به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از روابط عمومی سومین جشنواره ملی رسانه‌های سلامت، امیرحسین اسدی مشاور دفترآموزش سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، با بیان مطلب فوق اظهار داشت: یکی از مهمترین محورهای مطالعاتی در حوزه فعالیت‌های بدنی است، چرا که کنسول‌های جدید و نسل‌های نوین بازی‌های رایانه‌ای که در حال گسترش در جوامع مختلف هستند،اساسا به‌منظور افزایش فعالیت بدنی و تحرک مخاطبین و کاهش چاقی طراحی شده‌اند.
 
وی افزود: محور بعدی مطالعات در حوزه دردشناسی است. بازی‌های رایانه‌ای به تازگی برای منحرف کردن توجه و پرت کردن حواس بیماران از دردهای حاد و شدید یا دردهای مزمن مورد استفاده قرار گرفته‌اند و نتایج موفقیت آمیزی در این زمینه نشان داده‌‎اند.
 
مشاور دفترآموزش سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: آموزش سلامت محور بعدی مطالعات ما بوده است،چرا که بازی‌های رایانه‌ای همچنین به‌عنوان ابزاری مهم و نیرومند در حوزه آموزش سلامت مورد استفاده قرار می‌گیرند به‌ویژه در موضوعات عملی مانند آموزش راه‌های نجات و رهایی از آتش سوزی، حوادث مختلف خانگی یا حوادث طبیعی مثل زلزله است.

اسدی تصریح کرد:روانشناسی و روانپزشکی نیز دیگر حوزه مطالعاتی بوده است. در حوزه روان، استفاده از بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان کمک درمان در بیماری‌های روانشناختی، القا اعتماد به نفس و عزت نفس به بیماران این حوزه، مدیریت استرس، مدیریت افسردگی و.. کاربرد دارد.

وی در ادامه بیان داشت: بهبود وضعیت تمرکز و رفتار کودکان مبتلا به سندرم کم توجهی –بیش فعالی، افزایش مهارت‌های شناختی و حرکتی در بیماران روانی، بیماران اسکلتی –عضلانی، بیماران با سابقه سکته مغزی، جراحان، خلبانان، سربازان و برخی دیگر از اقشار خاص از مهمترین تأثیرات استفاده از بازی‌های رایانه‌ای هستند.(مهارت‌های عملکردی و بالینی)استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در برنامه درمانی بیماران نقص عضو، بیماران حرکتی و معلولان، بیماران دچار ضعف عضلات مختلف، بیماران دارای سابقه سکته مغزی و کما و سایر بیماران از این دست باعث تسریع بهبود و بازگشت به شرایط طبیعی کمک شایانی می‌کند نیز در قالب محور عضلانی-حرکتی مورد مطالعه قرار گرفت.
 
اسدی در ادامه تصریح کرد: مدیریت درمان نیز یگی از مهمترین موارد مطالعاتی ما در حوزه بازی‌های رایانه‌ای بوده است.مدیریت بیماری، انجام برنامه‌های خودمراقبتی در بعضی بیماری‌ها، پیشرفت صحیح و مرتب مراحل درمان و همکاری کامل بیمار با تیم درمانی از جمله نتایج استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در گروه‌هایی از بیماران است.

مشاور دفترآموزش سلامت وزارت بهداشت بااشاره به حوزه مطالعاتی طب سالمندی گفت: کاهش روند تحلیل توانایی شناختی ذهنی و تغییرات نامطلوب فعالیت مغزی همراه با افزایش سن در کاربران میانسال در مطالعات مختلف مشاهده شده است.
 
وی در خاتمه با اشاره به این‌که محور ارتقاء سلامت که در زمینه افزایش دانش و توانمندسازی پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها در کاربران بازی‌های رایانه‌ای در چند مطالعه دیده شده است بیان داشت:این نتایج برای بازی‌های رایانه‌ای با کیفیت‌های مختلف و افراد از گروه‌های متفاوت اجتماعی-فرهنگی در تمام سنین و با هر سطح دانش مطرح می‌شود.