به گزارش سرویس اقتصادی برنا به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، "عبدالعلی صاحب‎محمدی" مدیرعامل راه‎آهن با تاكید بر اینكه جابجایی مسافران توسط بخش خصوصی صورت می‎گیرد، اظهار داشت: با واگذاری شركت قطارهای مسافری رجا به بخش خصوصی، مسوولیت جابجایی مسافران به طور كامل بر عهده این بخش قرار گرفته است.
 
وی اضافه كرد: براساس قانون دسترسی به ریل، حق دسترسی مختص به راه‌آهن جمهوری اسلامی است و این مجموعه حق دارد بهره‌برداری از خط، ایستگاه و امكانات را به مجموعه‌ای دیگر واگذار كند و در قبال آن مبلغی دریافت نماید.

واگذاری نخستین لوکوموتیو به بخش خصوصی در نیمه دوم سال جاری
مدیرعامل راه‌آهن در ادامه از واگذاری تمام شركت‌های اقماری راه‌آهن به غیر از دو شركت به بخش خصوصی طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: خصوصی سازی به معنای واقعی هم اكنون در راه آهن صورت گرفته به گونه‎ای كه وابستگی راه‎آهن به دولت در سطح پایینی قرار دارد ضمن اینكه هم اكنون بهره‎وری ما نیز ارتقا پیدا كرده است.

وی با اشاره به اینكه در نیمه دوم سال جاری نخستین لكوموتیو به بخش خصوصی واگذار می‎شود، در مورد سیستم نظارتی راه آهن نیز گفت: بحث نظارتی راه آهن جمهوری اسلامی در مجموعه فعالیت‎های بخش ریلی كشور همچنان به قوت خود باقی است و تنها در حوزه تصدی‎گری واگذاری صورت گرفته است و این فرصتی را برای مجموعه ما فراهم ساخته تا به سیاست‎گذاری و برنامه‎ریزی برای نظارت بیشتر بپردازیم.

مدیرعامل در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص میزان فعال بودن خطوط ریلی كشور گفت: هم‎اكنون بین 50 تا 60 درصد از ظرفیت خطوط موجود مورد استفاده قرار دارد.

صاحب محمدی همچنین افزود: به منظور افزایش میزان استفاده از ظرفیت خطوط ریلی تفاهم نامه‎ای با وزارت خانه‎های صنعت و نفت به امضا رسیده است كه براساس آن جانمایی كارخانه ها و پالایشگاه‎ها به گونه‏ای باشد كه شبكه ریلی با توجه به ظرفیت خود بتواند به حمل بار بین این دو مركز بپردازد.

وی با بیان اینكه دو خطه كردن خطوط از نكات جدی در بحث بهینه استفاده كردن از ظرفیت راه آهن است، گفت: هم اكنون سیاست دو خطه كردن خطوط در راه آهن در حال اجرا است.

متوسط جابجایی مسافر در دولت نهم و دهم به بیش از 25 میلیون رسید 
مدیرعامل راه‎آهن با اشاره به میزان جابجایی سالیانه مسافر توسط بخش ریلی در دولت‎های پیشین گفت: در دولت‎های ششم و هفتم متوسط سالیانه جابجایی مسافر هفت میلیون و150 هزار نفر بود كه این میزان در دولت هشتم به 13 میلیون و 380 هزار نفر افزایش پیدا كرده است.

صاحب محمدی افزود: در دولت‎های نهم و دهم نیز متوسط سالیانه جابجایی مسافر توسط بخش ریلی كشور به بیش از 25 میلیون نفر ارتقا پیدا كرد یعنی بخش مسافری ما در فاصله شش ساله دولت نهم و دهم توانسته از متوسط سالیانه 13 میلیون و380 هزار نفر در سال خود را به 25 میلیون و 170 هزار برساند.

مدیرعامل راه‎آهن جمهوری اسلامی در خصوص كیفیت بخشی خدمات راه‎آهن نیز گفت: برنامه كیفیت بخشی را از سال گذشته شروع كردیم و سعی شده در سراسر كشور سهمی را به این موضوع اختصاص دهیم.

وی با تاكید بر اینكه برنامه كیفیت بخشی در تمام سطوح راه‎آهن ادامه دارد، افزود: در كل مسیر بنا داریم قطارهای قدیمی را از رده خارج كنیم و قطارهایی با امكانات خوب و سرعت مناسب جایگزین آنها سازیم. 

اجماع دولت و مجلس مبنی بر استفاده از تکنولوژی‎های نوین ریلی
صاحب محمدی همچنین با اشاره به اجماع تمام مسوولان كشور مبنی بر توسعه صنعت ریلی كشور گفت: هم‎اكنون در مجلس و دولت همه به این جمع بندی رسیده‎اند كه صنعت ریلی كشور باید توسعه پیدا كند و از تكنولوژی‎های روز دنیا بهره گیرد.

وی افزود: در این راستا پروژه برقی كردن برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی در مسیر تبریز– آذرشهر بزودی به بهره‎برداری می‎رسد و پروژه برقی كردن مسیر تهران– مشهد نیز در دست پیگیری و انجام است.

صاحب محمدی اضافه كرد: پیش بینی می‎شود پروژه برقی كردن مسیر تهران – مشهد طی دو سال به پایان برسد كه در آن صورت سرعت سیر در این مسیر به 200 كیلومتر در ساعت و ظرفیت جابجایی در سال اول بهره‎برداری به 25 میلیون نفر خواهد رسید.

مدیر عامل راه‎آهن در پایان گفت: در سال پنجم بهره‎برداری از این طرح ظرفیت جابجایی تا 50 میلیون نفر افزایش پیدا خواهد كرد.