مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری و آسیب‌های اجتماعی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا اظهار کرد: تلویزیون اصلی‌ترین ابزار فرهنگی در پر کردن اوقات فراغت مردم است بسیاری از الگوهای رفتاری در سبک زندگی توسط تلویزیون به جامعه منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل مشکلات مالی در تلویزیون تبلیغات قسمت قابل توجه‌ای از برنامه‌های تلویزیون شده است و برخی از شرکت‌ها و کارخانجات حتی برای قرعه کشی جایزه‌های  خود از برنامه‌های تلویزیونی استفاده می‌کنند.

ابهری با اشاره به این مطلب که تاکید رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مقاومتی و گرایش به زندگی ساده زیستی است، افزود: در حقیقت این رویکرد هیچگونه هماهنگی با فرمایشات رهبری نداشته است بلکه مردم به ویژه بانوان خانه دار و کودکان را به مصرف گرایی تشویق می‌کنند. در مورد برخی از اقلام آشنا شدن مردم با محصولات ملی و تولیدات داخلی لازم و ضروری است اما متاسفانه از تلویزیون به عنوان وسیله تبلیغاتی از نظر رفتاری جایز نیست.
 
وی ادامه داد: فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون باید مردم را به ساده زیستی و پرهیز از مصرف‌گرایی و خودداری از زندگی اشرافی تشویق و ترغیب کند؛ چرا که در قالب هنر و فیلم می توان بسیار موثر مفاهیم آموزشی را به جامعه انتقال داد در حقیقت به خاطر محدودیت های مالی تلویزیون، لازم است نهادهای فرهنگی حتی وزارت ارشاد بودجه های ویژه ای را در اختیار تلویزیون قرار دهند تا این رسانه‌ها بی نیاز از تبلیغات تجارتی برگردد.

ابهری تصریح کرد: از آن جایی که آموزه‌های بصری در انتقال مفاهیم تاثیر شگفت انگیزی دارند گرایش به زندگی اشراف و مصرف گرایی همچنین فیلم و سریال‌هایی که دارای نقاط منفی باشند می‌تواند ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی به جامعه منتقل کند. در تهیه و تولید سریال‌ها باید از روانشاسان و آسیب شناسان اجتماعی برای نظارت به سناریو دعوت شوند تا آثار زیان بار رفتاری آن‌ها کاهش یابد.

وی در خاتمه اظهار کرد: در حقیقت 40 الی 50 درصد فیلم‌ها کارشناسی رفتاری و روانی می شود؛ این در حالی است که حضور کارشناسان اجتماعی اولویت اساسی دارد.