همیـار کارآفرین واژه ای است که برای دانش آموزان شرکت کننده در کلاس‌های آموزش کارآفرینی به کار می رود که آشنایی با آموزش‌ها، مفاهیم کسب و کار، ایده یـابی و ایده پردازی و نحوه رمزگشایی از موفقیت کارآفرینان به صورت تئوری و عملی را در پی دارد. "طرح همیـارکـارآفرین" طرح جدیدی است که در آن از معلمان آموزش و پرورش برای اجرای برنامه های جدید کمک گرفته می ‎شود به گونه ای که حلقه مفقوده آموزش های رسمی که همانا عدم توجه به آموزش مهارت‌های شغلی است را تحت پوشش قرار می دهد، زیرا امروز سیاست های آموزشی کشور بر این امر متمرکز شده است که در آموزش‌های رسمی باید از یک سلسله آموزش‌ مهارت محور کمک گرفت. بر همین اساس با فرج کمیجانی مجری طرح همیـار کارآفرین در کشور به گفت‌وگو نشستیم.


اشتغال و یافتن شغلی مناسب مهمترین مشکل قشر جوان جامعه است، موضوعی که با اتمام دوره تحصیلات متوسطه به دغدغه ای نه فقط برای این افراد بلکه خانواده های آنها بدل می شود. بر این اساس شاید بتوان گفت طرح همیار راهی برای کمک به دختران و پسرانی است که آموزش های عمومی را پشت سر می گذارند و برای ورود به بازار کا رخود را مهیا می کنند. کمی در این باره توضیح می دهید؟

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده طرح همیار کارآفرین برای اجرایی شدن چندین مرحله را طی کرد که این موارد شامل تهیه، تدوین، ارایه و کسب حمایت مؤسسات کـار و تـأمین اجتماعی است. پس از طی مراحل قانونی و کسب موافقت آموزش و پرورش این طرح به صورت پایلوت در چندین مدرسه اجرایی شد، بر همین اساس کلاس های توجیهی ویژه معلمان در جهت ارتقاء اطلاعات این افراد برگزار شد.


بنابراین به گفته شما این طرح به صورت آزمایشی در برخی مراکز اموزشی به اجرا گذاشته شده است، بر این اساس در حال حاضر چند مدرسه از طرح همیاران کارآفرین بهره مند شدند؟

در حال حاضر 300 دانش آموز از 11 دبیرستان دخترانه و پسرانه انتخاب شده اند که طرح های موردنظر را به صورت تئوری و عملی فرا می گیرند.


با توجه به این که اجرای آزمایشی هر برنامه و طرحی قرار است نقاط قوت و ضعف آن را نشان دهد تا پس از طی مراحل مشخص و رفع مشکلات احتمالی به صورت سراسری به اجرا در آید، در گام نخست به این تعداد دانش آموز در طرح همیاران کارآفرین چه آموزش هایی ارایه می شود؟

مبانی نظری و تعاریف کارآفرینی، انجام برنامه ریزی تحصیلی و شغلی، ایده یابی، ایده پردازی و ایده پروری، بررسی ویژگی های افراد کارآفرین، چگونگی شناخت و ارزیابی فرصت، اهمیت کار تیمی و گروهی، رمزگشایی از کارآفرینان موفق، آشنایی با شیوه های مختلف اخذ مصاحبه، شناخت تکنیک های پرورش خلاقیت، ارایه نکات کاربردی در خصوص مصاحبه زندگی نامه ای،ارایه تعاریف مختلف از خلاقیت، تحلیلی بر حوزه های اشتغال و راهکارهای دسترسی به فرصت شغلی از جمله مواردی است که در این طرح به دانش آموزان ارایه می شود. البته علاقمندان می توانند نتایج آن را در سایت hamyarekarafarin.com مشاهده کنند.



اگر اینگونه باشد که قرار است در این طرح ایده های نو برای داشتن آینده شغلی موفق به دانش آموزان ارایه شود، همچنین خلاقیت این افراد برای کارآفرینی تقویت شود به صورت مختصر هدف از اجرای طرح همیار کارآفرین را چگونه می توان عنوان کرد؟

هدف از طرح همیار کارآفرین، آموزش و تربیت دانش آموزانی با نگرش کارآفرینانه در رشته های مورد علاقه است. در این طرح تلاش می شود تا اذهان دانش آموزان تقویت شود که تا به بهترین نحو از قوه خلاقیت خود برا ایجاد شغل و کار آفرینی بهره ببرند.


