به گزارش سرویس اجتماعی برنا،وزیر راه وشهرسازی گفت: «در مسیر تهران- قم خط ریلی داریم، اما آزادراه تهران قم با بیش از 50 درصد ظرفیت زیر بار است که از خط ریلی استفاده نمی‌شود. باید قدرت رقابت‌پذیری خطوط ریلی و جاده ای را با هم داشته باشیم. به عبارتی حمل و نقل ریلی در حوزه بار و مسافر باید بتواند به صورت تجاری با حمل و نقل جاده ای رقابت کند.» 


شانزدهمین همایش بین‎المللی حمل و نقل ریلی ایران با حضور جمعی از فعالان و مسئولان صنعت حمل و نقل ریلی ایران آغاز به کار کرد که به دنبال آن «عباس آخوندی»، وزیر راه و شهرسازی گفت: «به دنبال این هستیم که تمام آبادی های کشور را از طریق خطوط ریلی به هم متصل کنیم. صنعت ریلی نماد صنعتی شدن کشور است و باید بتواند تمام آبادی‌های این سرزمین را به هم پیوند دهد.»

او با بیان این‎که اقدامات خوبی در سطح کشور در حال انجام است و بیش از 80 سال است که این صنعت در ایران سابقه دارد اذعان داشت «امروز در حوزه حمل و نقل درون شهری قطار شهری جایگاه خودش را پیدا کرده است. در حوزه مسافر، حمل و نقل ریلی نقشی در اتصال حومه شهرها به شهرها ندارد.»

آخوندید با بیان این‎که از مدیرعامل راه آهن خواسته‌ایم تا با بازنگری در راه آهن بحث حمل و نقل ریلی حومه را به طور جدی در دستور کار قرار دهند یادآور شد: «ساماندهی کلانشهرها و شهرهای بزرگ از حیث ایمنی، کیفیت زندگی و ترافیک نیازمند ارتباط ایمن سریع و مطمئن بین حومه و کلانشهرها هستیم. اکثر کلانشهرها فاقد این مزیت هستند و این مسئله نیازمند سرمایه گذاری گسترده توسط دولت و بخش خصوصی است.»

به گفته وزیر راه وشهرسازی، در بخش حمل و نقل مسافر 90 درصد ظرفیت حمل ونقل زیر بار است، این بدان معناست که استقبال زیادی از قطار می‌شود و به همین دلیل برای پاسخگویی به تقاضا نیازمند سرمایه گذاری بالایی هستیم.

وی افزود: «در مسیر تهران- قم خط ریلی داریم، اما آزادراه تهران قم با بیش از 50 درصد ظرفیت زیر بار است که از خط ریلی استفاده نمی‌شود. باید قدرت رقابت‌پذیری خطوط ریلی و جاده ای را با هم داشته باشیم.» 

وزیر راه و شهر سازی با بیان این که راه طولانی برای ایجاد رقابت در پیش داریم، تصریح کرد: در حوزه بار آخر کار باید بتوانیم برای هر حرفی که می‌زنیم یک لباس تجاری و بازرگانی بپوشانیم. حمل و نقل ریلی در حوزه بار و مسافر باید بتواند به صورت تجاری با حمل و نقل جاده ای رقابت کند.

وی ادامه داد: اگر در دولت نتوانیم زیرساخت‌های رقابت را فراهم کنیم حرف‌های ما بیشتر در حد نصیحت باقی می‌ماند بنابراین تجاری سازی در حمل ونقل ریلی مسئله مهمی است که آنرا در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار داده ایم.

به گفته وی، در استفاده از بند ق بودجه توافق اولیه با وزارت نفت انجام داده‌ایم و امیدواریم مصوبه شواری اقتصاد را داشته باشیم تا بتوانیم حمایت خوبی را در صرفه جویی مصرف سوخت داشته باشیم.

