سرویس اجتماعی برنا

برای نجات میراث فرهنگی و معرفی آن به جهان و البته در گام نخست مردم کشور خودمان نیاز به یک عزم ملی است تلاشی که همه افراد جامعه اعم از مسئولان میراث فرهنگی و سایر نهاد و سازمان ها و انجمن ها و هنرمدان و مالکان و غیره باید در آن مشارکت داشته باشند، مشارکتی هماهنگ و با برنامه ریزی. یکی از گروه های تاثیر گذار در این حوزه هنرمندان هستند و در راس آن ها شاید بتوان از هنرمدان فعال در حوزه میراث فرهنگی یاد کرد. در همین زمینه گفت و گویی داریم با سعید محمودی ازناوه، رییس هیئت مدیره انجمن عکاسان میراث فرهنگی.



*به نظر می رسد عکاس های حوزه میراث فرهنگی خیلی فعال نیستند یا بهتر است بگوییم به شکل تاثیر گذاری در معرفی میراث فرهنگی به عامه مردم و جهانیان ظاهر نمی شوند، چرا؟ 

دلایل زیادی وجود دارد نباید فراموش کنیم عکاس ها از جمله عکاس های حوزه میراث فرهنگی اغلب به طور شخصی کار می کنند. و سازمان میراث فرهنگی حمایت زیادی از آنها نمی کند در واقع ما عکاس های حرفه ای بسیاری داریم که به دلایلی از جمله چهره نبودن حمایت نمی شوند. این درحالی است که از یک هنرمند مشهور مانند یک بازیگر که اصلا عکاس نیست به راحتی برای نمایش و ارائه عکس هایش حمایت می شود. از سوی دیگر برگزاری نمایشگاه و انتشار کتاب هم  برای این افراد بسیار هزینه بر است.



*به همین دلیل چندان شاهد برگزاری نمایشگاه عکس میراث فرهنگی نیستیم؟

بله از سوی دیگر نمایشگاه های هنری که در ایران برگزار می شود مخاطب خاص خود را دارد اما میراث فرهنگی اگرچه حوزه ای تخصصی است اما مخاطبان آن عامه هستند که بهترین مکان برای نمایش این آثار مکان های عمومی از جمله ایستگاه های مترو است. این امر نیز نیازمند همکاری ارگان ها و سازمان هاست. 


* بنابراین از نظر شما مشکلاتی از قبیل برگزاری نمایشگاه و هزینه بالای چاپ کتاب مهمترین مواردی است که فعالان در این حوزه با ان مواجه هستند، اما آیا عکاس های میراث فرهنگی به راحتی می توانند در اماکن تاریخی عکاسی کنند یا با محدودیت هایی روبرو هستند؟

براساس تفاهمنامه ای که با سازمان میراث فرهنگی منعقد شده است برای اعضا انجمن کارت های ویژه ای صادر می شود تا عکاس ها بتوانند به راحتی در اماکن مختلف عکاسی کنند و جز در موارد خاص نیاز به هماهنگی دیگری نیست. 



* رویکرد سایر کشور ها در حوزه عکاسی میراث فرهنگی چگونه است؟
رویکرد سایر کشور ها در این حوزه و به طور کلی میراث فرهنگی خیلی با کشور ما متفاوت است. ما امروز در مرحله ای هستیم که کشورهای مطرح در این حوزه سال ها پیش آن را پشت سر گذاشته اند بنابراین مقایسه آن ها با خودمان امکان پذیر نیست.
 

*بنابراین برای ارتقاء این رشته و رسیدن کشورهای دیگر باید اقدامات و برنامه ریزی های زیادی صورت بگیرد، از جمله برگزرای دوره های تخصصی، حال این سئوال مطرح می شود که علاقمندان به عکاسی میراث فرهنگی چگونه می توانند وارد این حوزه شوند، آیا انجمن شما دوره های خاصی در این زمینه برگزار می کند؟

نه اما امیدورایم در آینده بتوانیم چنین دوره های آموزشی را داشته باشیم. درحال حاضر علاقمندان می توانند با شرکت در کلاس های عکاسی معماری و مستند اجتماعی که در جاهای مختلف مانند خانه عکاسان برگزار می شود و عضویت در انجمن های این کلاس ها وارد این حوزه شوند تا بتوانند با جامعه عکاسی بیشتر آشنا شده و ارتباط برقرار کنند.


*چگونه می توان عضو انجمن عکاسان میراث فرهنگی کشور شد؟
- انجمن ما انجمنی تخصصی است که اعضا آن بیش از 20 سال سابقه عکاسی در حوزه های مرتبط دارند. اما قصد داریم در آینده کمیته های آموزشی برگزار کنیم و افراد بعد از 5تا 6 سال همکاری عضو دائم انجمن شوند. 

* در حال حاضر این انجمن چند عضو دارد؟
- حدود 60 نفر


*آیا جوانان می توانند عکاسی میراث فرهنگی را به عنوان شغل خود انتخاب کنند ؟
- نه در ابتدا اصلا نمی توان به عنوان شغل روی این حرفه حساب کرد تا هنگامی فرد بتواند جایگاه خود را جامعه عکاسان میراث فرهنگی پیدا کند.