مدت زیادی است که علی‌رغم اهمیت موضوع صنایع دستی در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته‌است. به تازگی طرح فروشگاه های زنجیره ای صنایع دستی برای فروش و بازار یابی این محصولات مطرح شده است.  منوچهر عبدلی، رئیس اتحادیه سراسری صنایع دستی درباره جزئیات این طرح چنین گفت.


همواره در کشور از عدم بازار یابی  و بسته بندی مناسب محصولات رنج می‌بریم. به نظر می رسد این مشکل فرهنگی .زیرا عادت کردیم آثار و تولیدمان را به صورت فله‌ به فروش برسانیم در این طرح برای مشکل فرهنگی صنعت گران چه فکری کرده اید؟ 

برای رفع مشکلات موجود در رابطه با صنایع دستی نیازمند بازار فروش این محصولات هستیم. این مهم نیز تنها با بازاریابی محصولات دست‌یافتنی می‌شود. تولید نیاز به مواد اولیه دارد. صنعت گران مواد اولیه تولید را بسته بندی می‌کنند و کالاهایشان را در طرح، رنگ، فرم و برند مشخص وارد بازار می‌کنند. این کالاها در طرح فروشگاه های زنجیره ای صنایع دستی پس از جمع آوری به 7منطقه کشور ارسال می‌شود.به این ترتیب آنچه نیاز داخل است در فروشگاه‌ها کشور توزیع و به فروش می‌رسانند. مابقی این محصولات نیز به کشوهای دیگر صادر می‌‌شود.

صنعت گران چگونه می‌توانند آثارشان را به فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارائه کنند؟

صنعت گران می‌توانند آثارشان را به خریداران که در این طرح پیش بینی شده اند ارائه دهند تا  به این ترتیب آثارشان از نظر کیفیت سنجیده شود و بازار یابی مناسب روی آن انجام گیرد.

این مراکز و فروشگاه‌ها مانند نمایندگی‌‎های فروش شرکت‌های خصوصی اداره، فروش و درصد بندی می‌شوند؟

بله، این مراکز و فروشگاه‌ها مانند بسیاری از نمایندگی فروش توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شود و سود حاصل از آن بین تولید کننده و شرکت‌ها با درصد های متعادلتخصیص می یابد.

این مراکز و فروشگاه‌ها در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های کشور وجود خواهند داشت؟

بله این مراکز در تمامی شهرها و شهرستان پر جمعیت مشغول به کار می شوند. 

در این طرح حمایت‌های دولتی هم درنظر گرفته شده است؟
قرار بود حمایت‌هایی توسط طرح توسعه ملی انجام گیرید. ولی متاسفانه  این کار انجام نشده است. 

برای بازاریابی این اجناس در طرح فوق چه تدابیری اندیشیده شده است.
 تیمی برای بازاریابی این کالاها در نظر گرفته شده است. این کالا هادر یک فرایند مشخص شناسایی می‌شود و تحت یک برند خاص  در اختیار فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد.