به گزارش سرویس اقتصادی برنا به نقل از روابط‌ عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، "‌شهریار افندی‌زاده" رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‎ای با اعلام این خبر اظهار داشت: در مدت زمان مذکور در بین مرزهای کشور، بندرعباس با 41 درصد فعال‌ترین مرز کشور در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای پرویزخان، بازرگان، سرخس و باشماق به ترتیب با 14، 11، 6 و 4 درصد به عنوان فعال‌ترین مرزهای کشور در ورود کالاهای ترانزیت به شمار می‌روند.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با بیان این که از مجموع کالاهای ترانزیت شده، یک میلیون و 123 هزار تن مواد نفتی و 2 میلیون و 735 هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل می‌دهند، افزود: عمده‌ترین کالاهای غیرنفتی، مشتمل بر مواد سوختی، کالاهای ساختمانی، وسایل‌نقلیه باری و مسافری، مواد غذایی و محصولات کشاورزی به ترتیب با 28، 7، 4 و 3 درصد است.

وی درخصوص عملکرد مرزهای کشور در ترانزیت خروج کالا اطهار داشت: طی مدت مذکور بندر امام با 18 درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور به شمار می‌رود؛ پس از آن مرزهای دوغارون با 13 درصد و بندرعباس و سرخس با 8 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

افندی‌زاده با اشاره به این که جریان ترانزیت کالا عمدتاً از مرزهای شمالی و جنوبی کشور در حال شکل‌گیری است، خاطرنشان کرد: توجه همزمان به مبادی ورودی و خروجی کالا در شمال‌ - جنوب و شرق – غرب کشور که تکمیل‌کننده کریدورهای بین‌المللی هستند، جایگاه ایران را در این صنعت مستحکم می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وجود کشور ترکیه در مرزهای غربی کشور که قاره آسیا را به اروپا متصل می‌کند و همچنین کشورهایی مانند عراق، افغانستان، پاکستان و هند که به ورود کالاهای اولیه نیازمند هستند از پتانسیل‌های موجود در فعال‌کردن کریدور شرق به غرب کشور محسوب می‌شود.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تقویت و توسعه زیرساخت را برای توسعه ترانزیت یادآور شد و افزود: در راستای توسعه زیرساخت‌ها در سایر بخش‌های ترانزیتی و حمل و نقلی، در حوزه زیرساخت حمل و نقل جاده ای، در سال‌جاری بیش از 800 میلیارد تومان اعتبار جهت نگهداری، بهسازی مطلوب راه‌ها به ویژه‌ راه‌های ترانزیتی و شریانی از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و ادارات کل راه و ترابری استانها پیش‌بینی شده است که صرف این اعتبارات برای بهسازی و تجهیز راه‌ها، شرایط مناسبی را نسبت به گذشته در بخش جاده‌ای، برای ترانزیت مهیا می‌کند.