شرکت هواپیمایی آسمان از جمله مشتری خرید مرکز آموزش و فنون هوانوردی است در صورتی که با این شرکت به تفاهم برسیم این مرکز را واگذار کرده و اگر درباره املاک این مرکز به تفاهم نرسیم به صورت منطقه‌ای و تکه تکه به فروش می‎رسانیم. این اظهارات مدیرعامل شرکت فرودگاههاست که معتقد است باید مرکز فنون خصوصی شود این در حالی است که مسئولان این مرکز معتقدند طبق اصل 44 قانون اساسی این مرکز نمی‎تواند خصوصی شود. 

مرکز خدمات فنون و خدمات هوایی کشور از آن دسته مراکزی است که جور و جفای بسیاری از سوی مسئولان متحمل شده از خصوصی شدنش تا ندادن تسهیلات توسط شرکت فرودگاه‎ها و مشکلات آموزش دانشجویان از جمله مهمترین مسائلی است که در حال حاضر این مرکز با آن دست و پنجه نرم می‎کند.

در دولت یازدهم، مدیران شرکت فرودگاه‏ها دم از خصوصی شدن این مرکز زده بودند اگرچه این مهم در دستور اجرا قرار گرفت اما تا به امروز همزمان با تغییر دولت و تغییرات حاصل از آن مرکز خصوصی نشد اما این مرکز بدتر از قبل همچنان به فعالیت‏های خود ادامه می‌دهد.

مرکز فنون که سابقه تاسیس آن به زمان پهلوی و بیش از 70 سال گذشته بازمی‎گردد شاید بهتربود که امروز همچون فرودگاه قلعه مرغی ثبت ملی می‎شد. شاید اینجا حق با کارشناسان ارشد میراث فرهنگی باشد که معتقدند مسئولان برای حفظ پیشینه صنعت مربوطه بهتر است تلاش کرده یا اقدام به راه‎اندازی موزه کنند اگر چه تاکنون هیچ‎گونه موزه صنعت هوانوردی از سوی مسئولان راه اندازی نشده این در حالی است که ایران جزو کشورهایی است که در این صنعت حرفی برای گفتن دارد.

مرکز فنون که صدها بار تصمیم گرفتند به بخش خصوص واگذار کنند و هربار هم این اتفاق نمی‎افتاد اما این بار گویا شرکت فرودگاه‎ها عزم خود را جزم کرده تا این موضوع را اجرایی کند.

اگرچه مسئولان شرکت فرودگاه‏ها معتقدند خصوصی کردن این مرکز مصوبه هیات دولت است اما خلبانان و مسئولان مرکز فنون این ادعا را رد کرده و می‎گویند هیچ مدرکی مبنی بر خصوصی کردن این مرکز آموزش وجود ندارد این در حالی است که آنها معتقدند طبق اصل 44 قانون اساسی مراکز آموزشی نباید خصوصی شوند.

اینک «محمد علی ایلخانی»، مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در مورد آینده مرکز فنون و خدمات هوایی می‎گوید: « یکی از تصمیمات اخیر شرکت فرودگاه‎ها خصوصی کردن مرکز فنون است که اگر به تعاملات لازم با خریداران برسیم آن را واگذار می‏کنیم.»

او در پاسخ به این سوال که روند واگذاری مرکز آموزش فنون به چه شکلی خواهد بود اذعان داشت: «در حال حاضر شرکت هواپیمایی آسمان از جمله خریداران این مرکز است اما واگذاری این مرکز بستگی به نوع تعاملاتی است که باید به ان برسیم.اگر در خصوص قیمت گذاری مرکز و امکانات و دارایی‎اش به تفاهم رسیدیم یکجا واگذار خواهیم کرد در غیر این صورت به صورت منطقه ای واگذار می‎شود.»

ایلخانی در پاسخ به این سوال که اگر منطقه‎ای واگذار شود این مرکز تکه پاره خواهد شد ادامه داد: « شرکت فرودگاه‎ها علاقمند است که این مرکز را به صورت یکپارچه واگذار کند که اگر این اتفاق بیفتد ما استقبال می کنیم اما اگر بر سر فاکتورهای این واگذاری با شرکت هواپیمایی آسمان‌ایر به تفاهم نرسیم در هر منطقه‎ای که شعبه ای از این مرکز باشد فراخوان و مزایده برگزار کرده و آن را به فروش می‌رسانیم.»

او در پاسخ به این سوال که مرکز فنون دارای قدمت زیادی بوده و خلبانان بسیاری از این مرکز فارغ التحصیل شدند بهتر نیست به عنوان یک الگو برای سایر آموزشگاه‎ها حفظ شود افزود: « طبق مصوبه هیات دولت ما موظفیم مرکز فنون را خصوصی کنیم به عبارتی این قانون است که اجرای آن بر عهده ماست از سوی دیگریکی از وظایف این مرکز ارائه خدمات است اما شرکت فرودگاهها نمی‏تواند در کارهای خدماتی دخالت کند لذا تا امروز هم تلاش کردیم این مجموعه را حفظ کنیم اما بیش از این امکان‌پذیر نیست.»

به گفته او، این در حالی است که تا به امروز ده‎ها مراکز آموزشی برای تربیت خلبانان به وجود آمده است و واگذاری این مرکز جای نگرانی ندارد. 

مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی یکی از مهمترین و بهترین مراکز آموزش حرفه خلبانی در ایران است به شکلی که این مرکز به عنوان مرجعی برای تربیت خلبانان کشورهای حاشیه خلیج فارس معرفی می‌شود.

«رضا نخجوانی»، رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشور خاطر نشان کرد: «تربیت نیروی انسانی بومی نه تنها برای یک کشور مفید است بلکه موجبات توسعه را فراهم می‌سازد.»

وی ادامه داد: «من با خصوصی کردن مرکز فنون مخالفم نه به این معنا که با خصوصی‌سازی مخالفم اما معتقدم باید یک مرکز که تنها مرکز آموزش خلبانی به شکل دولتی است به شکل پایه باقی بماند و هیچ اشکالی ندارد که موسسات آموزشی هم در کنار مرکز فنون به فعالیت خود ادامه دهند و از این مرکز به عنوان یک مرجع استفاده کنند.»

نخجوانی ادامه داد: «به جای این‌که این مرکز را خصوصی کنند بهتر است که عدالت اجتماعی را برقرار کنند تا از طریق کنکور سراسری دانشجویانی که مستعد بوده، اما از مکنت مالی برخوردار نیستند بتوانند در این صنعت فعالیت کنند.»

به گفته وی، بهتر است، دولت همه راه‌ها را نبندد و یک راه برای پرورش نیروی انسانی به عنوان خلبانان این مرز و بوم حفظ کند.

وی به سرنوشت مرکز آموزش فنون پس از خصوصی‌سازی اشاره کرد و اذعان داشت: «کسی که به دنبال خرید این مرکز است به دنبال تجهیز و ارتقای این مرکز نبوده و این مرکز را در راستای تحقق اهداف شخصی به کار می‌برد.»