به گزارش خبرگزاری برنا، مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری کشور در مراسم تقدیر رئیس اتاق بازرگانی از خدمات و فعالیت‌های گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  گفت: «در دولت تدبیر و امید، عامل پیوند گردشگری با اتاق بازرگانی ایران دو نگاه صنعتی بودن زیرساخت‌ها و تجاری بودن خدمات گردشگری است.»

او با بیان اینکه کمیسیون گردشگری یکی از بخش‌های حقوقی و ساختاری مهم اتاق بازرگانی است و نقش مؤثری در توسعه صنعت گردشگری کشور داشته است، اظهار کرد: «تعامل دوسویه میان کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به پیشبرد طرح‌های تأثیرگذار در صنعت گردشگری کشور منتج شده است که رونمایی از نشان گردشگری حلال با تهیه ضوابط و استانداردهای اجرایی آن و همچنین بسترسازی توسعه گردشگری سلامت نمونه‌ای از این همکاری‌ها به شمار می‌آید.»

رحمانی‌موحد تصریح کرد: «بر این اساس، معاونت گردشگری در کارنامه چهارساله خود برقراری پل ارتباطی با بخش خصوصی و فعالان گردشگری را در پیوست اغلب طرح‌ها و برنامه‌های خود قرار داده است.»

اهمیت توسعه گردشگری در کشور به‌عنوان صنعت زودبازده


همچنین در این نشست غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز گفت: «طی سال‌های قبل به سازمان میراث‌فرهنگی و به‌ویژه معاونت گردشگری جفای بسیار شده است و ظرفیت‌های متعدد این حوزه دیده نشده است، به‌همین دلیل به دنبال این بی‌توجهی، انقطاع بخش خصوصی و عقب‌ماندگی متعدد نیز در صنعت گردشگری به بار نشسته است، اما خوشبختانه امروز با اتصال دوباره به دنیای بین‌الملل شاهد آشتی با محیطی گسترده و دستاوردهای متعدد در این حوزه هستیم.»

او افزود: «نیاز است به دنبال دگردیسی حاصل، بخش خصوصی و دولتی خود را برای بهره‌مندی از شرایط مساعد جدید کاری در حوزه صنعت گردشگری آماده کنند و توانمندی‌های حاصل را کسب کنند.»

شافعی ادامه داد: «گردشگری سلامت، گردشگری حلال و... ظرفیت‌های متنوع گردشگری با دستاوردهای اقتصادی گسترده برای کشور هستند و حضور افرادی همانند آقای مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری برای صنعت گردشگری کشور فرصتی ارزشمند به شمار می‌آید.»

رئیس اتاق بازرگانی گفت: «صنعت گردشگری به‌عنوان صنعتی زودبازده، دارای سوددهی بسیار با صرف هزینه‌های اندک است و این شرایط برخلاف روند صنایع دیگر به شمار می‌آید که باید پس از صرف زمان بسیار و هزینه‌های قابل‌توجه در انتظار سود بود.»

شافعی در پایان یادآور شد: «یکی از نیازهای امروز صنعت گردشگری کشور راه‌اندازی شرکت‌های علمی بر پایه آموزش است تا بر مبنای آن بتوان میزبانی شایسته از گردشگران خارجی را از نقطه صفر تا پایانی به سرانجام رساند.»

لبخند دکتر روحانی برابر با میلیاردها تومان تبلیغات گردشگری

همچنین در این نشست ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان کشور به‌عنوان نماینده بخش خصوصی حوزه گردشگری حاضر در این نشست، گفت: «یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه تورگردانان همواره «بازارسازی» به معنای علاقه‌مند کردن کشورهای دیگر برای سفر به ایران توسط دولت‌ها بوده است که این مهم در دولت تدبیر و امید با لبخند دکتر روحانی محقق شد؛ به‌گونه‌ای که گویا میلیاردها تومان صرف هزینه تبلیغات کشور کرده‌ایم.»

او افزود: امروز در پایان دولت تدبیر و امید همه نگرانی ما این است که چگونه تورهای ورودی به کشور را در سطحی شایسته میزبانی کنیم، چراکه تعداد گردشگران خارجی که خواستار دیدن ایران هستند؛ روزبه‌روز در حال افزایش است.»