تا وقتی قیمت سوخت در کشور ارزان باشد ارزش راه آهن در کشور دیده نمی‌شود،
به گزارش CHN، در ادامه این همایش «محسن پورسید آقایی»، گفت: «تا وقتی قیمت سوخت در کشور ارزان باشد ارزش راه آهن در کشور دیده نمی‌شود این در حالی است که وزارت نفت پذیرفته صرفه‌جویی حاصل از در مصرف سوخت را پرداخت کند. بر این اساس تا سال 1403 ، 7.5 میلیارد دلار از محل صرفه جویی سوخت به راه‌آهن پرداخت شود.»

او با بیان این‎که‌ آماده انجام حرکت بزرگ در سیستم ریلی کشور هستیم یادآور شد: «امسال دولت و مجلس در قالب اقدامی مشترک 1500 میلیارد تومان ردیف مجزا از محل عایدات گمرکات کشور به سیستم ریلی اختصاص دادند که بخشی از آن پرداخت شده است.»

معاون وزیر راه با بیان اینکه تا چند سال آینده مشکل ترافیک خطوط ریلی رفع می‌شود، افزود:« تصویب بند «ق» در قانون بودجه اتفاق مهمی بود، با تصویب بند «ق» شرکت نفت صرفه‌جویی حاصل از مصرف سوخت در بخش ریلی درون شهری و برون شهری را به این سیستم‌ها اختصاص می‌دهد.»

به گفته او، مصوب شد 7.5 میلیارد ریال تا سال 1403 از محل صرفه‌جویی سوخت به راه‌آهن اختصاص یابد.

وی بیان کرد:‌ اگر هر قطار مسافری در سال 500 هزار کیلومتر حرکت کند با رقمی که به آن اختصاص می‌یابد کمتر از 6 سال بازگشت سرمایه دارد.

معاون وزیر راه اضافه کرد:‌ همچنین در کلیات قانون که در مجلس تصویب نشد، قرار بود بخشی از وجوه میعانات گازی به توسعه ریلی اختصاص یابد.

او با بیان این‎که محور جنوب حدود 60 سال است که بازسازی نشده و زیرسازی و بالاست آن تغییر نکرده اذعان داشت: «فعلا دو بلاک از مسیر بازسازی شده و تا پایان سال 4 بلاک دیگر بازسازی می‌شود. همچنین در خط آهن شمال بخصوص ساری به گرگان، تراورس‌ها کماکان چوبی بوده و پیچ‌ها با دست باز می‌شود. به همین دلیل حداکثر سرعت 40 کیلومتر است.ـ

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: «برقی سازی خط آهن تهران مشهد منتظر خط اعتباری فاینانس ایران و چین است که تا پایان سال مشکل فاینانس حل شده و پروژه اجرایی می‌شود.»

اعتماد به بخش خصوصی منجر به توسعه مدل‎های حمل و نقلی می‌شود
طبق این گزارش، «سید ابوالفضل بهره‌دار» رئیس انجمن مهندسی حمل‌ونقل ایران در ادامه این همایش با بیان اینکه حق دسترسی به شبکه ریلی و جاده‌ای باید عادلانه باشد،گفت: «اعتماد به بخش خصوصی موجب رشد و توسعه انواع مدل‌های حمل‌ونقلی به خصوص در سیستم ریلی می‌شود.»

وی با بیان اینکه توسعه ریلی کشور مدنظر این دولت است بیان کرد: «بدون شک وابستگی‌های ما به کشورهای دیگر ادامه خواهد داشت اما تلاش می‌کنیم در عرصه ریلی سرآمد شویم.»

رئیس انجمن مهندسی حمل‌ونقل ایران گفت: «باید به مزیت‌های ریلی و ایمنی به عنوان مزیت نسبی در سیستم ریلی توجه شود؛ نباید حق دسترسی به جاده و ریلی متفاوت باشد تا بخش عمده درآمدهای بخش خصوصی بابت حق دسترسی پرداخت شود.»

به گفته بهره‎دار، دولت حدود 5 میلیون نفر پرسنل دارد که به این رقم سالانه 5 درصد افزوده می‌شود در حالی که بهره‌وری آنها روزانه 45 دقیقه است اما باید این جسارت را داشته باشیم تا به بخش خصوصی اعتماد کنیم در حالی که در خصوصی‌سازی‌ها نیز چندان دقیق عمل نمی‌شود.