به گزارش سرویس اقتصادی برنا به نقل از ایكوپرس، "جواد نجم الدین" مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اعلام این خبر اظهار داشت: تاكنون 11 دستگاه سورن مجهز به موتور توربوشارژ تولید شده كه تا پایان سال این تعداد به 50 دستگاه شامل 30 دستگاه برای تست و صنعتی سازی و 20 دستگاه برای پلیس و مشتریان خاص، افزایش می‌یابد.

وی افزود: با آغاز تولید انبوه موتورEF7 توربو شارژ در سال آینده این موتور بر روی سورن و دنا نصب خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، گفت: موتور توربوشارژEF7، دارای 1700 سی‎سی گنجایش، 215 نیوتن متر گشتاور و 155 اسب توان است.

وی موتورEF7 توربوشارژ را دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 با ای.او.بی.دی. عنوان كرد و افزود: تست‎های سخت گیرانه گوناگونی بر روی موتور و سیستم‎های خاص گیربكس، اكسل و ترمز كه متاثر از موتور است، انجام خواهد شد.

نجم الدین، بهینه سازی طراحی دسته موتورها، تغییر مسیرهای ورود هوا و خروج دود، اضافه شدن اینتركولر برای سیستم هوای ورودی و تعویض لوله‎های اگزوز را از جمله تغییراتی برشمرد كه به واسطه نصب موتور توربوشارژ در خودرو ایجاد شده است.
 
وی اضافه کرد: علاوه بر موارد فوق، باید تغییر مدار خلاء ترمز و تغییر تمام سیستم‌ها برای سازگاری با قدرت و گشتاور بالایی موتور نیز افزوده شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: حداكثر سرعت سورن مجهز به موتور توربوشارژ، نزدیك به 210 كیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن، حدود 9 ثانیه است كه در مقایسه با سورن فعلی با شتابی برابر 13 ثانیه چشمگیر خواهد بود.

نجم‎الدین حفظ مشخصات عملكردی موتور در ارتفاعات را دیگر مزیت عمده این موتور خواند و گفت: برای جلوگیری از كاهش بازدهی تنفسی موتور در اثر رقیق شدن هوا، فشار هوای تزریقی به آن به كمك كمپرسور افزایش می‎یابد و در نتیجه گشتاور آن در ارتفاعات، با سطح دریا یكی است.

وی اظهار داشت: در این موتور، علاوه بر افزودن توربو، پیستون و شاتون تقویت شده و شمع و سوپاپ‎های دود، واشر سرسیلندر و بدنه سیلندر و منیفولد اگزوز تغییر كرده است.

نجم‌الدین افزود: تمام سیستم‎های خودروی مجهز به موتور توربوشارژ در یك مسافت 20 تا 160 هزار كیلومتر در شرایط اقلیمی و جاده‎ای مختلف تست می‌شود. تست‌های خنك كاری، نویز، ترمز، راید و هندلینگ در ایران خودرو و مواردی كه توان و امكانات لازم برای آن در ایران نیست، در مراكز تست خارج از كشور انجام می‌شود.

وی، توربوشارژ را یك فناوری جدید در ایران عنوان كرد و گفت: با توجه به لزوم تغییر گیربكس برای سازگاری با توربوشارژ، پروژه تقویت گیربكس برای تحمل گشتاور بالا در موتورهای توربوشارژ و دیزل تعریف شده است.