به گزارش گروه شهروشهروند جوان برنا، علیرضا فیض‌بخش در نشست خبری امروز یکشنبه 26 بهمن ماه با اشاره به ابلاغیه سال 1390 به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور مبنی بر افزایش سهمیه تاکسی‌های برون‌شهری افزود: در این سال براساس ابلاغیه‌ای با توجه به افزایش سفرها در تابستان سال 1390، سهمیه تاکسی‌های برون‌شهری 20 درصد افزایش پیدا کرد. با توجه به اینکه این مصوبه مغایر با مصوبات دولت بود و با توجه به اینکه حدود 30 هزار تاکسی برون‌شهری در کشور فعال هستند، از ابتدای اسفندماه سال جاری سهمیه تاکسی‌های برون‌شهری از 900 لیتر به 750 لیتر کاهش پیدا می‌کند و سهمیه سوخت برای تاکسی‌های برون‌شهری دوگانه‌سوز نیز از 900 لیتر به 500 لیتر کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: از پنج ماه پیش بحث کاهش سهمیه این وانت‌بارها مطرح شد؛ اما به دلیل مشکلات و زمان‌بر بودن این سهمیه‌ها تا امروز اصلاح این سهمیه‌ها به طول انجامید؛ اما از ابتدای اسفندماه سال جاری، 950 هزار وانت بار غیرفعال در بخش حمل و نقل عمومی و حمل بار که تا به حال در ساماندهی وانت‌بارها که توسط وزارت کشور انجام شد، شرکت نکرده‌اند، سهمیه آنها به 60 لیتر در ماه و معادل سهمیه عادی تغییر پیدا می‌کند.

فیض‌بخش اضافه کرد:‌ از میان دو میلیون و 100 وانت‌بار موجود در کشور، تا به حال یک میلیون و 250 هزار وانت بار ساماندهی شده و از ابتدای اسفندماه سال جاری، فراخوانی برای ساماندهی مجدد وانت‌بارها توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور انجام می‌شود و با توجه به اطلاعات ارسالی از وزارت کشور به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، از اول فروردین‌ماه سهمیه وانت‌بارها اصلاح خواهد شد.

وی بیان کرد: تاکسی‌های بنزین‌سوز و دوگانه‌سوز بین شهری نیز که در دوره‌ای نیز افزایش سهمیه سوخت داشتند، سهمیه سوخت آنها اصلاح می‌شود و به حالت اولیه بازمی‌گردد. 

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از اصلاح جدول سهمیه خودروهای مصرف کننده نفت گاز خبر داد و اظهار کرد: براساس مصوبه‌ای که برای اصلاح مصرف خودروهای گازوئیل‌سوز داشتیم و این مصوبه تا به حال اجرایی نشده بود، از اول اسفند سال جاری، سهمیه روزانه خودروهای گازوئیل‌سوز نیز کاهش پیدا می‌کند و برای ایجاد شرایط بهتر مصرف در این بخش، زمان برداشت سهمیه سوخت این خودروها از دو روز به سه روز افزایش پیدا می‌کند.

فیض‌بخش تصریح کرد: 24 میلیون کارت سوخت صادر شد که ظرف یک سال و نیم گذشته 6 میلیون کارت سوخت خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌های فرسوده از رده خارج شد و در حال حاضر 19 میلیون کارت سوخت فعال در کشور موجود است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای نوروز  سهمیه بنزین ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود، گفت: سهمیه نوروزی مانند سال گذشته نخواهیم داشت. همچنین تا این لحظه برنامه‌ای برای تغییر سهمیه‌ها در سال آینده نداریم. 

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشوردرخصوص تخصیص سهمیه نفت و گاز براساس پیمایش نیز گفت: از ابتدای اردیبهشت سال 1394 و در مرحله اول خودروهای برون‌شهری از سهمیه نفت و گاز در قالب پیمایش و براساس بارنامه صادرشده از سوی سازمان راهداری بهره‌مند خواهد شد و مرحله دوم که پیمایش براساس GPS انجام می‌شود، پیش‌بینی می‌کنیم این مرحله از سال 1395 آغاز شود.

وی ادامه داد: قطعا برنامه پیمایش واقعی با اجرایی شدن مرحله دوم و براساس تخصیص سهمیه بر مبنای پیمایش GPS محقق می‌شود. 

فیض بخش درباره جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده که در سال 1391 مصوبه آن به تصویب رسید، گفت: در این حوزه ما مجری قانون نیستیم اما پیگیری‌های لازم را نیز انجام می‌دهیم و تا به حال مکاتباتی را با پلیس راهور داشته‌ایم. 

وی تاکید کرد: در برنامه‌ سعی داریم روشی تنظیم کنیم که این امر محقق شود و البته ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده را نیز انجام داده‌ایم. 

در ادامه این نشست، حسین هاشمی معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور درباره جزییات کاهش سهمیه وانت‌بارهای غیرفعال در کشور گفت: علی‌رغم اینکه 15 درصد ناوگان کشور را وانت‌بارها تشکیل می‌دهند؛ اما مصرف سوخت آنها 30 درصد مصرف سوخت کل کشور است. از سال 1390 ابلاغیه‌ای درخصوص اصلاحیه مصرف سوخت وانت‌بارها داشتیم که باید 5 میلیون لیتر روزانه مصرف سوخت این دسته از خودروها اصلاح می‌شد.

