به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری برنا، این خودروها این روزها در بازار جهانی کشورهای در حال توسعه و بویژه در کشورهای منطقه خاورمیانه با استقبال روبه‌رو شده‌اند و به همین دلیل به نظر می‌رسد در ایران نیز بازار داخلی،‌ اقبال خوبی به آنها داشته باشد. اینها می‌توانند رقبای خوبی با قیمت مناسب‌تر یا امکانات بهتر برای خودروهای مشابهی باشند که اکنون در کشور تردد می‌کنند.

نیسان آلتیما، برادر امروزی ماکسیما

قیمت: شروع از 22 هزار و 500 دلار (حدود 85 میلیون تومان)

 

نیسان آلتیما در رده خودروهای سدان با تویوتا کمری و هوندا آکورد رقابت می‌کند، اما شاید برای بازار ایران بتواند جایگزینی برای نیسان ماکسیما باشد که چند سال است جای مدل‌های جدید آن در ایران خالی است و البته بین ایرانیان خودروی محبوبی محسوب می‌شود. گرچه ماکسیما 2017 از نظر ظاهر و امکانات، کمی بالاتر از آلتیماست، اما نیسان آلتیما می‌تواند نقش ماکسیما را در دهه 80 ایفا کند. اکنون در بازار جهانی خودرو می‌توان با قیمتی معادل خرید مدل معمولی ماکسیما، جدیدترین مدل آلتیما را انتخاب کرد. در زمان محبوبیت ماکسیما در ایران مهم‌ترین مشکل این خودرو مصرف سوخت زیاد آن بود که اکنون آلتیما از این نظر هم امتیاز خوبی می‌گیرد. علاوه بر این، آلتیما در رده خودروهای سدان متوسط، فضای صندوق بسیار جادار و مصرف سوخت به‌مراتب پایین‌تری دارد و از این نظر برای سفر مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

از طرف دیگر، نیسان آلتیما و تویوتا کمری از نظر قابلیت اعتماد و آزمون‌های ایمنی با یکدیگر برابرند، اما رتبه آلتیما در تست‌های ایمنی ضربه، بالاتر از تویوتا کمری بوده است. نیسان در آخرین مدل آلتیما از امکانات جدیدی مثل سیستم کنترل صوتی رونمایی کرده و در نهایت قیمت را اندکی پایین‌تر از کمری نگه داشته است. در صورتی که تویوتا کمری این امکانات را در نسخه بعدی اضافه نکند، می‌توان گفت آلتیما گزینه مناسبی در این رده خواهد بود. بازار فروش آلتیما اکنون در آمریکای شمالی و جنوبی، خاورمیانه و استرالیا رونق دارد.

فیات پالیو، کوچولوی ایمن و اقتصادی

قیمت: شروع از 8200 دلار (حدود 31 میلیون تومان)

خودروسازی ایتالیایی فیات در ایران در سال‌های اخیر بیشتر با محصول فیات سی‌ینا (Siena) شناخته می‌شود که چند سال در کشور مونتاژ می‌شد و در نهایت پروژه موفقی نبود. پالیو (Palio) خودروی شهری فیات است که از حدود 20 سال پیش برای بازار کشورهای در حال توسعه طراحی و ساخته شده است. پلتفرم این خودرو، همان پلتفرم سدان سی‌ینا با اتاق استیشن است. نسل دوم این مدل از سال 1390/ 2011 به بازار آمده و تا امروز چند فیس‌لیفت از آن عرضه شده است. به نظر می‌رسد این مدل می‌تواند جایگاه محبوب این خودروسازی قدیمی و مشهور را به ایران بازگرداند.

پالیو از خودروهای اقتصادی طراحی شده در رده سدان‌های شهری است و در کشورهای آمریکای لاتین، لهستان، مراکش، ترکیه، هند، روسیه، آفریقای جنوبی و برزیل بازار فروش مناسبی دارد. این خودرو به نسبت کوچک بودن خود، از ایمنی بالایی برخوردار است و به عنوان یک خودروی اقتصادی اروپایی می‌تواند رقیبی برای خودروهایی مثل هیوندای آی 20 (i20) و فولکس واگن پولو (Polo) باشد که جای آن هم در ایران خالی است.

