به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، علیرضا ابوالفضلی کارشناس تغذیه ضمن بیان این مطلب افزود: بنابراین مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات ‌تازه به همراه مواد غذایی دریایی در فصل گرما بسیار مفید است.

وی در خصوص تغدیه در تابستان به خصوص گرمازدگی اظهار کرد: بهتر است از مواد غذایی که قند زیاد و یا چربی بالایی دارند کمتر استفاده شود و همچنین برای تامین انرژی مضاعفی که برای حفظ تعادل حرارتی مورد نیاز است، از این گروه‌های غذایی در کنار مواد غذایی که سرشار از ویتامین‌های گروه B و C هستند، استفاده کرد.

ابوالفضلی توصیه کرد: از سبزیجاتی که به رنگ سبز تیره هستند نظیر برگ‌های سبز کاهو و کلم بروکلی، بیشتر استفاده شود.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان ساخت: در این فصل بیشتر از غذاهای خنک و سرد استفاده شود، حتی بهتر است غذاهایی را مصرف کرد که طبع سردی دارند.

وی در ادامه گفت: در فصل گرما از مصرف مغز‌ها و شیرینی‌جات کمتر استفاده شود و مصرف میوه‌هایی نظیر خرما و انجیر نیز چندان مناسب نیست و بهتر است در صورت تمایل، در وعده‌های عصر که هوا خنک‌تر است، استفاده شوند.

ابوالفضلی یادآور شد: مصرف میوه‌هایی نظیر آناناس، هندوانه، طالبی و خربزه نیز بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: در هوای گرم مصرف هندوانه به دلیل دارا بودن آب و مواد معدنی گوناگون برای افراد گرمازده بسیار مناسب است. میوه‌هایی که رنگ قرمز و بنفش تیره دارند هم بسیار مفیدند. سبزیجاتی نظیر کلم بروکلی، گوجه فرنگی، اسفناج و کاهو هم در گروه سبزیجات از بهترین‌ها بوده و در این شرایط بسیار مفید هستند.

این کارشناس تغذیه متذکر شد: مطالعات نشان داده‌اند، مصرف مواد غذایی که منبع ویتامین B، C و روی هستند در کاهش استرس ناشی از قرار گرفتن در هوای گرم بسیار کمک‌کننده هستند به همین دلیل، مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات ‌تازه به همراه مواد غذایی دریایی در فصل گرما بسیار مفید است.

وی در خاتمه تصریح کرد: همچنین مصرف مواد غذایی که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و منبع مناسبی از ویتامین C، E، کاروتنویید و فلاونویید هستند نیز در این روزهای گرم به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا زیان‌های ناشی از سموم موجود در هوا را به حداقل برساند.