بنابراین مهمترین حسن این طرح برای قشر جوان جامعه تقویت خلاقیت برای کارآفرینی با توجه به نوع علاقه به یک رشته یا فن است، موضوعی که می تواند به نوعی جبران کننده کمی فرصت های شغلی برای آنها باشد، حال می توان پرسید طرح همیـار کارآفرین برای کشور چه فوایدی به دنبال خواهد داشت؟

بدون تردید این طرح منشا ایجاد فرصت های شغلی و خدماتی برای بسیاری از افراد جویای کار در کشور خواهد بود، بر همین اساس خلاقیت افرادی که در این طرح شرکت کرده اند تقویت شده و موجب ایجاد ایده های نو در آنها می شود که این امر خود فواید زیادی را در جامعه به دنبال خواهد داشت. مهمترین آنها کاهش امار بیکاری در کشور است.


با توجه به اجرایی شدن این طرح در مدارس کشور آیا طرح همیاران کارآفرین گروه سنی خاصی را در برمی گیرد؟

این طرح برای دانش آموزان دوره دبیرستان طراحی شده است تا افراد از این طریق با مفاهیم کسب و کار، کارآفرینی، ایده یابی و ایده پروری، تکنیک های پرورش خلاقیت های فردی و جمعی، شیوه های برقراری ارتباط موثر ، مذاکره و بازاریابی و ... آشنا شوند و این طرح مصداقی برای ایجاد کارآفرینان واقعی در جامعه باشند. علاوه بر این مقدمات تشویق کارآفرینان فراهم شده و موقعیت های شغلی جدید نیز تعریف شود.



این همه این موارد که بگذریم از نظر شما اجرای طرح همیاران کارآفرین چه دستاوردهایی را در پی داشته است؟

باید گفت ارایه آموزش‌های مقدماتی کارآفرینی به طور مستقیم به 300 نفر از دانش آموزان، تبیین مباحث حوزه کارآفرینی در حضور مسوولان آموزش و پرورش و مدیران مدارس، ایجاد انگیزه و علاقه درونی در دانش آموزان از جمله دستاوردهای اجرای این طرح است. علاوه بر این اظهار همکاری عملی برای جلب همکاری‌های مضاعف در جهت ترویج مفهوم کارآفرینی در مدارس و جامعه، تشویق افراد به توسعه کسب و کار، برقراری ارتباط منطقی و تأثیرگذار بین همیـاران کـارآفرین، آموزش کارگروهی، آشنایی با ایده ذهنی، تقویت اعتمادبه نفس و شناساندن مشاغل به دانش آموزان از دیگر مواردی است که نباید نادیده گرفته شود.



در طرح همیاران کارآفرین چند طرح ایده پردازی شده است؟

طرح همیاران کارآفرین با به تفکر واداشتن 300 دانش آموز موجب به شکل گیری قریب به 3هزار ایده فردی و 300 ایده گروهی شده است که همگی در برگیرنده موضوعات مربوط به راه اندازی کسب و کارهای کوچک با ایده‌هایی نو در بخش‌های مختلف است. علاوه بر این این ایده ها در20هزار نسخه چاپ و در میان دانش آموزان توزیع شده است.


حال که طرح همیار کار آفرین در حال طی کردن دوران آزمایشی خود است، با توجه به نتایج حاصل شده به چه برنامه ای برای آینده دارید؟

تهیه و تدوین محتوای آموزشی مناسب و کتاب شیوه‌های تدریس دروس کارآفرینی برای معلمان آموزش و پرورش ،برنامه ریزی برای آموزش تعداد بیشتری از دانش آموزان در مناطق و استان های مختلف کشور و گنجاندن درس کـارآفرینی پایه اول دبیرستان از جمله مواردی است که با اجرایی شدن این طرح قابلیت اجرایی به خود خواهد گرفت.از سوی دیگر برقراری ارتباط دو سویه به منظور مطلع شدن از نتایج آموزش‌ها در آینده شغلی همیـاران کـارآفرین، برگزاری مسابقات مختلف در حوزه مرتبط و نهادینه کردن مباحث کـارآفرینی نیز در دستور کار است. البته تعمیم آموزش‌های کـارآفرینی به خانواده‌ها و مدارس از طریق انجمن اولیـا و مربیان مدارس، پشتیبانی برای چاپ مصاحبه‌های جمع آوری شده به صورت کتاب‌های جیبی و تلاش و رایزنی برای برقراری ارتباط با کارآفرینان بالفعل را نیز مد نظر داریم.