به گزارش سرویس اقتصادی برنا، معاونت برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و ترابری اعلام کرد: در حال حاضر سیستم پرداخت به صورت الکترونیکی در آزادراه تهران-قم در حال راه‌اندازی است و مقرر شده در سال 90 تمام آزادراه‌ها به صورت یکپارچه به این سیستم متصل شوند.

مشارکت کنندگان بخش غیر دولتی ساخت آزادراه‌ها، برای كسب درآمد از سرمایه گذاری ساخت بزرگراه و همچنین تأمین هزینه های تعمیرات و نگهداری آن، اقدام به ایجاد ایستگاه‌های عوارضی می كنند.

در این ایستگاه ها، خودرو ضمن توقف، باید با پراخت پول رسید دریافت كند. این مسأله موجب می شود كه اولاً در محل ایستگاه های عوارضی در آزادراه‌ها صف ایجاد شود كه موجب اتلاف وقت رانندگان می شود، دیگر اینکه، قبض های عوارضی، از این جهت كه اوراق بها دار محسوب می شوند، در بحث حمل و انتقال و تحویل در شیفت های مختلف كاری، تشریفات دست و پاگیر و مشكلاتی را ایجاد می كنند.

امروزه در دنیا، برای حل مشكلات بالا سیستم های RFID جایگزین سیستم های قدیمی پرداخت عوارض شده اند؛ در این روش، به شیشه هر خودرو یك تگ RFID چسبانده می شود و بسته به میزان پرداختی راننده خودرو، تگ در سیستم شارژ می شود، از طرفی، در محل گیت های عوارضی ریدر و آنتن مناسب قرائت این تگ ها نصب می شود.

هنگامی كه خودرو به محل گیت می رسد، تگ آن توسط ریدر، قرائت شده و نرم افزار مربوطه، میزان مشخص از اعتبار تگ كسر می كند؛ بدین ترتیب، راننده بدون اینكه نیازمند متوقف كردن خودرو باشد، عوارض خود را پرداخت كرده و عبور می كند.

استفاده از چنین سیستمی این مزیت را برای رانندگان دارد كه دیگر در صف های عوارضی معطل نمی شوند؛ ضمن اینكه می توانند با دریافت تخفیف مربوط به گرفتن تگ های اعتباری، هزینه های خود را نیز كاهش دهند.

مزیتی كه این سیستم برای سازندگان بزرگراه ایجاد می كند، افزایش ترافیك و در نتیجه افزایش درآمد است.

دو گیت رفت و دو گیت برگشت از عوارضی‌ها به ریدر مجهز می‌شوند، چرا که ممکن است برخی از رانندگان فقط سالی یک بار از مسیر عبور کنند و نیازی به خریدن تگ نداشته باشند، اما کسانی که تردد بالایی در این مسیرها دارند برایشان مقرون به صرفه است که پشت صف‌های طولانی‌مدت معطل نشوند.

نزدیک به 20 عوارضی از جمله اصفهان، زنجان و تبریز در سطح کشور وجود دارد که عمده آنها به تهران وصل می‌شوند که تمام این عوارضی‌ها تا سال آینده مکانیزه شده و به صورت الکترونیکی از رانندگان عوارض می‌گیرند.