پنجمین همایش روسای موفق شعب بانک های کشور با عنوان مدیریت حرفه ای شعب بانک توسط موسسه عالی آموزش بانکداری ایران (25 بهمن) 93 در تالار اجتماعات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، این همایش با شرکت مجموعه ای از مدیران منتخب شعب بانک‌های کشور و اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل بانک ها و مدیران بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

افزایش مهارت های علمی و کاربردی، تبادل تجربیات موفقیت آمیز روسای شعب، اهدای جوایز و تجلیل از روسای برگزیده شعب کلیه بانک های کشور متشکل از 27 بانک دولتی و خصوصی و سه موسسه مالی و اعتباری و دو بانک قرض الحسنه، از برنامه های این همایش بود. از دیگر برنامه های این همایش رونمایی از دو تالیف جدید «بانکداری اسلامی ایرانی» و «برنامه ریزی در سیستم های بزرگ مقیاس» به نوشته «مهدی رضوی» رییس موسسه بانکداری ایران بود.

رییس موسسه بانکداری ایران، در پنجمین همایش روسای موفق شعب بانکها با بیان اینکه نظام بانکی در جهان طی چند دهه گذشته به لحاظ پیشرفت های الکترونیکی و مخابراتی، تغییرات گسترده ای داشته، گفت: فعالیت شعب با چالش هایی مواجه شده ، بر این مبنا کشورهای پیشرفته با برنامه ریزی هدفمند مهارت های لازم برای مواجهه با تغییرات و چالش ها را مدنظر قرار داده اند.
 
وی در ادامه گفت: ایران نیز در کمتر از یک دهه گذشته شاهد این تغییرات بوده و استفاده از سیستم های پرداخت جامع همچون شتاب، سانا، تابا، پایا، شاپرک ، سپاس و چکاوک از نمونه های این تغییرات است.

رضوی ضمن اشاره به پیشرفت های قابل توجه در بانکداری الکترونیک تصریح کرد: تعداد خودپرداز ها در اول شهریور سال 1385‌ به میزان 6 هزاربوده که این تعداد در پایان آبا‌ن ماه 93 به 37 هزار دستگاه افزایش یافته است. ضمن آنکه تعداد کارت های صادره سال 85 از 16 میلیون به 290 میلیون کارت در سال جاری رسیده است.

رضوی در ادامه تراکنش های بانکی سه دهه گذشته را کمتر از 1 میلیون اعلام و تاکید کرد: امروز این تراکنش ها به 35.7میلیون در روز افزایش یافته است. کل تراکنش های سال 92 بالغ بر 10 میلیارد تراکنش بوده و اکنون طی 10 ماه منتهی به دی ماه 1393 به بالغ بر 10 میلیارد تراکنش افزایش یافته است. یعنی ما شاهد رشد 33 درصدی در این موضوع هستیم.
 
رییس موسسه بانکداری ایران با بیان اینکه اکنون شاهد رشد شتاب آلود در بانکداری جهانی هستیم، خاطرنشان کرد: در این راستا بانکهایی موفق خواهند بود که قادر به تطبیق خود با شرایط جدید باشند.بانک ها و موسسات اعتباری کشور نیز برای این که بتوانند هزینه ها را کاهش و خدمات خود را در 24 ساعته شبانه روز و ایام هفته عرضه نمایند، باید در مسیر بانکداری مجازی حرکت کنند.

رییس موسسه عالی بانکداری ایران مفهوم شعب در بانکداری نوین را متفاوت با گذشته خواند و افزود: بانکی موفقتر است که مشتری بدون حضور در شعب از خدمات آن بانک استفاده نماید، اگرچه هنوز در کشور ما بخشی از خدمات به صورت مراجعه به شعبه و بخش دیگر به صورت مجازی و در واقع ترکیبی ارایه می شود.

وی در ادامه افزود: هویت در بانکداری نوین معنای فراتر از کارت شناسایی یافته است و بانکها با استفاده از اطلاعاتی همچون تعداد چک های برگشتی ، تعداد تراکنش های بانکی، خوش حسابی و بدحسابی و... هویت مشتری را استخراج می کنند. در آینده ای نه چندان دور با کاهش تعداد شعب، بانکهای مجازی یکه تاز عرصه رقابت‌ خواهند بود و نقش مدیریت بیشتر بر مشاوره مالی، بازاریابی، فروش محصولات و خدمات بانکی و ... نمود پیدا می کند. 

«احمد عزیزی» مشاور رئیس کل بانک مرکزی گفت:‌سیستم سنتی مشکلاتی را نظیر افتتاح شعب زیاد و همچنین کمبود منابع انسانی برای بانکها ایجادمی کرد، رفته رفته به این نتیجه رسیدیم که حضور بانکهای خصوصی می تواند به حل این مشکلات کمک کرده و در رشد و اعتلای سیستم بانکی تاثیر گذار باشد.
 
عزیزی با اشاره به ورود پیشرفت های الکترونیکی به صنعت بانکداری اظهار داشت: این اتفاق باعث شد که بانکها بتوانند خدمات متنوع تری ارائه کنند، خدماتی که بعضا حضور مردم را در شعب کمرنگ می کرد.

مشاور رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه شرایط امروز نسبت به گذشته متفاوت شده است، افزود: اما متاسفانه ما نتوانستیم نسبت به این تغییرات وضعیت خود را به روز کرده و زیر ساخت های جدیدی را فراهم سازیم اما با این وجود دستاوردهای مناسبی در جهت توسعه بانکداری الکترونیک مانند طرح چکاوک را ایجادکرده ایم.
 
عزیزی تاکید کرد: اعتقاد بنده بر این است که ما به عنوان مدیران شعب چند نکته را باید مد نظر داشته باشیم، یعنی اینکه باید یک جعبه ابزار بانکی داشته باشیم و یکی از الزامات این جعبه ابزار ذره بین است.ذره بین را بدین منظور می خواهیم که بتوانیم منابع و مصارفمان را کنترل کنیم، به طور مثال شعبه ای وجود دارد که منابع آن A ریال است اما مصرفش 3A ریال است. این مسئله به دلیل توجه نکردن به مدیریت منابع ومصارف پدید می آید.

وی در پایان گفت: ما برای دقت در اندازه گیری و سنجش امور خود، به ‌خط کش نیاز داریم و به عنوان یک سیستم بانکی نمی توانیم بی انضباط باشیم زیرا مردم به ما اعتماد کرده و پولهای خود را نزد ما سپرده اند.