به گزارش گروه آموزش جوان برنا، اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به نقش مهم پدران و مادران، افزود:‌ والدین نیز مربی و معلم هستند.

وی به نقش رسانه ملی اشاره و بیان کرد: رسانه ملی به دلیل اینکه در هدایت و جهت‌گیری افکار عمومی تأثیرگذار است، مربی و معلم نیز هست و روزنامه‌ها و مجلات نیز مربی و معلم هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به نقش نویسندگان، هنرمندان و ورزشکاران در جامعه خاطر نشان کرد: جدا از این گروه‌ها همه اقشار در عین حال که یک وظیفه رسمی به عنوان شغل و حرفه دارند، به دلیل نوع تأثیرگذاری و دخالت در افکار عمومی و تغییر رفتارها در تربیت جامعه شهر تهران سهیم هستند.

وی با اشاره به ویژگی جامعه صالح گفت: افراد نسبت به دیگران، محیط زیست، ترافیک و نظافت شهر خود حساس بوده و رعایت حقوق انسانی در جامعه صالح، ارزش است و عدالت‌محوری رکن بوده و قانونمندی بر روابط حاکم است.

چهاربند گفت:‌ درشهرتهران برای داشتن چنین جامعه‌ای زمینه‌اش شکل‌گیری هویت جمعی شهروندان بر این مبناست و در تربیت اسلامی باید مروج این پیام باشیم که استقرار جامعه سالم مستلزم فرآیند تربیت است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص اینکه آموزش و پرورش تا چه حد به مباحث تربیتی دانش‌آموزان پرداخته است، یادآور شد:‌ شکل‌گیری و بنیان تربیت با خانواده است؛ بنابر این نقش خانواده با ورود دانش‌آموز به مدرسه خاتمه نمی‌یابد و خانواده متولی تربیت اوست و طبق سند تحول و آموزش و پرورش یک مولفه در کنار خانواده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اضافه کرد:‌ دانش‌آموز 6 ساعت در مدرسه است که 90 درصد وقت خود را صرف علوم پایه می‌کند و 18 ساعت دیگر از 24 ساعت کجا صرف می‌شود؟ آیا با بیرون آمدن از مدرسه تربیت تعطیل می‌شود.

وی گفت:‌ در 18 ساعت دیگر اتفاقات دیگری می‌افتد که تمام 6 ساعت دیگر تعلیم و تربیت را کمرنگ‌تر می‌کند.

چهاربند تصریح کرد: طبق سند تحول، نظام تعلیم و تربیت نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با مجموعه اقدامات و برنامه‌ها که زمینه تکوین مستمر هویت فرد را فراهم می‌کند؛ وزارت آموزش و پرورش یکی از مولفه‌های نظام تعلیم و تربیت است و خانواده رسانه و نهادهای دیگر نیز نقش موثری در این خصوص دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، خاطر نشان کرد: یکی از اهداف سند تحول به روز کردن شایستگی‌های معلمان است و روش‌های مختلف روانشناسی که در مجامع و کشورها به کار گرفته شده است، می‌تواند موثر باشد و سه هدف سند تحول به روز رسانی شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان است که 25 راهکار را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه از اواسط سال گذشته بر فرآیند تجهیز هوشمندسازی و توانمندسازی معلمان تأکید کرده‌ایم، خاطر نشان کرد: 72 هزار نفر ساعت دوره برگزار کرده‌ایم و شورای راهبردی هوشمندسازی مدارس تهران با حضور اساتید دانشگاهی برگزار شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص مبارزه با فرقه‌های انحرافی اظهار داشت: تلاش کرده‌ایم با تقویت تشکل‌های دانش‌آموزی در مدارس در این راه حرکت کنیم و راهبردمان برای مبارزه با فرقه‌های انحرافی، مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌هاست و تشکل‌هایی مانند پیشتازان، فرزانگان، اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان و بسیج دانش‌آموزی وجود دارد و اخیرا شورای هماهنگی تشکل‌های دانش‌آموزی در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است تا قدرت خنثی‌سازی این جریان‌ها را افزایش دهیم.