به گزارش سرویس اجتماعی برنا، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: نمك یكی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد در بدن، انتقال پیام های عصبی و كاركرد صحیح عضلات است و این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و در مصرف متعادل آن لازم است.

بنابراین گزارش، در صورتی كه نمك به مقدار مناسب مصرف شود و كلیه ها هم سالم بوده و عملكرد خوبی داشته باشند، نمك مورد نیاز بدن تأمین می شود اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمك و مواد شور موجب اختلال در كاركرد كلیه ها یا یكی از سیستم های مربوط به دفع شده و نمك اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت هایی از بدن می شود.

بر اساس این گزارش،‌ مصرف زیاد نمك و غذاهای شور از عوامل مؤثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماری های قلبی و عروقی به ویژه در افراد دارای سابقه این بیماری ها در خود و یا خانواده است.

این گزارش می افزاید، افراد برای پیشگیری از افزایش فشار خون و بیماری های قلبی، باید میران نمكی را كه هنگام پخت به غذا اضافه می كنند را كاهش داه و برای اجتناب از مصرف بی رویه نمك،‌ از قرار دادن نمك دان بر سر سفره خودداری كنند.

بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه، غذاهای كنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده وآماده دارای مقادیر زیادی نمك هستند، به همین دلیل بهتر است مصرف این مواد غذایی را محدود كرد و برای بهبود طعم غذا و كاهش مصرف نمك در هنگام تهیه غذاها به جای نمك از سبزی های تازه و معطر، لیمو ترش، آب نارنج، آویشن و شوید استفاده كرد.

گفتنی است: جوش شیرین كه ممكن است برای ور آمدن و پف كردن انواع نان و كیك به كار رود دارای مقدار زیادی سدیم است و در افرادی كه به علت ابتلا به بیماری، محدودیت مصرف نمك دارند، مصرف مواد حاوی جوش شیرین هم باید بسیار محدود شود.