هر دو خودروی فیات پالیو و فولکس واگن پولو، خودروهای هاچ بک کوچک شهری و اقتصادی هستند که قیمت آنها نزدیک به 60میلیون تومان در بازار جهانی است. هر دو خودرو برای کسانی که بتازگی رانندگی یاد گرفته‌اند یا با پارک خودرو مشکل دارند، سواری‌های راحت و بی‌دردسری به شمار می‌روند.

سولاریس، ارزان‌قیمت‌تر از اکسنت

قیمت: شروع از 13 هزار و 754 دلار (حدود 52 میلیون تومان)

خودروسازی کره‌ای هیوندای در سال‌های اخیر،‌ شهرت بسیاری در بازار ایران پیدا کرده است. این شرکت با مدل‌های سوناتا، آزرا، ورنا، آی20 و توسان محبوبیت خوبی به دست آورد و اکنون فیس‌لیفت‌های جدید این خودروها با اسامی مشابه یا اسامی دیگر راهی بازار شده است. در این میان، شاید به هیوندای مدل اکسنت، به دلیل رقابتی نبودن قیمت آنچنان که باید، اهمیت داده نشده است. هیوندای ورنا که مدل قدیمی اکسنت است، در نیمه دوم دهه 80 از نظر قیمت با خودروهای موجود در ایران قابل رقابت بود و به همین دلیل در کشور از آن استقبال خوبی صورت گرفت.

در این میان، هیوندای سولاریس نمونه‌ای از اکسنت است که اکنون در روسیه به سبک این مدل هیوندای تولید می‌شود. در این مدل با کمتر شدن امکانات رفاهی، خودروی ارزان‌تری به بازار معرفی شده و قیمت این خودرو را رقابتی کرده است. این خودرو در مقایسه با دیگر خودروهای هیوندای مثل الانترا از چند نظر برتری‌هایی دارد. سولاریس خودرویی اقتصادی در رده سدان‌های کامپکت به شمار می‌رود و نسبت به امکاناتی که در اختیار خریدار می‌گذارد،‌ قیمت مناسبی دارد. سولاریس یک سدان شهری کوچک و کم مصرف و کم هزینه و برای رفت و آمد شهری انتخاب مناسبی است. بنابراین اگر زیبایی و امکانات خودرو اهمیت چندانی نداشته باشد، اکسنت می‌تواند نمونه اقتصادی تویوتا یاریس باشد.

هوندا سیویک، به‌صرفه و ایمن

قیمت: شروع از 18 هزار و 740 دلار (حدود 71 میلیون تومان)

نسل دهم هوندا سیویک نسبت به نسل‌های قبل تغییرات بسیاری داشته و با وجود تغییر اندک قیمت، اکنون می‌توان سیویک جدید را خودرویی بصرفه خواند. افزایش فضای داخلی خودرو، کاهش مصرف سوخت، آلایندگی کمتر، موتور قوی‌تر و تغییرات ظاهر به روز شده این خودرو باعث شده است تا در کشورهایی مثل هند بعد از چند سال، محبوبیت از دست رفته خود را به دست آورد. بازار بین‌المللی هوندا سیویک اکنون در کشورهای استرالیا، آفریقای جنوبی، تایلند، اروپا، کانادا و آمریکا رونق بیشتری دارد. در بازار برزیل و کشورهای آمریکای لاتین نیز هوندا سیویک دو در طرفداران بیشتری دارد.

این مدل هوندا که در رده خودروهای سواری متوسط شناخته می‌شود، اکنون در برزیل هم تولید می‌شود. تنها تفاوت سیویک برزیلی و ژاپنی در نوع موتور است. موتور سیویک ساخته شده در برزیل مناسب برای ترکیبات شیمیایی بنزین این کشور ساخته شده است. بتازگی مدل هیبریدی هوندا سیویک نیز در ژاپن ساخته شده است. هوندا سیویک علاوه بر داشتن ایمنی بالا، قطعات با کیفیت، کم مصرف و استهلاک پایین دارد. به همین دلیل این خودرو می‌تواند انتخاب مناسبی باشد برای خانواده‌هایی که بیشتر با خودروی شخصی سفر می‌کنند . قطعات مصرفی این خودرو نسبتا ارزان است و براحتی قابلیت نگهداری و تعمیر دارد.

