به گزارش سرویس دانشگاه برنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، كامران دانشجو وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه كشور كه با حضور رییس جمهور در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با بیان اینكه شناسایی و معرفی برترین‌ها علاوه بر آثاری كه می‌تواند در پی‌داشته باشد از نظر تربیتی و الگوسازی برای سایرین اهمیت خاصی دارد، گفت: انتخاب و معرفی دانشجویان نمونه براساس مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و در جهت تشویق و ترغیب، برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.

وی با ارایه گزارشی از فرآیند انتخاب و معرفی دانشجویان نمونه كشوری در سال 89 افزود: آیین‌نامه انتخاب و معرفی دانشجویان نمونه كشور در سال جاری با همكاری مشترك وزارتین علوم و بهداشت و با 4 ویژگی پویایی، روزآمدی، كارآیی و خردورزی تدوین شده است.

وزیر علوم ادامه داد: این آیین‌نامه از بدو فعالیت دولت نهم هرساله بازنگری و با بهره‌گیری از تجارب و نظرهای استادان و دانشجویان تجدید وضعیت یافته تا بتوان براساس نیاز سنجی‌های جدید الگوهای جامع و برتری را از تمام جهات معرفی كرد.

وی توجه به المپیادهای علمی، وضعیت تحصیلی، تالیفات و تصنیفات، فعالیت‌های دینی و اجتماعی و مشاركت در كرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاد اندیشی را از جمله ملاك‌های گزینش دانشجوی نمونه برشمرد و تصریح كرد: توجه به شاخص‌های مختلف در انتخاب دانشجویان نمونه وجه تمایز آن از سایر رقابت‌های صرفا علمی است.

دانشجو با بیان اینكه در سال جاری تعداد 383 پرونده از 65 دانشگاه و موسسه آموزش عالی وابسته به وزارت علوم ارسال شده كه از میان آنان 50 نفر به عنوان دانشجوی نمونه معرفی شده‌اند، گفت: در وزارت بهداشت نیز 292 پرونده در مقاطع مختلف تحصیلی واصل شد كه از بین آنان 32 نفر به عنوان دانشجوی نمونه كشوری انتخاب شدند.

دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه بنا داریم دانشگاه‌ها را بر اساس شاخص‌های كیفی مبتنی بر اندیشه‌ اسلامی رتبه‌بندی كنیم، گفت: بنا بر تاكیدات رییس جمهور و با تكیه بر فرهنگ غنی اسلامی ایرانی و تكیه بر تمامی خوبی‌ها و زیبایی‌ها، مهر و محبت و فطرت انسانی، شاخص‌هایی را تعریف و سپس نه تنها دانشگاه‌های خودمان بلكه دانشگاه‌های دنیا را در فضایی علمی و معنوی رتبه‌بندی خواهیم كرد.

وی افزود: مطمئنیم مردم همه دنیا و قاطبه دانشمندان دنیا از آن استقبال خواهند كرد و در این راه از همه تجارب بشری كه با باورهای دینی و كرامت انسانی همخوانی داشته باشد، استفاده خواهیم كرد.

وزیر علوم درباره مبانی فكری و جهت‌گیری‌های نظری فعالیت‌های اخیر در سطح دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی هم افزود: شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در غرب با شاخص‌های مدنظر ما كه مبتنی بر نگرش اسلامی ایرانی است تفاوت‌های بنیادی دارد و هدف ما از تعلیم و تربیت در دانشگاه‌ها، ساختن انسان عالم و یا عالم عامل است و این تربیت خاص دانشگاه‌های اسلامی است.

وی با اشاره به جهت‌گیری‌های آموزش عالی یادآور شد: در یك سال و نیم گذشته جهت‌گیری پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی عمدتا با نگاه حوزه كاربرد و در مسیر ایجاد اعتماد بین دانشگاه و حوزه كاربرد بوده است كه ثمرات این اعتماد پر بركت رشد جهشی فناوری‌های نوین همچون هوافضا، نانو و هسته‌ای بوده است كه اقتدار و سربلندی بیش از پیش را به ارمغان آورده است.

وزیر علوم یادآور شد: آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی با تاكید بر تعادل بخشی به تحقیقات بنیادی و كاربردی و فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی و به عنوان یك اصل در كنار تلاش‌های علمی پس از حدود 1500 نفر ساعت كار كارشناسی، اخیراً به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسید كه می‌تواند موجب انگیزه بیشتر و پویایی و تحرك بیشتر این بخش از جامعه دانشگاهی كشور باشد.

وی افزود: ‌تاكید بر كیفیت و توجه به تحصیلات تكمیلی محور سمت و سوی فعالیت‌ها در دانشگاه‌های كشور بوده به نحوی كه در وضعیت جدید و با توجه به تعداد داوطلبان متقاضی ورود به تحصیلات تكمیلی، دانشگاه‌های مادر باید ظرفیت خود را در مقطع تحصیلات تکمیلی افزایش دهند.

وزیر علوم با اشاره به برنامه این وزارتخانه در باره افزایش اعضای هیات علمی تصریح کرد: 34 هزار نفر متقاضی برای عضویت در هیات‌های علمی دانشگاه‌ها ثبت نام کرده‌اند كه كار معرفی آن‌ها به مراكز آموزش عالی در حال پیگیری است.