند.

اژدری ادامه داد: همچنین جمع‌آوری آمارها و اطلاعاتی از سفالگران و تحقیق و پژوهش در این زمینه نیز می‌تواند در همین مکان انجام شود.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما کوره‌های پخت است که با تاسیس خانه و کوره‌های متعلق به آن و همچنین کوره‌هایی در سطح شهر مشکل پخت که از مهمترین مشکل‌های ماست حل می‌شود. 

در ادامه فرزاد فرجی معاون انجمن هنرمندان سفال‌گر نیز گفت: 41 هنرمند سفالگر با ارائه 80 اثر در نمایشگاه شرکت کردند که دو سوم آثار به طور اختصاصی برای این نمایشگاه ساخته شده است.

وی ادامه داد: آثار به نمایش درآمده به دو بخش نقش برجسته و حجم  تقسیم شده است که حجم نیز در دو دسته ماکت و اندازه‌های واقعی ارائه شده است.

فرجی هدف از برگزاری این نمایشگاه را ایجاد فضایی مناسب برای معرفی هنر سفال و هنرمند سفالگر عنوان کرد و افزود: هدف این است که نظارت جدی بر نحوه اجرا و نصب آثار سفالی در سطح شهر داشته باشیم و در بخش پژوهش نیز روی بدنه مناسب و مقاوم‌سازی سفال‌ها تحقیق می‌شود.