هیوندای الانترا، تویوتا کرولا و مزدا 3 از رقبای هوندا سیویک نسل جدید به شمار می‌روند. در میان همین رقبا نیز سیویک برنده است. تویوتا کرولا و هوندا سیویک هر دو خودروهای پرفروشی در بازار دنیا هستند و ظاهر کرولا امتیاز بهتری نسبت به رقبای دیگر دارد،اما سیویک از نظر ایمنی و استفاده از فناوری روز، کرولا را پشت سر می‌گذارد. همچنین ویژگی‌های شتاب و فرمان‌پذیری (Handling) بهتر سیویک رقابت را برای دیگر خودروهای هم رده دشوار می‌کند. هوندا سیویک از نظر سواری نرم‌تر و از نظر ظاهر و امکانات، به‌صرفه‌تر از هیوندای الانترا به نظر می‌رسد.

گلف، محبوب جوانان

قیمت: شروع از 22 هزار و 815دلار (حدود 86 میلیون تومان)

گلف یکی از خودروهای خانوادگی کوچک و محبوب در بسیاری از کشورهای جهان است. این خودرو که محصولی از خودروسازی آلمانی فولکس واگن، یکی از برترین خودروسازی‌های دنیاست، تاکنون با هفت پلتفرم مختلف در کشورهای مختلف جهان به فروش رسیده است.

گلف کارنامه درخشانی در تاریخ شرکت فولکس واگن از خود به جا گذاشته و همواره میان جوانان محبوبیت زیادی دارد.

این خودرو پرفروش‌ترین مدل شرکت فولکس واگن، بهترین خودروی سال 2009 میلادی و دومین خودروی پرفروش جهان در سال 2012 بوده است. همچنین چند بار به عنوان خودروی برتر در اروپا شناخته شده است. گلف در ایران نیز خودروی محبوب نسل جوان در دهه‌های 60 و 70 شمسی بود.

گلف تی دی ای (TDI) نسبت به ابعاد کوچک در مقایسه با خودروهای سدان، فضای مناسب و راحتی دارد و مصرف سوخت آن نیز به‌صرفه است. خودروهای دیگری که از نظر مصرف سوخت قادر به رقابت با این مدل گلف هستند، کوچک‌تر یا خودروهای هیبریدی گران‌قیمت‌تر هستند. این خودرو با وجود مصرف سوخت کمتر، موتور قوی‌تری دارد و قدرت خوبی به فرمان انتقال می‌دهد.

گرچه این گلف ارزان‌ترین خودروی شهری موجود در بازار نیست، اما به عنوان یک ماشین شهری کوچک و کم‌جا هیچ چیزی کم ندارد، بخصوص هنگامی که در خیابان‌های شلوغ شهرهای بزرگ به دنبال جای پارک می‌گردید، این خودرو گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

این مدل گلف را می‌توان با مزدا 3 هاچ بک که اکنون در ایران محبوبیت خوبی دارد،‌ مقایسه کرد و در این حالت گلف از این رقابت سربلند بیرون می‌آید. در نگاه اول، شرکت فولکس واگن هفتمین نسل گلف را به بازار عرضه کرده، اما مزدا در سومین نسل هنوز تجربه 40 ساله گلف را به دست نیاورده است.

با این حال، گلف برای کسانی که به رانندگی علاقه‌مند هستند، خودروی جالب‌تری است، اما کسانی که یک خودروی ساده با امکانات مناسب را ترجیح می‌دهند، مزدا 3 را انتخاب می‌کنند. گلف تی‌دی‌آی حتی با آلفا رومئو جولیتای گران‌قیمت بخوبی رقابت می‌کند.