به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، مریم آزمانی درباره توصیه تغذیه‌ای برای ترک اعتیاد اظهار کرد: برای آنکه راحت‌تر وابستگی به مواد مخدر باید رژیم غذایی معتاد حاوی مقادیر بیشتری ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌ها باشد این مواد بدن را از بازسازی بافت‌ها و رفع آسیب‌های وارده کمک زیادی می‌کند.

وی با اشاره به این که بهتر است علاوه بر 3 وعده غذای اصلی، از 2 میان وعده‌ غذایی نیز استفاده شود افزود: برای دوران ترک استفاده از 5 وعده غذایی سبک به مراتب بهتر از استفاده از 3 وعده غذایی سنگین است. میان وعده ها اختلال قند خون را که باعث تغییرات خلق و خو، بی حالی و عصبانیت می‌شوند را از بین برده و در ایجاد تعادل روحی و روانی فرد معتاد تاثیر زیادی دارد.

این درمانگر اعتیاد ادامه داد: در دوران ترک وابستگی، رژیم غذایی پرپروتئین و غنی از کربوهیدرات شامل مواد نشاسته ای و قندی مفید است. در این دوران خوردن میوه و سبزیجات تازه و غذاهای حاوی غلات مانند نان‌های سبوس‌دار و برنج سبوس‌دار می‌تواند منابع ویتامینی لازم باشد. مصرف روزانه یک قرص مولتی ویتامین کافی است و نباید در مصرف ویتامین ها زیاده‌روی کرد.

وی با بیان این که یکی از مشکلات این دوران ابتلا به یبوست است تاکید کرد: مصرف غذاهای حاوی فیبر بالا در حل این مشکل کمک‌کننده است. میوه و سبزیجات از این لحاظ موثرند و از بروز عوارضی چون بواسیر، پیشگیری می‌کنند. در شرایط حاد می‌توان از داروها و فرآورده‌های ملین ‌کننده‌ کمک گرفت.

آزمانی افزود: در دور ترک باید از مصرف چربی‌ها خودداری کرد. هر چند که 25 درصد از کالری غذای ما باید از مصرف چربی‌ها تامین شود اما در این دوران بهتر از از غذاهایی استفاده شد که چربی کمتری دارد. کافئین هم در این دسته قرار دارند. به تدریج از روزهای آغازین ترک مواد، مصرف کافئین را کاهش دهید و این روند را تا رسیدن به حداقل میزانی که می‌توانید ادامه دهید. یادتان باشد که قهوه دم‌کرده، چای، نوشابه‌، کاکائو و شکلات و نسکافه حاوی مقادیری کافئین هستند.