وی افزود: سهمیه وانت‌بارهای غیرفعال از اول اسفند سال جاری برای 950 هزار وانت‌بار شناسایی‌شده که در حمل و نقل عمومی و حمل بارغیرفعال هستند، کاهش پیدا می‌کند و به 60 لیتر هم‌اندازه سهمیه عمومی می‌رسد؛ البته فرآیند ساماندهی مجدد از ابتدای اسفند امسال توسط وزارت کشور انجام می‌شود و دو میلیون و 250 هزار وانت‌بار که ممکن است در مرحله قبلی ساماندهی در سال 1390 شرکت نکرده‌ باشند، می‌توانند در سایتی که توسط وزارت کشور مشخص می‌شود و با اعلام فراخوان، در طرح ساماندهی شرکت کنند. 

هاشمی درباره اصلاح سهمیه خودروهای تاکسی برون‌شهری نیز گفت: با توجه به اینکه در سال 1390 سهمیه این خودروها به 900 لیتر افزایش پیدا کرده بود، این مصوبه مغایر مصوبات دولت تشخیص داده شد و براین اساس سهمیه آنها به 750 لیتر کاهش پیدا می‌کند. 

وی درباره اصلاح جدول سهمیه سوخت خودروهای گازوئیلی نیز گفت: بخش قابل توجهی از مصرف نفت و گاز در کشور متعلق به بخش حمل و نقل است که براین اساس در سال گذشته کارگروهی در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور شکل گرفت که اصلاح رویه نامناسب مصرف نفت و گاز در کشور و در بخش حمل و نقل را مورد بررسی قرار داد که دو دسته اقدامات کوتاه مدت و میان مدت برای این اصلاح رویه در نظر گرفته شد.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اظهار کرد: بر اساس مصوبه نهایی که به شرکت ملی پخش و توزیع فرآورده‌های نفتی ابلاغ شد، مبنای تغییرات براساس اطلاعات بانک اطلاعاتی مصرف سوخت بوده است.

به گفته معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، از ابتدای اسفند سال 1393 خودروهای زیر 10 تن که پیش از این 60 لیتر سهمیه نفت گاز داشتند، سهمیه آنها به 50 لیتر به صورت روزانه کاهش پیدا کرد. همچنین خودروهای 10 تا 20 تن از 180 لیتر به 144 لیتر، خودروهای 20 تا 30 تن از 250 لیتر به 200 لیتر، خودروهای 30 تا 40 تن از 300 لیتر به 240 لیتر و خودروهای 40 تا 50 تن از 250 لیتر به 240 لیتر به صورت روزانه کاهش سهمیه نفت و گاز خواهند داشت.

هاشمی تاکید کرد: کمتر از 80 درصد حق برداشت نفت و گاز سهمیه‌ای که به این خودروها تعلق می‌گرفت در کشور مصرف می‌شد که نشان از بالا بودن سقف سهمیه در نظر گرفته شده بود. برهمین اساس جدول سهمیه این خودروها اصلاح شد.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از مشکل درخصوص استفاده از نفت و گاز برای رانندگان بخش جاده‌ای، میزان ذخیره روزانه آنها برای استفاده از سهمیه، از دو روز به سه روز افزایش پیدا کرد تا بهره‌وری از این سهمیه برای رانندگان افزایش پیدا کند. 

در ادامه این نشست، امیر جعفرپور مدیرکل دفتر حمل و نقل شهرداری‌های کل کشور، درخصوص نحوه ساماندهی سهمیه سوخت وانت‌بارها در اسفندماه سال جاری گفت: در سه دسته می‌توان وانت‌بارهای موجود در کشور را دسته‌بندی کرد، ابتدا خودروهایی که قبلا ثبت‌نام و در طرح ساماندهی شرکت کردند که تلاش می‌شود سهمیه این خودروها حفظ شود و اگر به هر دلیلی سهمیه آنها در اسفندماه کاهش پیدا کرد، با پیگیری از فروردین سال آینده این خودروها سهمیه‌شان به حالت اولیه برمی‌گردد.

وی ادامه داد: دسته دوم وانت‌بارهایی هستند که اراده‌ای برای فعالیت در بخش حمل و نقل عمومی و حمل بار ندارند که باید سهمیه آنها به 60 لیتر در ماه تغییر پیدا کند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل شهرداری‌های کل کشور تاکید کرد: هرکس در گذر زمان تصمیم بگیرد در بخش حمل و نقل عمومی و بخش حمل بار فعال شود یا به فعالیت خودخاتمه دهد مکانیزم روانی طراحی شده که با انجام آن فرد سهمیه متناسب را دریافت می‌کند.

جعفرپور دسته سوم را کسانی معرفی کرد که مایل باشند در آینده وارد فرآیند ساماندهی شوند که ممکن است تعداد آنها نیز زیاد باشد. این افراد می‌توانند از اول اسفند با توجه به فراخوان در طرح ساماندهی شرکت کنند. برای این دسته از رانندگان در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت سازمان‌های تاکسیرانی و در برخی از کلانشهرها مانند مشهد که سازمان مدیریت حمل و نقل بار تشکیل شده است، ارائه خدمات می‌کنند و این افراد می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند و پس از صدور پروانه، قادر به دریافت سهمیه سوخت وانت‌بار خود خواهند بود. همچنین در شهرهای کوچک زیر 100 هزار نفر جمعیت، سازمان‌های حمل و نقل همگانی پاسخگوی رانندگان خواهند بود.