به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی در دیدار صمیمانه با کارکنان دانشگاه شهید رجایی در سالن جلسات این دانشگاه با اشاره به ایام مبارک ماه رجب و ایام البیض ضمن ابراز امیدواری از خدمتگزاری شایسته مسئولان به نظام تعلیم و تربیت کشور، گفت: در نظام های تعلیم و تربیت دنیا، هدف گذاری ها برمبنای آن است که دانش آموز به گونه ای تربیت شود که پس از فراغت ازتحصیل، کارآمدی لازم برای ورود به بازار کار را داشته باشد .

وی با اشاره به نامگذاری امسال که تاکید عمده ای برتولید و اشتغال دارد، افزود: مسئولیت اصلی تولید و اشتغال برعهده آموزش و پرورش است، بنابراین اگر بخواهیم تولید و اشتغال واقعی داشته باشیم، باید نیروی انسانی کارآمد، متخصص و دارای مهارت و شایستگی های لازم در مدرسه تربیت کنیم .

وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: امروز اگر شاهد بیکاری برخی ازفارغ التحصیلان دانشگاه ها در سطح جامعه هستیم، علتش این است که افراد مهارت های لازم در دوران کودکی و نوجوانی راکسب نکرده اند و دوره های آموزشی دانشگاه نیز اثر چندانی برتخصص ومهارت آنها نداشته است، زیرا افراد در سنین پایین مهارت ها راعمیق تر واساسی تر فرا می گیرند .

وی تخصص را یکی از عوامل کارآفرینی دانست و افزود: البته تخصص به تنهایی برای کارآفرینی کافی نیست بلکه افراد باید دارای شجاعت و قدرت ریسک پذیری بالایی باشند و این تفکر، یک مهارت موثر درکار آفرینی است .

عضو کابینه تدبیر وامید خاطر نشان کرد: در فرآیند آموزشی باید شجاعت را در دانش آموزان تقویت کنیم تا آنها از قدرت تصمیم گیری و تفکر که لازمه کارآفرینی است، بهره مند شوند .

وزیرآموزش و پرورش خلاقیت و ایده پردازی را از دیگر مشخصه های کارآفرینی عنوان کرد و افزود: ارائه آموزش های حافظه محور باعث شده تا افراد علی رغم دارا بودن مدارک تحصیلی بالا، مهارت کارآفرینی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید 50 درصد دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای تحصیل کنند که اجرایی کردن این موضوع نیازمند ایفای نقش کلیدی دانشگاه شهید رجایی در تربیت دبیران فنی است .

دکتر دانش آشتیانی اظهارکرد: در اغلب کشورها دانش آموزان پس از فراغت از تحصیل و اخذ مدرک دیپلم تمایلی به ادامه تحصیل ندارند و مستقیما وارد بازارکار می شوند زیرا درآن کشورها به جای اهمیت دادن به مدرک تحصیلی برای کارواشتغال ارزش و اهمیت قائل هستند، بنابراین اگر بخواهیم فارغ التحصیلان ما نیز پس از اتمام دوران تحصیلات متوسطه، وارد بازار کار شوند باید برای کار واشتغال بیش از پیش ارزش قائل شویم .

وی نقش الگویی اساتید دانشگاه برروی دانشجو معلمان را موثرتر از نقش موضوعات درسی دانست و تصریح کرد: نوع تعامل استاد با دانشجو و نحوه تدریس او برتربیت دانشجو معلمان موثر است و معلمان همان تعامل و روش تدریس را در مدرسه به کار خواهند گرفت .

وزیرآموزش و پرورش افزود: آموزشی تاثیرگذار است که موضوعات کاربردی و ملموس ارائه کند، زیرا در بحث های نظری، یادگیری به شکل عمیق صورت نمی گیرد .

وی بر ضرورت به روز بودن تجهیزات دانشگاه شهید رجایی برای آموزش معلمان فنی و حرفه ای تاکید و اضافه کرد: در بخش فنی و حرفه ای، تولیدات باید کم نظیر یا بی نظیر باشد و لازمه این کار به روزبودن افراد است تا باآینده نگری، نیازآتی جامعه را تشخیص دهند، بنابراین دانشگاه شهیدرجایی بایددر این زمینه  پیشرو و الگو باشد .

وزیرآموزش و پرورش خاطر نشان کرد: همه افراد جامعه حتی خانواده ها فکر می کنند که فرزندانشان باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشد تا مهارت های لازم جهت ورود به بازار کار را پیدا کنند، در صورتی که افراد باید مهارت ها و تخصص های مورد نیاز را در دوران دانش آموزی فرا گرفته باشند، بنابراین تغییراین نگاه، نیازمند فرهنگ سازی و بهادادن به اشتغال و کار است .

دکتر دانش آشتیانی بر تقویت علاقمندی دانش آموزان به کشور تاکید و اظهارکرد: دانشجویی که از دانشگاه شهید رجایی فارغ التحصیل می شود باید عمیقا دارای تخصص، علاقمند به خدمت، با اخلاق و دارای هویت ملی باشد واین خصوصیات همزمان با فرآیند آموزشی در شخصیت آنها نهادینه شود.

وی با اشاره به بازدیدهای خود ازهنرستان های فنی و حرفه ای ابرازکرد: به نظر می رسد ضروری است برخی موضوعات کتاب های درسی شاخه فنی و حرفه ای با توجه به رویکرد جدید باید با کمک اساتید دانشگاه شهید رجایی بازنگری شود.