به گزارش سرویس اقتصادی برنا، "علی نیكزاد" كه صبح امروزدر بازدید از مركز تعمیرات شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) سخن می‌گفت، اظهار داشت: تعمیرات اساسی هواپیما در شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) با صرفه جویی ارزی 8/4 میلیون دلاری شعار «ما می‌توانیم» كه بار‌ها رهبر فرزانه انقلاب و رییس‌جمهوری بر آن تاكید كرده‌اند، را محقق كرد.

وی افزود: هواپیما‌ها هر 6 سال یك‌بار تحت تعمیرات اساسی قرار گیرد و این تعمیرات كه تاكنون در خارج از كشور انجام می‌شد و ارزبری بالغ بر 6 میلیون دلار داشت كاركنان مركز تعمیرات هما در داخل كشور با هزینه‌ی 1.2 میلیون دلار انجام داده‌اند.

نیكزاد گفت: متخصصان شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تعمیرات اساسی ایرباس 600-300 را با 280 صندلی انجام داده‌اند و بنا شده تست زمینی و هوایی در دو روز آینده انجام شود و هواپیما چهار ساعت پرواز كند و سپس به ناوگان هما بپیوندد و در اختیار مردم قرار ‌گیرد.

سرپرست وزارت راه و ترابری با اشاره به اینكه 55 هزار نفر ساعت كار بر روی این هواپیما كار انجام شده است، تصریح كرد: از روزی كه هواپیما باید به اجبار برای انجام تعمیرات اساسی متوقف شود، 120 روز طول می‌كشد.

وی با بیان اینكه فرزندان این مرز‌وبوم تعمیرات اساسی را در كنار مراقبتی كه به‌صورت روزانه بر نشست و برخواست هواپیماها دارند، انجام می دهند، اظهار كرد: این اقدام صرفه‌جویی قابل توجه ارزی داشته و از همه مهم‌تر ایستادن روی پای خودمان است.

در این بازدید همچنین یكی دیگر از ایرباس‌های هما كه تحت اورهال (تعمیرات اساسی) قرار دارد و ظرف چند ماه آینده تعمیرات سنگین آن به اتمام می‌رسد توسط سرپرست وزارت راه و ترابری مورد بازدید قرار گرفت.

سرپرست وزارت راه و ترابری به همراه مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مسئولان از مركز تعمیرات شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین مركز مهندسی و تعمیرات قطعات اویونیك و الكتریك هواپیما در این شركت هواپیمایی بازدید كردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جابه‌جایی 52 میلیون نفر مسافر در ایام نوروز خاطرنشان كرد: درایام نوروز برای جابه‌جایی 50 میلیون نفر مسافر از طریق حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و زمینی برنامه‌ریزی شده بود در حالی كه بیش از مقدار و به صورت 43 میلیون نفر از طریق زمینی، 1.2 میلیون‌نفر از طریق حمل و نقل هوایی، 5،5 میلیون نفر از طریق حمل و نقل دریایی و بیش از 2 میلیون نفر از طریق حمل و نقل ریلی جابه‌جا شدند و در نوروز 1390 با كمترین سانحه روبه‌رو شدیم.

سرپرست وزارت راه و ترابری ادامه داد: حمایت از بخش خصوصی در توسعه ناوگان هوایی كشور یكی از اصول اصلی دولت است و به تازگی اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی در این‌باره صادر شده است و سهم مطلوبی برای توسعه ناوگان هوایی كشور در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

نیكزاد ادامه داد: به تمامی پیمانكاران كه ماشین‌آلات و تجربیات خوبی را در بخش راهسازی و راه‌آهن‌سازی دارند اعلام می‌كنیم كه بنا داریم كه همانند كاری كه در وزارت مسكن و شهرسازی انجام داده‌ایم، طبق قرارداد مشخص با آنها كار كنیم.

وی ادامه داد: اعتبار مطلوبی از لایحه بودجه در اختیار بخش راه و ترابری گذاشته شده است اما در كنار منابع دولتی نیازمند استفاده از منابع غیردولتی نظیر سهام دولت، فروش اوراق مشاركت، استفاده از فاینانس داخلی و خارجی و سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم.

مهندس نیكزاد با بیان این‌كه همكاری با پیمانكاران از اولویت‌های ما است، تصریح كرد: با توسعه‌ی راه‌ها، ترانزیت، گسترش یافته و در پی آن درآمد و اشتغال افزایش می‌یابد و رشد اقتصادی حاصل می‌شود.

نیكزاد با بیان اینكه توجه دولت به حمل‌ونقل است، تصریح كرد: هدف‌گذاری مشخصی انجام داده‌ایم و با مجاهدتی كه كاركنان وزارت راه و ترابری دارند، امیدواریم كارنامه‌ قابل قبولی را در پایان سال تقدیم مردم كنیم.