باشگاه جوانی برنا/ قدیم‌ها شغل‌های خاصی رایج بود، درشکه چی، کالسکه ران، ارابه ران، بعدها راننده‌های ماشین دودی و بعدترها راننده های ماشین‌های لوکس که فقط خانواده‌های اعیان سوارشان می شدند و با آنها در شهر تردد می کردند، آن وقت‌ها تهران که پایتخت بود هم خیابان های آن چنانی نداشت. در هر دوره ای از تاریخ بسته به مناسبات زندگی آدم ها و جامعه شغل های تازه ای رایج می‌شوند.


خ ولی عصر در حال ساخت


زمانی ماشین وسیله ای لوکس بود و حالا چهار چرخی است که زیر پای هر کسی پیدا می شود، البته در مدل‌های مختلف و با قیمت های مختلف. راننده بودن امروزه شغلی است که خیلی از جوان ها به آن می پردازند، به همین بهانه سراغ از جوان‌هایی گرفتیم که می گویند آماده به کار با ماشین‌های مدل بالایشان هستند.


برداشت اول: جوانی فعال و متاهل با خودروی سمند صفر آماده همکاری با شرکت‌ها، سازمان‌ها و کارخانه‌ها...

شماره تماس را مرد جوان متاهلی که آگهی را چاپ کرده، پاسخگو است. اول با اشتیاق تلفن همراهش را جواب می‌دهد و بعد با بی حوصلگی می گوید: هنوز که کسی تماس نگرفته است و کاری پیدا نکرده‌ام.


برداشت دوم: جوان متاهل با ماشین زانتیا، مدل بالا آماده همکاری با شرکت‌ها و سازمان‌ها ...

مرد جوان می گوید: هنوز برایم کاری پیدا نشده؛ یک ماه است آگهی چاپ کرده ام، تا به حال 3 -4 دفعه آگهی را تکرار کرده ام، اما کسی تماس نگرفته است. اما اگر درباره درآمد آن را بخواهید بدانید، با ماشین زانتیا ماهیانه 2 میلیون و 200 هزار تومان درآمد دارید.


برداشت سوم: آقا 26 ساله، با اتومبیل پراید، صفر آماده همکاری با ارگان‌هاٰ شرکت ها و غیره است...

مرد جوان شماره درج شده در آگهی را جواب می دهد و می گوید: اگر آگهی چاپ کنید ازهمه جا با شما تماس می گیرند، شرکت ها و فرودگاه تماس می گیرند و ماهیانه 600 تا 700 هزار تومان درآمد دارید. هر چه ماشین‌تان مدل بالاتر باشد درآمد بیشتری هم برایتان دارد. من قبل از پراید، پژو 405 داشتم، از ایران خودرو تماس گرفتند و پیشنهاد کار دادند و ماهیانه 850 هزار تومان پیشنهاد دادند. با پراید برای خانم دکتری کار می‌کنم، او را تا مطب می‌رسانم و بعد از مطب برمی گردانم، از 9 صبح تا 9 شب در اختیار او هستم، در 4 مسیر می روم و می آیم. صبح او را می رسانم، ظهر برمی گردانم، عصر دوباره او را به مطب می برم و شب برمی گردانم. ماشین‌ام گاز سوز است و بنزین مصرف نمی کنم. البته اداره‌ها هم استخدام‌تان می کنند، اگر یک آگهی چاپ کنید حتما از جاهای مختلفی با شما تماس می گیرند.درآمد خوبی دارد و اگر گواهینامه داشته باشید با مشکلی مواجه نمی شوید، کار زیاد است!


برداشت چهارم : جوانی متاهل، با پژو پارس ELX فول آپشن، آماده همکاری با شرکت‌ها، هتل‌ها و اشخاص است...

شماره همراه درج شده در آگهی شماره رندی است. مرد جوان می‌گوید: فعلا که بازار خراب است، چند روز است آگهی چاپ کرده ام اما تماس نگرفته اند. میانگین درآمد کار با پژو پارس حداقل 1 میلیون و 200 تا 300 هزار تومان است، البته فقط 200، 300 هزار تومان در ماه پول بنزین باید بدهید. بعضی‌ها به کار فکر نمی کنند و خیال می کنند زرنگ هستند، می روند و با مبلغ های پایین مثل 900 تا 1 میلیون تومان راضی به کار می شوند. در صورتی که راننده های معمولی ماهی 500 هزار تومان درآمد دارند.

البته در روزنامه آژانس‌های خوبی پیدا می شود، اما راستش را بخواهید برایم زور دارد بخواهم با این ماشین در آژانس کار کنم. آژانس ها روزی 50 تا 60 هزار تومان می دهند و جمعه‌ها هم تعطیل هستی. کسی که می خواهد با ماشین کار کند باید هر جا می‌رود قیمت خودش را بدهد و به حرف‌ بعضی ها که به قیمت‌های پایین راضی به کار می شوند کاری نداشته باشند!

کار اشتباهی است که با ماشین 15، 16 میلیون تومانی کار کنی و به حقوق 500 یا 600 هزار تومان راضی شوی، در این صورت اگر عملگی کنی بهتر است! مقدار درآمد در این کار بستگی به شانس دارد؛ به اینکه بتوانید مورد خوبی پیدا کنید. در کل با درآمد زیر 200، 300 هزار تومان اصلا نمی صرفد که بخواهی کار کنی. ساعتی که اصلا نمی صرفد. اگر بخواهی برای شرکت ها کار کنی باید مثلا به شهرستان ها رفت و آمد کنی. صبح طرف را که مثلا مدیر یا رییس است برسانی و صبح تا ظهر در اختیار او باشی.

هتل ها هم معمولا پژو پارس نمی گیرند، هتل ها دنبال ماشین‌های کمری و آزرا هستند. صاحبان این ماشین ها، ماشین 50 میلیونی خریده اند و ماهیانه نهایت 2 میلیون تومان درآمد دارند، هتل ها ماشین‌های طرح دار می خواهند. بعضی از اداره های دولتی هم طرح می دهند و بعضی ها می گویند باید خودت طرح داشته باشی. به صرفه هم نیست. چون ساعتی حقوق می دهند، اگر هنوز ماشین نخریده اید اصلا سراغ این کار نروید!


برداشت آخر: شاید بعد از خواندن این گزارش شما هم این حرف را تایید کنید؛ کار پیدا می شود، اگر بخواهیم...


گزارش : الهام عطائی